Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 
 
 
 
 
Dijkmans
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 05.10.2019 - 21:58  ·  #1
Sinds maandag in het bezit van een puntgave S60 Bifuel automaat uit 2002. Behoorlijk wat gelopen (ongeveer 380000km), maar staat van onderhoud lijkt prima. Auto rijdt ook prachtig. Echter; bij de eerste (koude) start 's ochtends slaat de auto niet aan. Startmotor draait, maar motor slaat niet aan. Pas na ongeveer 3x flink starten, loopt ie, maar vaak niet van harte. Toerental lijkt laag; je hoort m soms een slag missen en de auto in de achteruit of drive zetten zorgt er soms voor dat de motor afslaat. Bij wegrijden merk je dat er af en toe een vermogensdipje is. Ook de automaat lijkt dan wat traag te schakelen. Eenmaal op temperatuur is er niks aan de hand en rijdt de Volvo heerlijk! Ook later op de dag starten, is geen probleem; het gaat echt om de eerste koude start.
Vandaag even de koelvloeistofsensor doorgemeten omdat de klachten wel wat leken op wat een kapotte sensor kan veroorzaken, maar die leek in orde. Bougies zijn geruime tijd geleden vervangen, dus misschien dat ie er aan toe is. Toch vraag ik me dat af, omdat het lijkt alsof-ie gewoon onvoldoende brandstof krijgt. Iemand ideeën?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 05.10.2019 - 22:10  ·  #2
Doet me denken aan mijn vorige (lpg) auto.
Zelfde symptomen. Bleek de nokkenassensor te zijn.
Marty360
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Berichten: 61
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 06.10.2019 - 00:37  ·  #3
Ik zie 't al, een ochtendhumeur. Komt bekend voor ;)

Een bifuel is benzine+lpg, toch? Start 'ie even moeilijk op benzine als op lpg, of kun je dat niet zelf regelen? Ik zou zelf beginnen bij de bougies, sowieso slim om te vervangen en zo sluit je toch weer 'n mogelijk onderdeel uit.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 563
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 06.10.2019 - 01:57  ·  #4
Bifuel is koltec systeem, start altijd op benzine. (Op LPG kunnen starten zijn echt uitzonderingen)
Dijkmans
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 06.10.2019 - 15:42  ·  #5
Auto met de neus naar beneden geparkeerd en brandstofsysteem een aantal keer 'geprimed' voordat ik m vanochtend startte, door de sleutel een 3-tal keren even op stand II te zetten en vervolgens weer naar 0. Hielp niks; start nog steeds als een natte krant. Als-ie dan eenmaal loopt, opnieuw ondertoeren, en snel afslaan. Bij poging 3 wel verhoogd toerental, maar enigszins rauwe loop, waarbij zodra er een beetje belasting is (door bijvoorbeeld een versnelling in te schakelen), de neiging om af te slaan. Hmmm. Deze week maar eens laten uitlezen. Mogelijke verdachten die ik op dit moment heb: benzinefilter, brandstofpomp (hoewel beide minder waarschijnlijk na het uitblijven van resultaat door te primen, vanochtend), bougies, bobines, gasklephuis (ziet er nog akelig origineel uit en is de beruchte Magnetti Marelli variant). Als er nog ideeën zijn, hoor ik t graag. Ik zal laten weten wat de uitkomst van t uitlezen is.
Marty360
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Berichten: 61
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 06.10.2019 - 15:54  ·  #6
Ik ken 't koltec systeem zelf niet, je kunt zeker niet handmatig selecteren om bij warme motor op benzine te rijden of wel?
Dijkmans
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 06.10.2019 - 16:10  ·  #7
Kan zeker. Heb ik vanochtend ook even gedaan. Auto totdat die redelijk warm was, geforceerd op benzine laten rijden. Na de eerste problemen, zoals hierboven beschreven, rijdt ie verder ook op benzine eigenlijk prima. Ik heb wel het idee dat de automaat wat traag schakelt, maar dat is alles.
Marty360
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Berichten: 61
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 06.10.2019 - 16:24  ·  #8
Quote door Dijkmans

Kan zeker. Heb ik vanochtend ook even gedaan. Auto totdat die redelijk warm was, geforceerd op benzine laten rijden. Na de eerste problemen, zoals hierboven beschreven, rijdt ie verder ook op benzine eigenlijk prima. Ik heb wel het idee dat de automaat wat traag schakelt, maar dat is alles.


