Een onderdeel van de sloop heeft niet zoveel zin. Kan hetzelfde probleem hebben of krijgen.
Wat helpt is een klein drupje olie op het asje.
Maar daarvoor moet inderdaad wel het een en ander los.
Eindelijk een update:
Afgelopen weekend eindelijk tijd en geschikt weer om met nattigheid aan de gang te gaan.
Een litertje of anderhalf afgetapt, reiniger in expansievat, en weer aangevuld (zodat reiniger zeker niet voor groot deelnin exp.vat blijft). Uurtje rondrijden, afkoelen.
Aftappen. Al het volgende los: aftapplug radiator, slang onder aan radiator, slang aan thermostaathuis, nippel aan alu leiding achterkant motorblok, beide kachelradiatorslangen, luchtspuit her en der erin geduwd. Verrek, krijg er maar 6 liter uit, van de 12,5! Wat mis ik nog?
Moest toch verder, dus tuinslang overal in en spoelen. Vooral kachelradiateur, uiteraard, herhaald spoelen in beide richtingen, en er kwam wel wat prut uit, maar genoeg?
Vullen met demiwater, halfuurtje rijden, afkoelen, aftappen, opnieuw vullen met demiwater, (dan maar verdunnen herhalen, als er zo veel achter blijft). Afkoelen, aftappen. Dag bijna om...
Verrek, komt er nòg wat prut uit die kachel, dus nògmaals herhaald spoelen, en weer de luchtspuit overal in.
Ten slotte, vullen met koelvloeistof concentraat. (Verh 50/50 vast niet voor niets verzonnen door Volvo?)
Resetaat nog niet bevredigend: iets meer warmte, maar nog niet geweldig.
Helemaal leeg krijg je hem gewoon niet, want de kachel aan- en afvoer door het schutbord zit hoger dan de kachelradiateur, dus dat loopt niet leeg, ook al open je het laagste punt (aftappunt radiateur). Helpt dit niet afdoende, dan zou ik toch de kachelradiateur vervangen. Als die onvoldoende doorstroming heeft, of gewoon heel veel aanslag, dan kan de reiniger dat ook niet oplossen, of althans niet in 1x.
Vergelijk het met het ontkalken van een waterkoker, dat moet soms ook herhaald worden, en die zijn veel kleinere kanaaltjes, dus slibben sneller dicht. Maar als de verwarming zo dicht zit, kan reinigen voor de rest van je systeem ook wel van pas komen, dus het is sowieso goed bestede tijd.
Voordat je nog meer energie er in steekt, rij hem eens goed warm, voel dan aan de slangen die door het schutbord naar binnen gaan.
Een ECC unit heeft geen kachelkraan,er is gewoon een constante flow van heet koelwater in en uit. ( Door de kachelradiator heen ) beide slangen moeten heet zijn. Zelfde temperatuur.
Indien 1 slang koeler is, dan is de kachelradiator verstopt.
Dan moet je hem vernieuwen.
Neem wel nieuwe clips en o- ringen.
Ik heb de mijne met veel spoelmiddelen getracht te reinigen...helaas geen succes hiermee gehad.
Dus moest ik wel aan de slag en dat ding vervangen.
Uit wraak op die kachel radiateur heb ik hem door gezaagd, in elk waterkanaal zit een lange wokkel van aluminium, dat er überhaupt een flow kon zijn snap je gewoon niet.
En dat was er gewoon niet meer, veel meuk en andere vervuiling en corrosie in de kachel radiator.
Na vervangen probleem opgelost.
Het gebeurt dus gewoon dat die dingen dicht slibben...
Spoelen werkt dan gewoon niet meer...
Succes....
Bolbo, ik wist wel dat er wel een paar liter in het blok achter zou blijven, maar de helft van het totale volume had ik niet verwacht. En ben het met je eens, de mate van verstopping gaf niet echt hoop op een wonder, ofschoon doorspoelen nog met een redelijke flow leek te gaan. En de rest van het systeem zal er idd ook niet slechter van worden.
TPR, dank voor je advies. Een aantal posts terug had ik al beschreven dat het temperatuurverschil tussen in en uitlaat erg groot is, terwijl de lucht nauwelijks opwarmt. Zodoende conclusie verstopping. Dank voor het delen van je ervaring.
Ik zal het nog wel een keer proberen, al was het maar dat ik nog reiniger heb, als het niet baat, het ook niet schaadt, en het nog eens spoelen ook de verdunde resten van de oude koelvloeistof verder verwijdert.
Zal mij vast mentaal voorbereiden op nieuwe kachelradiateur: Halve dashboard eruit; enerzijds: leuke klus, anderzijds: kost veel tijd.
How to's op JouBuis: dat is gemakkelijk te vervangen!
Ben ff aan het googlen op kachelradiateurs. Te veel keus. Goedkope rommel wil ik niet, maar ook niet overdrijven/ te duur kopen.
Geen zicht op capaciteit van die dingen.
Ik verneem graag ervaringen met merken/typen kachelradiatoren.
Orig kost 300 excl.
Dat heb ik ook niet gedaan, neem een aftermarket van een merk.
Die zijn in de regel ook prima.
Hoe dan ook nieuwe o ringen en clips.
De clips zijn van de kwaliteit poppenhuis... En je kunt ze verbuigen bij het terug monteren, dan krijg je ze er niet meer in.... En dan sta je....
Ringen en clips bij de dealer, halen voordat je aan de gang gaat dus.....