niet warm worden

 
 
 
 
 
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 55
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: niet warm worden

 · 
Posted: 19.02.2019 - 19:43  ·  #61
Thanks, TPR,

Heb geen pijltjes gezien, maar de rechter op de foto is de ingang, en de linker retour.

Inderdaad tegen de gebruikelijke stroming in spoelen.
Je kunt je voorstellen dat losse deeltjes vast lopen aan de ingang /begin van de kanaaltjes, en dan is terug eruit spoelen gemakkelijker dan er helemaal doorheen te proberen te spoelen. Wat natuurlijk niet lukt, want de prut zit nu immers reeds vast. Ik heb beide richtingen op gespoeld, (los wrikken, zeg maar) maar meer in tegenstroom.

Maar goed, besloten te vervangen.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: niet warm worden

 · 
Posted: 19.02.2019 - 22:04  ·  #62
Goed besluit, ik heb de beste flush middelen gebruikt, kreeg hem niet open, ben er lang mee aan de gang geweest.
Alu warmtewisselaar, alu wokkels er in.
Na vervanging open zagen, en dan ga je gewoon niet snappen dat hij het ooit heeft gedaan.......
Zulke dunne kanaaltjes, met wokkels er in, en dan snap je meteen waarom spoelen meestal niet lukt.
VolvoBart
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: België
Leeftijd: 38
Berichten: 220
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: niet warm worden

 · 
Posted: 20.02.2019 - 09:11  ·  #63
Quote door Bolbo

Doorspoelen tegen de normale stroomrichting in schijnt het meest effectief te zijn. Als ik het me goed herinner staan er pijltjes op de koppelstukken.


Zal pijltjes ook zoeken.
Als ik de slangen na spoelen omwissel - is dat een probleem? Dat zal dan nadien ook de prut losweken...?
en over en jaar of 5-10 terug spoelen en omwisselen? :)

Welke koelvloeistof gebruik ik dan best? u heb ik roze.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: niet warm worden

 · 
Posted: 20.02.2019 - 09:17  ·  #64
G11 hoort erin. Die is vaak blauw of groen.
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 55
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: niet warm worden

 · 
Posted: 20.02.2019 - 22:22  ·  #65
Quote door VolvoBart

Welke koelvloeistof gebruik ik dan best? u heb ik roze.


Lees maar een aantal posts terug; Bij mij zat er ook rose in. Mogelijk ligt daar (een deel van) de oorzaak, omdat een mengsel van (restant) koelvloeistoffen tot sludgevorming kan leiden (ff Google-en) en dus tot verstoppingen.

Derhalve voor gekozen om alles te spoelen, en nieuwe kvs origineel Volvo erin te doen.
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 55
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: niet warm worden

 · 
Posted: 20.02.2019 - 22:27  ·  #66
Quote door TPR Powerflush

Goed besluit, ik heb de beste flush middelen gebruikt, kreeg hem niet open, ben er lang mee aan de gang geweest


Éénvan je vorige posts had mij al overtuigd niet nog een poging te wagen; Als een professionele flusher als jij het niet voor elkaar krijgt... ;-)

En het had mij al een hele dag gekost, dus ik wist genoeg.
VolvoBart
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: België
Leeftijd: 38
Berichten: 220
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: niet warm worden

 · 
Posted: 26.02.2019 - 09:43  ·  #67
ik heb de tuinslang eropgezet.
een paar minuutjes in tegengestelde richting
en daarna een paar minuutjes terug gewone richting

vanochtend - wamte !! :)
zo blij als een klein kind - ik heb zelf iets gerepareerd :)
het is nog niet ongelooflijk goed, misschien kan het nog beter geflushed worden - maar ik heb terug comfort (vanochtend was het hier 0°C-1°C en na een 5-6 minuten kreeg ik warme lucht :) )
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5087
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: niet warm worden

 · 
Posted: 26.02.2019 - 10:18  ·  #68
kijk dat is goed bericht!!

Altijd een lekker gevoel als iets is gelukt.
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 55
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: niet warm worden

 · 
Posted: 26.02.2019 - 17:53  ·  #69
Gefeliciteerd, Bart.
Mooi dat het bij jou wel gelukt is! 👍🏻
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 55
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: niet warm worden

 · 
Posted: 13.03.2019 - 00:02  ·  #70
Zo, van het weekend eindelijk tijd gevonden om de kachelradiator te vervangen.

Tsjonge, wat een prut zat er in de oude! (Straks ff kijken of ik een fotootje kan uploaden)

Ik vind het normaal meestal prettiger om het wat frisser te hebben dan heel warm, dus het geleidelijk dichtslibben is mij nooit zo opgevallen. Maar wàt een verschil! Toch wel lekker, een werkende verwarming!

Maar ook:
Als er zo veel prut in de kachelrad. zit, zit dat ongetwijfeld ook in de rest van het systeem. Het wordt dus nogmaals veelvuldig spoelen! Hopelijk kom ik daar komend weekend aan toe (en slibt de nieuwe kachel niet teveel dicht in de tussentijd...)
Wordt toch een beetje gek van de tijd die dat veelvuldig spoelen kost (warmrijden, afkoelen, warmrijden, afkoelen.... Zucht) vraag mij af of er toch ècht geen praktische methode is om de overige 5-6 liter uit het blok te krijgen. Of de thermostaat tijdelijk verwijderen, dan hoeft de zaak iig niet eerst helemaal warm te worden.

