Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 
 
 
 
 
Dijkmans
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 15.10.2019 - 20:01  ·  #16
Quote door Bifuel John

wat ook nog een mogelijkheid is is dat je LPG verdamper een vacuüm lek heeft (bij die kilometerstand niet ondenkbaar).
wat je kan proberen is de vacuümslang die van het inlaatspruitstuk naar je verdamper gaat bij het spruitstuk los te halen en even de nippel bij het spruitstuk af te dichten zodat de motor geen valse lucht aanzuigt.
Daarna de motor starten op benzine en de vacuümslang die aan de verdamper zit in een bakje water te hangen.
Komen er bellen uit het water is je membraam van je verdamper stuk en moet die gereviseerd worden.
Deze tip heeft Kees van Verdampere me aan de hand gedaan.
Koltec verdampers worden niet meer nieuw geleverd maar het voordeel is dat Kees alle kennis heeft en ze prima reviseert voor een schappelijke prijs.


Dank voor de tip! Ik vraag me alleen af hoe een vacuüm lek van de LPG verdamper invloed zou kunnen hebben op het starten op benzine. Mis ik een logische denkstap?
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 563
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 16.10.2019 - 01:16  ·  #17
Daar moest ik ook even over nadenken... Maar het gaat om t zelfde vacuüm als van de motor. Dus lek in lpg systeem beïnvloed ook benzine deel
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 563
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 16.10.2019 - 10:04  ·  #18
Quote door Appeltje

Als het blijft aanhouden, probeer eens bij Kees van Verdampere in Helvoirt. Hij is al jaren lpg / cng expert. Hij had me goed geholpen met de storing op het cng-gasverdeelhuis van mijn V70 CNG 2002.


Dit. die man leest de gasproblemen van je auto uit met zn handen.

Trouwens, ik had grofweg hetzelfde probleem, heeft Kees toen kunnen diagnosticeren in minder dan een halve minuut, had iets te maken met een lekkend membraan van het gassysteem en niets met het benzinedeel (terwijl ie altijd koud op benzine start en ik dus daar zocht).
succes!
Dijkmans
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 16.10.2019 - 14:54  ·  #19
Kijk! Klinkt als een logisch verhaal! Ik ga t eens uitzoeken. Auto krijgt binnenkort z'n 0-beurt. Ik zal de Volvo-specialist (Turbobrick in Assen; aanrader) vragen dit ook te checken. Dank voor het meedenken allemaal!
Redwind
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zaandam/ Zuidlaren
Berichten: 36
Geregistreerd: 02 / 2019
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 17.10.2019 - 07:53  ·  #20
Mijn Chevrolet Spark had precies dezelfde problemen als TS. Slecht starten en soms heel slecht weg kunnen rijden met weinig vermogen. Verdamper lek, vervangen en klachten weg. Maar altijd goed om te kijken of er niet meerdere problemen zijn.
Dijkmans
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 18.10.2019 - 09:19  ·  #21
Vanochtend vacuumslang naar de verdamper van inlaatspruitstuk afgehaald en afgedopt en vervolgens (vanzelfsprekend op benzine) gestart. Was de eerste start van de dag. En, helaas, net zo beroerd als altijd. Ik ben dus bang dat het probleem niet een vacuumlek via de verdamper is, of trek ik dan te snel conclusies, denken jullie? Suggesties blijven welkom!
Dijkmans
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 16.11.2019 - 13:33  ·  #22
Auto is ondertussen onderhanden genomen door de garage. Nieuwe originele bougies, olie, filters, etc. Motorsoftware ook geüpdatet. Auto loopt echt mooier. Maarrr. Eerste koude start was vanochtend toen ik m bij de garage ophaalde nog steeds bagger. Meerdere malen lang moeten doorstarten; bij uiteindelijk enigszins aanslaan, op 3 of 4 poten lopen (waarbij bij een beetje gas geven donkere rook uit de uitlaat komt); moeilijk willen blijven lopen; kortom, nog steeds dezelfde klachten. In arren moede maar besloten t ding voor nadere diagnose te laten staan. 100 meter van de garage staat een tankstation en de benzinetank was ondertussen bijna leeg. Toch nog even de tank volgegooid dus (euro 98). Na afslaan van t vulpistool, viel me een steeds groter worden plas onder de auto op. Een flinke benzinelekkage!
Terug bij de garage direct op de brug gezet, en jawel; verbindingselleboogje tussen vulslang en tank vertoonde een flinke scheur. Wat er verder ook aan de auto mankeert, dat moet natuurlijk hersteld worden. Zal na t weekend gebeuren. Wat denken jullie, zou zo'n scheur ook de startproblemen kunnen veroorzaken, omdat de auto moeilijk brandstofdruk kan opbouwen? Ik heb een tijdje geleden de garage gebeld waar de auto voor dat ie bij mij kwam, in onderhoud was. Zij vertelden me dat de vorige eigenaar weinig startklachten had als de benzinetank vol zat. Ik kan me voorstellen dat wanneer er nog benzine tot vlak onder de scheur in de tank en slang zit, er geen/weinig 'valse lucht' wordt aangezogen en er dus prima druk kan worden opgebouwd, terwijl als het niveau zakt, dit sneller gebeurt door de scheur. Wat zijn jullie ideeën hierbij?
Wat natuurlijk verder nog zou kunnen, is/zijn (een) lekkende benzine-injector(en) of een lek membraan van de verdamper, waardoor de auto bij starten verzuipt. Als dat laatste aan de orde zou zijn, zou je volgens mij verwachten dat ie niet alleen bij de eerste koude start slecht zou starten, trouwens. Nou ja. Wordt (vast) vervolgd!
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 16.11.2019 - 18:10  ·  #23
Ik vind het maar een bijzondere aanpak van de garage om allerlei onderdelen te gaan vervangen zonder dat ze de oorzaak weten.

