niet soepel schakelen automaat

 
 
 
 
 
HenryH
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

niet soepel schakelen automaat

 · 
Posted: 04.09.2014 - 21:07  ·  #1
Zo'n 10 weken terug heb ik de automaat van mijn V70 2.4d laten reinigen en spoelen omdat ik niet tevreden was over het schakel gedrag. Ik vond dat de automaat te snel en te ver terug schakelde bij langzame bochten waardoor je een soort van kickdown effect kreeg. Tevens vond ik dat je de schakelmomenten goed kon voelen. Ik ging me hier zo aan ergeren dat ik het niet fijn meer vond om in de Volvo te rijden en al weer rond aan het kijken was naar een Audi met automaat.

Na hier verhalen gelezen te hebben over het spoelen van de automaat en de goede resultaten leek me dit wel de moeite van het proberen waard.

Na het spoelen schakelde de automaat echt super, boterzacht door de versnellingen heen. Ik voelde de schakelmomenten niet meer en de auto ging soepel door de langzame bochten heen.
Ik was super tevreden en het was weer een genot om in de Volvo te rijden.

Echter na een week was het probleem weer terug en denk ik dat het wellicht wat erger is geworden, maar dat kan ook het gevoel zijn omdat ik me er nu nog meer aan erger. Na 3 mailtjes en 4 telefoontjes naar het bedrijf waar ik de automaat heb laten spoelen heb ik na bijna 4 wkn eindelijk een antwoord dat zij ook niet weten hoe het kan. Hij gaf aan dat het wellicht een storing in de bak kan zijn, maar dat verklaard toch niet dat de automaat het een week super gedaan heeft?

Wellicht dat iemand hier op het forum een idee heeft? Ik dacht zelf dat er misschien toch nog vuil in de filter of in de bak is achtergebleven dat zich weer heeft verspreid in de bak.

Over het spoelen zelf: er is eerst een reiniging vloeistof toegevoegd waarna vervolgens de motor zo'n 15 tot 20 minuten stationair heeft gedraaid, vervolgens is de nieuwe olie erin gepompt net zo lang tot de nieuwe olie zichtbaar was in de retourslang en dus alle oude olie vervangen was. Er is dus niet door de versnellingen geschakeld bij het reinigen en heb ook niet een stuk gereden met reinigingsvloeistof in de bak, heb weleens ergens gelezen dat dit ook wel werd gedaan.

Ik hoop dat hier iemand op het forum een idee heeft waar dit aan kan liggen!

Gr. Henry
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: niet soepel schakelen automaat

 · 
Posted: 04.09.2014 - 21:43  ·  #2
Probeer je vraag eens per mail/telefoon te richten op:

http://www.powerflush.nl/

Zelf geen ervaringen mee maar de naam word nog wel eens gesuggereerd in gelijkwaardige topics.
Volvov70awd
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Glimlach van Twente
Leeftijd: 61
Berichten: 90
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: niet soepel schakelen automaat

 · 
Posted: 04.09.2014 - 22:19  ·  #3
Hoi HenryH,

Heb net van de week mijn Volvo v70 awd met 192000 km laten flushen bij mmts-denekamp ( http://www.mmts-denekamp.nl )
Deze persoon heeft volgens mij erg veel verstand van volvo's en neemt de tijd voor jouw (problemen ) maar daarna neemt hij alle tijd voor jouw Volvo.
Hij vertelde precies wat hij doet en laat het tevens ook zien. schrok mij echt hoe zwart de ATF olie was.
Na het spoelen word er samen een test rit gedaan. Nou ik zat er echt met rode wangen in de auto want alles gaat dan zo soepel, en na paar dagen loopt het zelfs nog beter.
Ga bij hem binnenkort ook mijn stuurhuis spoelen en denk er ook nog over na om een ECO tuning bij hem te gaan doen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: niet soepel schakelen automaat

 · 
Posted: 04.09.2014 - 22:49  ·  #4
Quote door HenryH

Over het spoelen zelf: er is eerst een reiniging vloeistof toegevoegd waarna vervolgens de motor zo'n 15 tot 20 minuten stationair heeft gedraaid, vervolgens is de nieuwe olie erin gepompt net zo lang tot de nieuwe olie zichtbaar was in de retourslang en dus alle oude olie vervangen was. Er is dus niet door de versnellingen geschakeld bij het reinigen en heb ook niet een stuk gereden met reinigingsvloeistof in de bak, heb weleens ergens gelezen dat dit ook wel werd gedaan.