Tenslotte nog een vraagje:
Voor mijn gevoel moet ik de aftapplug onder de radiator te hard dichtdraaien om hem lekvrij te krijgen (het is immers maar plastic) zit er een enigszins bereikbare O-ring in die goed te vervangen is? En zo ja, welke maat?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4326
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: niet warm worden

 · 
Posted: 13.03.2019 - 09:13  ·  #71
Hoe heb je de auto staan bij het aftappen? Omhoog aan de voorzijde? Wellicht beperkt dat de uitstroom (maar anders kan je er wel moeilijk bij...).
Heb je perslucht? Dan zou je daarmee kunnen proberen het systeem door te blazen. Door luchtdruk te zetten op één kant moet het er aan de andere kant toch uitlopen lijkt me. Wat een veilige druk is zodat je de pakkingen niet beschadigt weet ik niet, maar een paar bar zou toch moeten kunnen lijkt me. Ik denk dat het in de kachel en slangen blijft zitten, want die doorvoerpunten door het schutbord zitten hoger dan de kachelradiateur. Alle andere delen (motorblok, expansiereservoir etc) zitten allemaal hoger dan het aftappunt, dus dat zou allemaal moeten leeglopen oiv zwaartekracht alleen, tenzij er randjes/ schotjes ed in het blok zitten die de kvs tegenhouden.
Als je angst hebt voor de plug (is inderdaad niet gemaakt op vaak losdraaien / zit er geen O-ringetje op de plug zelf?) dan kan je evt ook aftappen via de onderste radiateurslang.

Warm spoelen is inderdaad vullen, draaien, aftappen, vullen etc. maar als je een tuinslang bij de hand hebt, dan kan je toch ook gewoon het systeem koud doorspoelen met de tuinslang? Dat heb ik destijds veelvuldig gedaan. Dan heb je én meer druk én je kan tegen de normale richting in spoelen. Tuinslang met volle druk in alle slangen die ik kon makkelijk loskoppelen, terwijl het onderste punt open staat zodat het er direct (en onder druk) weer uitspoelt.
Reservoir, bovenste radiateurslang, verwarmingsaanvoer en -afvoer, nog iets bij de EGR dacht ik... of er nog meer is weet ik zo niet meer.
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 55
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: niet warm worden

 · 
Posted: 13.03.2019 - 21:21  ·  #72
Hi Bart,

Auto staat gewoon op zijn wielen. Heb een bak die dan mooi onder de radiator past, met net genoeg ruimte om aftapplug en onderste slang te kunnen hanteren.

Heb beide aftappunten los, onderste radiatorslang los, bovenste slang thermostaatzijdig los, beide kachelslangen los (bovenste motorsteun -dwarsbalk- eruit, dan kom je er gemakkelijk bij). Alles met tuinslang gespoeld, en met luchtspuit.
Luchtspuit respectievelijk in expansivat, kachelpijpjes en slangen gestoken. Doek eromheen gehouden om luchtlekkage te beperken, maar ècht druk opbouwen kan daarmee nooit, dus m.i. wel safe. Bovendien niet ineens volle bak lucht erop, maar pulsgewijs lucht erin geblazen, en naarmate meer doorstroming pulsen verlengen tot dóórblazen.
Dat daarmee niet alles door en wegspoelt blijkt wel uit kleur van resterende vloeistof, met name na vullen met demiwater en warmrijden.

Punt zit erin dat er kennelijk toch een behoorlijke hoeveelheid vloeistof lager zit, en niet over een hoger punt heen stroomt. Mogelijk EGR, oliekoeler, en in cylinderblok. Maar dan wordt het lastiger daar nog slangen en leidingen los te maken. Moeilijker bereikbaar, en ik meen ook niet zo gemakkelijk los en weer vast te maken.

Ik las onlangs een post van iemand anders die er ook nooit meer dan de helft uit kreeg. Aftappunt op alu leiding op achterzijde blok levert ook niets op; komt nog geen halve liter uit, nadat ik eerst al het andere los had gemaakt.

En ja, ik had inmiddels ook reeds bedacht de onderste radiatorslang los te nemen, ofschoon dat een minder subtiele klots kvs oplevert. (Maar mijn opvangbak is behoorlijk groot, dat dan weer wel. 😃)
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: niet warm worden

 · 
Posted: 13.03.2019 - 22:57  ·  #73
Quote door Blade

G11 hoort erin. Die is vaak blauw of groen.


Als ik koelvloeistof haal en ze zoeken op kenteken, krijg ik gele mee.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: niet warm worden

 · 
Posted: 14.03.2019 - 12:21  ·  #74
Ik gebruik g11 van kroon. Maar ready koelwater van Volvo is natuurlijk ook prima.

In deze heeft ook een tijd rood gezeten g12+

Vandaag vernieuwen voor een DO88 radiator, en nissens kachelradiator.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: niet warm worden

 · 
Posted: 14.03.2019 - 18:21  ·  #75
Nog een fototje
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0