niet warm worden

VolvoBart
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

niet warm worden

· 
Posted: 05.11.2018 - 15:57  ·  #1
Hoi,

Nu de dagen wat frisser worden merk ik dat mijn cabine niet snel warm wordt. De ingeblazen lucht blijft eerder koud.
Dit in tegenstelling tot de airco die in de zomer vliegensvlug alles koelt (kan mijn vrouw haar recente MB CLA break nog iets van leren).

Is dit een probleem van de thermostaat (die opengaat zodra de watertemperatuur een bepaale temperatuur haalt opengaat)?
Of is dit een probleem me de radiator?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: niet warm worden

· 
Posted: 05.11.2018 - 16:28  ·  #2
Geen thermostaatprobleem iig. Het koelsysteem bestaat in feite uit twee lussen. De korte lus (gebruikt tijdens de opwarmfase) bevat simpel gezegd het motorblok en de interieurverwarming. De lange lus, die wordt geopend/gesloten door de thermostaat, bevat ook de motorkoelradiateur, die in werking treedt als de korte lus te heet wordt.

Niet warm wordend interieur komt doorgaans door een dichtgeslibte verwarmingsradiateur (zit onder je dashboard), evt een luchtbel (onwaarschijnlijk in dit geval), een slecht functionerende waterpomp (maar dan zou je motor ook te heet worden) of slecht afgeregeld verwarmingskleppen. De Volvo verwarming, daar stroomt altijd koelvloeistof door, maar de luchtstroom langs die verwarmingsradiateur wordt geregeld door kleppen die de luchtstroom richten en openen/afsluiten.

Je zou eerst eens kunnen proberen de kleppen te calibreren bij een forumlid met VIDA.

Als dat niet werkt zou ik toch eens je koelsysteem doorspoelen (de aansluitingen naar de verwarming zitten bovenin je schutbord) en evt schoonmaken met een speciaal middel (te krijgen bij de automaterialenzaak) als dat het niet is zul je wellicht aan de vervanging van die verwarmingsradiateur moeten denken.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.11.2018 - 16:32  ·  #3
Je zou eventueel ook eens de minpool van de accu 10 minuten los kunnen leggen om alle computers in de auto te resetten. Wellicht helpt dat. Ik denk 't niet, maar wie weet.
Weer aansluiten met sleutel op stand II (contactstand) om de piekspanning in het systeem te beperken, is beter voor de auto en voorgeschreven door Volvo (in vida, niet in de handleiding...)

Oh, nog een belangrijk ding is de temperatuursensor in het dashboard (drie sleufjes op de klimaatunit). Achter die drie sleufjes zit een dun koperdraadje wat dient als temperatuurmeter voor de interieurlucht. Als daar stof op zit kan die niet goed meten. Je kan dat HEEL VOORZICHTIG schoonpulken met een naald (evt stofzuiger op zachte stand) of als je het heel goed wilt doen de hele unit uitbouwen maar op zich is dat niet direct nodig.
Met het lampje van je smartphone kan je makkelijk door die drie sleufjes kijken of je daarachter een schoon koperdraadje, of een dotje stof ziet zitten, dan weet je direct waar je aan toe bent.

Achter dat koperdraadje, dieper in de unit, zit een klein ventilatortje wat de lucht aanzuigt langs dat koperdraadje. Als dat ventilatortje niet meer werkt wordt de temp ook niet goed gemeten en dus niet goed geregeld door de klimaatunit.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.11.2018 - 16:35  ·  #4
En als laatste, en dan hou ik echt op: er zit om de een of andere reden nog een temperatuursensor voor het interieur in de auto. Dat is een wit staafje dat ergens rechtsboven bij je gaspedaal zit. Die kan ook vies of kapot zijn, met onjuiste interieurtemperatuur als gevolg.

Succes, nou heb je alles wel zo'n beetje denk ik :-D

Begin maar eens met de sensoren na te kijken en schoon te maken, en dan verder kijken.
VolvoBart
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.11.2018 - 17:24  ·  #5
Ik heb daar wel eens een propje zien zitten en dat er allemaal uitgehaald.
Ik denk dat het draadje er nu nog zit.