Een lekkende injector kan heel goed de oorzaak zijn even als uitgedroogde/versleten rubbers van de injectoren.

Die lekkage op de vulhals heeft niks met het slechte starten te maken, weet ik uit ervaring.
Dijkmans
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 16.11.2019 - 18:40  ·  #24
Quote door ravado

Ik vind het maar een bijzondere aanpak van de garage om allerlei onderdelen te gaan vervangen zonder dat ze de oorzaak weten.

Een lekkende injector kan heel goed de oorzaak zijn even als uitgedroogde/versleten rubbers van de injectoren.

Die lekkage op de vulhals heeft niks met het slechte starten te maken, weet ik uit ervaring.


Voor de duidelijkheid: bougies, olie, filter en (vergeten te melden) brandstoffilter zijn wat mij betreft normale onderhoudspunten, die hoe dan ook vervangen moesten worden. Zowel bougies als brandstoffilter hebben effect op (start)prestaties van de motor, dus ik vind het verstandig om het vervangen van die zaken af te wachten voordat er naar exotischer oplossingen wordt gekeken. Ik ben wel nieuwsgierig wat bij jou de oorzaak van het slechte starten was.
Pimo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland ‘t Harde
Leeftijd: 56
Berichten: 56
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 17.11.2019 - 00:14  ·  #25
Ga bijvoorbeeld ook eens denken aan je Temperatuursensor.
Het lijkt wel als hij "koude lucht aanzuigt zoals bij een koude start hij dan te weinig benzine krijgt (chokewerking niet goed)
Als hij warm is loopt hij wel goed begreep ik.
Ik zit dus te denken aan de lucht/brandstof verhouding (temp.sensor bv en dan bedoel ik niet de tempmeter in de auto)
Als deze niet goed werkt krijg je dus met BV een koude start een verkeerd mengsel met als gevolg een slechte start en beroerd lopen als hij aanslaat totdat hij warm is .
Ik hoop dat het te vinden is.
Gr Pimo
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 17.11.2019 - 08:35  ·  #26
Quote door Dijkmans

Quote door ravado

Ik vind het maar een bijzondere aanpak van de garage om allerlei onderdelen te gaan vervangen zonder dat ze de oorzaak weten.

Een lekkende injector kan heel goed de oorzaak zijn even als uitgedroogde/versleten rubbers van de injectoren.