Zo te lezen is de spoelbeurt niet goed uitgevoerd.
Het schakelen is absoluut noodzakelijk om de smerige olie uit de koppelomvormer te krijgen.
Gebeurd dit niet, dan blijft er smerige olie in de bak zitten, welke vervolgens voor een herhaling van de klacht zorgt.
Resetten en opnieuw inleren is ook geen overbodige luxe.
Niet leuk, maar zoals het er nu naar uitziet, zul je de bak nog eens moeten laten flushen.
Rest de volgende mogelijkheid;
Of je gaat terug naar het bedrijf, welke deze heeft uitgevoerd en vraagt ze het alsnog goed te doen, of je kunt contact opnemen met een van onze Forumsponsoren.
Zij kunnen je zeker verder helpen, zodat je alsnog veel plezier aan je Volvo kunt beleven.
Succes.
HenryH
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: niet soepel schakelen automaat

 · 
Posted: 05.09.2014 - 19:47  ·  #5
Hartelijk dank voor jullie reacties!

Ik dacht ook al dat de automaat niet helemaal op de juiste manier gespoeld is. Ik had nog gevraagd of er niet door de versnellingen heen geschakeld moest worden, waarop ik het antwoord kreeg dat het niet nodig was en dat anders de druk ik de bak te hoog zou worden en er de kans bestond dat de slangen eraf zouden knallen!

Kun je de automaat uberhaupt door de versnellingen heen schakelen als de motor loopt en de auto stil staat? Als ik bv maar 50 rijd kan ik hem niet handmatig doorschakelen naar de 6, laat staan als ik stil sta.

Ik zal nog even zoeken hoe ik de bak moet resetten en opnieuw moet inleren, is dat iets wat bij de dealer moet gebeuren?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: niet soepel schakelen automaat

 · 
Posted: 05.09.2014 - 19:53  ·  #6
Kijk, er is nogal wat kaf onder het koren.

Als ik het zo lees heeft men de automaat gespoeld op een hele andere methode, tevens is het not done om een klant met vragen zo te doen smeken om een antwooord...

( niet om mijzelf en collega's te verkopen as sponsor )

Er is inderdaad wel een degelijk verschil in de methodieken die wij als Powerflush gebruiken en de methodes die andere partijen die menen een automaat te kunnen flushen met goed resultaat.

Wij ( GS Powerlflush, MMTS , en TPR Powerflush ) gebruiken de zelfde machines, de zelfde hoeveelheden olie, reiniger en voeren de Powerflush altijd volgens een consistente werkwijze uit.
Tevens lezen we ( minimaal ) de automaat uit, ( ook hier hebben wij de zelfde apparatuur en werkwijze voor ) en resetten we altijd de degradatieteller van de automaatbak.

Dan controleren we hoe de wagen schakelt na de spoeling middels een testrit.
Indien er al schakelproblemen zijn voor de spoeling zijn we nog kritischer en nemen we nog meer tijd voor de gehele procedure en controle van de gedane procedure.

Wij zijn niet voor niets Volvo gespecialiseerd.....
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: niet soepel schakelen automaat

 · 
Posted: 05.09.2014 - 19:56  ·  #7
Quote:

"Ik zal nog even zoeken hoe ik de bak moet resetten en opnieuw moet inleren, is dat iets wat bij de dealer moet gebeuren? "


Antwoord:
Neen, men kan dat met Vida/Dice zelf doen, en ook met andere apparatuur, echter het is wel raadzaam te weten wat je doet.
Men is vaak te lichtzinnig over resetten van de adaptieve waardes, wij doen dat niet klakkeloos, er moeten grondige redenen zijn om dat te doen.
Idem met totaal inleren van de automaat....
HenryH
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: niet soepel schakelen automaat