Ik zal eens de -pool loslaten om de elektronica te resetten.

Iemand met vida? Ik zit in bE en de meesten van het forum zitten in nL... :(

Volgende week doe ik eens en op en af naar dusseldorf. Misschien onderweg iemand?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.11.2018 - 17:51  ·  #6
Kijk maar even via de link in mijn signature, aardig wat forumleden in Nederlands Limburg waar je doorheen komt, waarvan denk ik Roffeltje en Dj Neo de meest actieve forumdeelnemers zijn op dit moment.
The Falko
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 29
Subject:

· 
Posted: 05.11.2018 - 18:01  ·  #7
Is dat kalibreren van de ventilatiekleppen enkel bij de nieuwere modellen of ook bij de V70 classic al het geval? Ik heb een soortgelijk probleem, dus zal idd ook de sensoren even checken maar had al vaker over dat kalibreren gelezen dus vroeg mij dat af.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 05.11.2018 - 18:23  ·  #8
wordt je motor wel vlot warm?* het kan namelijk wel degelijk een thermostaat zijn die juist open blijft staan en dan al de warmte afvoert via de radiateur waardoor de kachelradiateur nooit warm wordt (zo merkte ik mijn hangende thermostaat op, plus dat het veel te lang duurde voor ie op LPG overschakelde). simpel te checken door te voelen of de bovenste radiateurslang (van/naar je thermostaat) meteen begint op te warmen zodra je de motor start (5? minuten) of daar netjes mee wacht tot de meter in het dash in de buurt van de bedrijfstemperatuur begint te komen.
*voor zover dat kan bij een diesel, heeft die eigenlijk nog geen elektrische (bij)verwarming?
VolvoBart
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.11.2018 - 19:44  ·  #9
Ja hoor - motor wordt mooi warm. Ik ben nog niet aan de slang gaan voelen, maar heb zo de indruk dat na 5-10km (of 5-10minuten het wijzertje al begint te bewegen. Net zoals het bij m’n andere auto’s ook deed (met minder longinhoud).
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 05.11.2018 - 19:50  ·  #10
De kachel radiateur zelf kan ook verstopt zitten.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 05.11.2018 - 22:37  ·  #11
kwee nie maar na 10 min is die van mij gewoon helemaal warm, meter in t midden..

Quote door VolvoBart

Ja hoor - motor wordt mooi warm. Ik ben nog niet aan de slang gaan voelen, maar heb zo de indruk dat na 5-10km (of 5-10minuten het wijzertje al begint te bewegen. Net zoals het bij m’n andere auto’s ook deed (met minder longinhoud).
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 05.11.2018 - 23:02  ·  #12

Lijkt me toch iet wat aan de trage kant. Ik merk na 1,5km al dat m'n R warm begint te worden aan de lucht uit de kachel en ook de CFE-plus laat dat mooi zien.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.11.2018 - 23:28  ·  #13
Ja, lijkt mij ook dat dat opwarmen wel wat lang duurt, dus misschien toch een thermostaat die iets open blijft staan?
Ik merk trouwens wel dat mijn 2.4D ook aanzienlijk langer nodig heeft om op te warmen (wijzer richting midden) nu dat de nachttemperatuur richting de 5 graden gaan op dit moment.
626Ronin
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 06.11.2018 - 08:16  ·  #14
ik denk dat in dit geval alleen Bolbo een vergelijking kan maken met een D..
bartk
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 06.11.2018 - 09:23  ·  #15
De koel radiator mag pas warm worden als de temperatuur ~90 graden is , daarvoor mag de radiator net warm worden.
Eenvoudig te testen. Met koude motor, auto starten.
Voel aan de radiator, en als deze warmer wordt. Kun je binnen zien of de motor al op bedrijfs-temperatuur is. Als temperatuur meter nog in de hoek staat is de thermostaat niet goed meer.

Selected quotes for multi-quoting:   0