Die lekkage op de vulhals heeft niks met het slechte starten te maken, weet ik uit ervaring.


Voor de duidelijkheid: bougies, olie, filter en (vergeten te melden) brandstoffilter zijn wat mij betreft normale onderhoudspunten, die hoe dan ook vervangen moesten worden. Zowel bougies als brandstoffilter hebben effect op (start)prestaties van de motor, dus ik vind het verstandig om het vervangen van die zaken af te wachten voordat er naar exotischer oplossingen wordt gekeken. Ik ben wel nieuwsgierig wat bij jou de oorzaak van het slechte starten was.


Ik heb ooit eens een v70 gehad met een echt lek rubber op de vulhals en die startte altijd meteen dus vandaar dat ik zeker weet dat het probleem niet bij dat rubber zit.

Als je die onderdelen (bougies filter olie etc) moest vervangen omdat ze aan de termijn zaten dan zou je eigenlijk een goede 0 stage tuning moeten doen. Dus ook alle sensoren vervangen. (Temp.sensor, bdp sensor, nokkenassensor etc) pas dan kan je echt goed zoeken/uitsluiten.

Als je die 0 stage niet wil doen, dan zou je s ochtends eens Vida er aan moeten hangen en alle waarden voor en tijdens het starten moe ten bekijken. Daar komt dan misschien wel een waarde uit die je in de richting van de oorzaak moet zetten.
Pimo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland ‘t Harde
Leeftijd: 56
Berichten: 56
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 17.11.2019 - 16:41  ·  #27
Ik ben nu wel erg nieuwsgierig wat nu de oorzaak is van het slechte starten.
De meeste opties zijn nu toch wel gegeven.
Succes
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 17.11.2019 - 17:22  ·  #28
Quote door Dijkmans

Ik heb een tijdje geleden de garage gebeld waar de auto voor dat ie bij mij kwam, in onderhoud was. Zij vertelden me dat de vorige eigenaar weinig startklachten had als de benzinetank vol zat. Ik kan me voorstellen dat wanneer er nog benzine tot vlak onder de scheur in de tank en slang zit, er geen/weinig 'valse lucht' wordt aangezogen en er dus prima druk kan worden opgebouwd, terwijl als het niveau zakt, dit sneller gebeurt door de scheur. Wat zijn jullie ideeën hierbij?


Wat je hier schrijft over die volle tank benzine en weinig start problemen....ik heb al jaren startproblemen met een halfvolle of legere tank. Moet dan altijd twee keer starten. Met volle tank is dit weer normaal. Maar mijn truck is dat ik als het eenmaal begint ik een keer de startmotor net laat draaien en daarna normaal start. Dan slaat hij ook normaal aan. Als ik dat niet doe heb ik jou problemen van op 3 of 4 poten lopen of helemaal niet aanslaan. Ik heb nu ook al twee andere personen gesproken met ditzelfde beeld....

Heb ook een keer gehad dat dit ook niet meer hielp en toen was toch de water temp sensor kapot! Dus die zou ik in jou geval zeker gewoon vernieuwen. Klusje en kosten van niks.
Dijkmans
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 26.11.2019 - 19:12  ·  #29
Enigszins voorzichtig, want je weet maar nooit met 't oude spul, maar voorlopig lijkt de S60 zeer weer te gedragen. De vulpijp van de benzinetank is een week geleden gerepareerd (schijnt een rotklusje te zijn..!) en sindsdien start de auto zoals t hoort; ook na een volledige dag en twee nachten stil staan. Gewoon in een keer en netjes verhoogd stationair; mooi rond en zonder de neiging om af te slaan. Grote kans dus dat een verkeerde beluchting van de benzinetank als gevolg van de lekke vulpijp aan de orde was. Goed om te weten; bij de volle tank benzine (waarbij dus een litertje me zowat over de schoenen liep), hebben we een injectorreiniger gegooid in het kader van 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Daarnaast is de tank benzine nog steeds behoorlijk vol. Ik ben benieuwd of-ie zich nog zo voorbeeldig gedraagt als de tank bijna leeg is. We gaan het meemaken, maar voorlopig ben ik er blij mee!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0