 · 
Posted: 08.09.2014 - 14:39  ·  #8
Ik heb contact gehad met bedrijf en aangegeven dat ik uiteraard niet tevreden ben en dat de bak niet op de juiste wijze is gespoeld, waarbij ik heb aangegeven dat ik mijn probleem op het forum heb besproken en dit de conclusie was van deskundigen en proffesionals. Tevens heeft een collega nog contact gehad met zijn vaste garage waar hij zijn automaatbak heeft laten spoelen, hij gaf ook aan dat het schakelen tijdens het spoelen essentieel is.

Ik heb mijn mail afgesloten met de mededeling dat ik graag een voorstel zou willen ontvangen om dit probleem op te lossen.

Dit was echter het antwoord wat ik kreeg:

ik heb even gebeld met onze leverancier van het spoelapparaat. Ik heb u klacht aan hem voor gelegd en hij vertelede mij dit. In het brein (regel gedeelte) van de automaatbak zitten een paar kogeltjes. waar vlakke kanten aan komen. en dat is volgens hem het probleem. normaal zou het filter het rest vuil opvangen. wat na het spoelen nog los zou komen. maar dat is nihil. de gangen van de versnellingen zijn zo kort dat eigenlijk niet heel veel vuil meer uit kan komen, ook is het filter tijdens het spoelen schoongespoeld dus zou hij schoon moeten zijn en het vuil wat er nog in zit op moeten vangen. 100% schoonspoelen lukt helaas nooit.

Het lijkt me dat hij het probleem een beetje afschuift. Zijn de kogeltje in de week dat de automaat het prima heeft gedaan dat ineens weer even rond geworden?

Wat is hier de deskundige mening op het verhaal van dit bedrijf?

Gr. Henry
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: niet soepel schakelen automaat

 · 
Posted: 08.09.2014 - 20:44  ·  #9
Ik ben erg nieuwsgierig hoe zij denken, zonder door de gangen te schakelen, de koppelomvormer schoon te krijgen.
Wel denk ik dat er op korte termijn actie moet worden ondernomen, wil je niet met de gebakken peren blijven zitten.
De bak is nu gedeeltelijk gespoeld met een cleaner, welke vuil losmaakt.
Daarbij komt nog eens bij dat verse ATF ook nog eens een reinigende werking heeft en dus nog meer troep gaat losweken.
Nu je rijdt met de auto, komen zowel de resterende cleaner, alsmede de verse ATF in je koppelomvormer terecht.
Aangezien hier nog versmering zit, loop je nu het risico dat deze zich gaat verplaatsen naar delen in de bak waar jij dit zeker niet wilt.
Het schakelgedrag van je auto bevestigt dit (helaas).
Succes met de afhandeling en kom je er niet uit, neem dan contact op met een van de Forumsponsoren.


EDIT:
Met de "kogeltjes" bedoeld de garage waarschijnlijk de solenoids.
Deze regelen de druk in je bak.
Werken ze niet goed, nagenoeg bijna altijd door versmering, dan is de drukverhouding in de bak dus ook niet goed.
Is de druk in de bak niet goed, dan krijg je slijtage.
HenryH
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: niet soepel schakelen automaat

 · 
Posted: 10.09.2014 - 20:23  ·  #10
@Bigdog Volgens de uitvoerende garage.

Wordt de koppelomvormer wel schoongespoeld als hij gewoon stationair draait. in de koppelomvormer zitten geen gangen die zouden worden ingeschakeld als hij door de versnellingen zou lopen. de koppelomvormer wordt schoon gespoeld door de oliedruk van de bak (met de reiniger uit het apparaat). we doen dit veel vaker zo, en nog nooit geen klachten gehad. het kan inderdaad zijn dat er weer wat vuil los laat. maar dat is gebeurd na een week en al dat vuil zat waarschijnlijk zo vast gekoekt dat, dat door de schone olie weer losweekt(icm. met die temperaturen en vermogens). maar dat was ook niet losgeweekt naar 1a2uur door de versnellingen heen schakelen(veel lagere temperaturen en geen vermogen) . normaal wordt het beter na een tijdje rijden. uw bak was waarschijnlijk zo vervuild dat het niet door een keer spoelen schoon gespoeld kan worden.