Als ik jou was zou ik dan op benzine eens flink de toeren in jagen (natuurlijk bij warme motor), bijvoorbeeld op de snelweg oprit. Als 'ie goed doortrekt tot 5 of 6 duizend toeren onder lading kun je naar mijn mening het brandstof systeem al uitsluiten, aangezien je dan het meeste vraagt van je pomp qua druk en benzinetoevoer. Maar laten uitlezen kan natuurlijk nooit geen kwaad.
Voor de automaat is 't wellicht slim om deze eens the flushen. Ik rij zelf handbak, maar hoor goeie verhalen over het doorspoelen van je automaatbak.
Appeltje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 240
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 07.10.2019 - 15:00  ·  #9
Als het blijft aanhouden, probeer eens bij Kees van Verdampere in Helvoirt. Hij is al jaren lpg / cng expert. Hij had me goed geholpen met de storing op het cng-gasverdeelhuis van mijn V70 CNG 2002.
Bifuel John
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 08.10.2019 - 16:32  ·  #10
Als het probleem alleen merkbaar is bij koude start is het een algemeen ( lees benzine) probleem.
Een Bifuel start op benzine en als de motor boven een bepaalde temperatuur is schakelt hij om naar LPG.
Verdampere kan hier dus niet zoveel mee doen omdat de auto niet op benzine wil starten.
Uitlezen geeft je uitkomst.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 08.10.2019 - 17:05  ·  #11
Of hij start op 2 brandstoffen. Vind ie ook niet fijn!
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 563
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 08.10.2019 - 17:18  ·  #12
mja, als je 'm handmatig op benzine zet lijkt mij die kans niet zo groot.
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 52
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 944
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 09.10.2019 - 12:11  ·  #13
Behalve als het afschakelen van het gas de uitdaging is.
Dijkmans
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 12.10.2019 - 15:53  ·  #14
Auto zojuist laten uitlezen. Geen spannende codes. Advies was om eens een poos op benzine te rijden en binnenkort filters en bougies maar eens te doen. Nou moet dat beurtje sowieso en ook een poosje op benzine rijden kan geen kwaad. Echter, de auto is geschorst en wordt pas over een week of 6 in gebruik genomen. Ik rapporteer daarna wel weer hoe t loopt (herinner me er anders gerust aan). Ik moet eerlijk zeggen dat ik vermoed dat het probleem nog wat anders is dan simpel onderhoud. Ik kan me voorstellen dat t toch het gasklephuis is. Als ie voor de beurt gaat, zal ik vragen de ETM test uit VIDA uit te voeren. Ben benieuwd wat dat oplevert. Laat ik tzt ook weten. In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal!
Bifuel John
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Niet/moeilijk aanslaan S60 Bifuel (2002)

 · 
Posted: 15.10.2019 - 15:07  ·  #15
wat ook nog een mogelijkheid is is dat je LPG verdamper een vacuüm lek heeft (bij die kilometerstand niet ondenkbaar).
wat je kan proberen is de vacuümslang die van het inlaatspruitstuk naar je verdamper gaat bij het spruitstuk los te halen en even de nippel bij het spruitstuk af te dichten zodat de motor geen valse lucht aanzuigt.
Daarna de motor starten op benzine en de vacuümslang die aan de verdamper zit in een bakje water te hangen.
Komen er bellen uit het water is je membraam van je verdamper stuk en moet die gereviseerd worden.
Deze tip heeft Kees van Verdampere me aan de hand gedaan.
Koltec verdampers worden niet meer nieuw geleverd maar het voordeel is dat Kees alle kennis heeft en ze prima reviseert voor een schappelijke prijs.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0