Vervolgens bieden ze aan om de bak nogmaals te spoelen. Ik dacht dat is een nette oplossing, maar ze hadden er vergeten bij te zetten dat ik daar wel gewoon voor moest betalen! Tja zo kan ik nog wel een aantal bedrijven vinden die mn automaat willen spoelen, als ik maar betaal.

Ben er nu wel een beetje klaar mee en zal wel contact opnemen met een bedrijf die weten waar ze mee bezig zijn. Ik had als bedrijf zijnde, met de argumenten van dit forum die ik heb aangedragen, toch de klant het voordeel van de twijfel gegeven, maar waarschijnlijk is omzet belangrijker dan klantvriendelijkheid en een goede reputatie!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: niet soepel schakelen automaat

 · 
Posted: 11.09.2014 - 02:13  ·  #11
Vreemd, heb nog nooit een versnellingsbak zien werken in de P of in de N, maar kennelijk kan dit prima, weer wat geleerd.
Maar goed, zoals de uitvoerende garage al aangeeft, het staat erg interessant als er iemand in de auto gaat zitten en door de versnellingen schakelt.
Leuk stukje entertainment. >_<

On Topic;

Tijdens de spoelmeetingen, welke verzorgd werden door onze forumsponsoren, GS Powerflush, TPR Powerflush en MMTS-denekamp heb ik veel auto's gezien met schakelproblemen ( we hebben het hier over een kleine dertigtal auto's !)
Al deze auto's zijn gespoeld en er is geen enkele auto geweest, waarbij er niet door de gangen is gespoeld.
Ook is hiervan de bak gereset, i.v.m. de verse ATF en tevens zijn er een aantal bakken opnieuw ingeleerd.
Er zaten er enkelen bij waarvan ik overtuigd was dat deze einde oefening waren.
Hier kon je duidelijk de ervaring en specialiteit van de powerflushers zien.
Alle, maar dan ook alle bakken zijn voor een revisie bewaard gebleven.
Opmerkelijk vind ik dat er nadien geen klachten zijn geweest van slecht schakelgedrag, ook niet na enkele maanden.
En dan nog iets over de reiniger......
Als er door de powerflusher reiniger wordt gebruikt, dan is deze niet bedoeld om vuil los te weken, maar juist om het vuil en de aanslag op te lossen.
Vervolgens wordt er een conditioner aan de ATF toegevoegd om de gevoelige delen met een filmlaag te voorzien, zodat deze voor een lange tijd geen vuil aan kunnen nemen.
De ATF doet vervolgens de rest voor pak 'm beet zon 60 a 70.000 kilometer.
Pas dan is het weer tijd voor een nieuwe spoeling.
Bij twijfel kun je gerust een van hun benaderen.
Ook ben ik ervan overtuigd dat ze je van je probleem af kunnen helpen, zodat je weer van je auto kunt genieten en je niet bezig hoeft te houden met schakel zaken, welke niet goed gaan.
Ik wens je alvast veel succes toe.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: niet soepel schakelen automaat

 · 
Posted: 17.10.2014 - 23:06  ·  #12
@HenryH,@BigDog,

Tijdens een flush kan er altijd vuil verplaatsen in het kleppenhuis waardoor de bak tijdelijk slechter gaat schakelen, na een aantal km of nieuwe flush is dit weer weg,
Hoe zorgvuldiger de flush hoe beter natuurlijk, maar het vuil in de bak laat zich nooit perfect verwijderen, en als er veel vuil is, is de kans groter op dergelijke ongemakken,

Soms zit er ook vuil op plaatsen in de bak die juistlekkages stoppen, de bak is dan weliswaar al redelijk gesleten, maar door toeval houdt wat sludge nog tijdelijk de
grotere lekken dicht, en na de spoeling is er dan meer lekkage, dus slechter schakelen,

regelmatig krijgen wij gespoelde Volvo's binnen die toch niet goed schakelen nadat collega's deze auto's gespoeld hebben, meestal worden er geen fouten gemaakt met spoelen, maar altijd zijn met deze Volvo's de problemen pas definitief opgelost met een nieuw kleppenhuis, auto's met goede kleppenhuizen, bakken en koppelomvormers schakelen na het spoelen altijd nog beter omdat de wrijving in de bak weer goed is, en de atf niet te dun wordt bij hogere temperatuur vanwege de toevoegingen die in de oude atf wel waren uitgeput, en er daarom drukverlies was,

er zitten inderdaad kogeltjes in het kleppenhuis zoals de onfortuinlijke spoeler al aangaf,
en ook deze zijn aan slijtage onderhevig, niet alleen de solenoid (magneetkleppen),
hele boeken zijn geschreven over deze checkballs die de stroming beinvloeden in het kleppenhuis, en dus het schakel gedrag, om te kijken wie er gelijk heeft in deze zouden
wij evt, het kleppenhuis kunnen demonteren voor een diagnose,

zo kan een goede bak met goed kleppenhuis nooit kapot gespoeld worden maar een slechte bak kan er wel op achteruitgaan, maar deze slechtere bak draaide toch al in blessure tijd, en had waarschijnlijk al een nieuw kleppenhuis nodig, keppenhuizen slijten uit door oude met metaaldeeltjes vervuilde atf, de harde metaaldeeltjes beschadigen het zachte aluminium binnenwerk van de kleppenhuizen, die vervolgens niet meer goed hydraulische stromen afdichten waardoor de Volvo slechter gaat schakelen,

atf bestaat voor een gedeelte uit reiniger en oplosmiddel, extra reiniger vooraf is juist vooral oplosmiddel, terwijl de extra conditioner achteraf vooral reiniger is, deze groepen chemicalien zijn ook rijkelijk in nieuwe atf zelf aanwezig,

bij het spoelen wordt vooraf extra oplosmiddel toegevoegd om sludge in de bak, koeler ,kleppenhuis, en koppelomvormer los te weken zodat deze tijdens de spoeling nog kan worden verwijderd, zodat de nieuwe atf aan het einde van de spoeling niet op zijn beurt ook weer heel veel gaat losmaken, wat dan wel in de bak zou blijven,

oplosmiddel hakt namelijk vuil los en sleurt dat mee in de oliestroom,

de reiniger daarentegen isoleert vervuiligen zodat ze niet gaan klitten aan elkaar,
en vormt ook beschermende laagjes op metaal zodat daar niets aan gaat kleven van vuil,

de "amerikaanseschool"spoelers van vroeger die niet zoals wij rijdend spoelen ("duitseschoolspoelers"), maar stilstaand, roeren kortstondig door de versnellingen heen, om in het kleppenhuis nog wat sludge met de extra reiniger(oplosmiddel)los te maken, zodat dat nog verwijderd kan worden, dat de onfortuinlijke spoeler dit achterwege liet
kan geen negatieve gevolgen op korte termijn voor de bak hebben, hoogstens dat hij het kleppenhuis wat minder gereinigd heeft als had gekund, als hij niet vantevoren de risicos
had uitgelegd, zou hij ook ons inziens wel een tweede spoeling moeten doen voor niets,

groet,

varioclean
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: niet soepel schakelen automaat

 · 
Posted: 17.10.2014 - 23:56  ·  #13
Spoelen als er serieuze problemen zijn (met de bak, welke niet veroorzaakt worden door de motor), is eigenlijk als mosterd na de maaltijd.
Mijns inziens is preventief spoelen een betere optie.
Op deze wijze houd je de vervuiling zo laag mogelijk en is 3 a 4 ton plus met een bak, welke netjes behandeld wordt ook geen probleem.
Ik ga er hier wel vanuit dat de bak kundig gespoeld, zoals dit bij onze forumsponsoren gebeurd.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: niet soepel schakelen automaat

 · 
Posted: 18.10.2014 - 00:14  ·  #14
@BigDog,
helemaal mee eens,
groet,
 
Selected quotes for multi-quoting:   0