De nieuwe generatie motoren zijn doorgaans zuinig, of zelfs erg zuinig.
Een groot voordeel t.o.v. de conventionele motoren, welke aanzienlijk meer verbruiken.
Althans, dit was de redenatie van mijn vrouw.
De auto heeft nu (bijna 2 jaar oud) 27.830km gelopen, tijd voor een beurt.
Dan de vraag, "zijn er nog klachten ?"
Antwoord; "hij schommelt in de toeren".
Eerst maar eens een stukje rijden en wat blijkt, de auto is niet vooruit te branden, inhouden bokken etc.
Word je niet blij van.
Ben vervolgens maar naar Martin (MMTS) gereden om de auto uit te laten lezen.
Hier kwam een scala aan foutmeldingen naar voren waaronder "te rijk mengsel" ( kort gezegd weinig lucht en teveel benzine).
Vervolgens hebben we alles nagekeken wat hier verband mee kon houden, echter er was geen afwijking te vinden.
Dan rest de vraag, wat nu ?
Bleek dat Martin er al een had gehad met dezelfde klacht, met een kilometerstand van 8.500km !
Deze heeft hij kunnen oplossen d.m.v. een air-intake.
Daar er weinig andere opties waren dit dus maar gedaan.
Wat opviel is dat er erg veel vloeistof nodig was om de kennelijk hardnekkige vervuiling weg te krijgen.
Bij mijn Volvo waren het destijds 2 potjes normale cleaner.
Bij de auto van mijn vrouw was dit niet genoeg.
Vervolgens heeft Martin een reiniger genomen, welke nog sterker was.
Uiteindelijk begon de motor weer normaal te lopen.
Krankzinnig dat een auto met deze kilometerstand in zo'n korte tijd zoveel last heeft van inwendige vervuiling.
Als je op het internet onderzoek doet naar dit fenomeen, dan blijkt dat het behoorlijk veel voorkomt en ook bij de " betere" merken.
Dat een air-intake goed werkt is wel duidelijk, maar bij de nieuwe generatie motoren lijkt het erop dat je deze beter regelmatig preventief kunt toepassen.
Ik heb mijn lesje inmiddels wel geleerd.
Een groot voordeel t.o.v. de conventionele motoren, welke aanzienlijk meer verbruiken.
Althans, dit was de redenatie van mijn vrouw.
De auto heeft nu (bijna 2 jaar oud) 27.830km gelopen, tijd voor een beurt.
Dan de vraag, "zijn er nog klachten ?"
Antwoord; "hij schommelt in de toeren".
Eerst maar eens een stukje rijden en wat blijkt, de auto is niet vooruit te branden, inhouden bokken etc.
Word je niet blij van.
Ben vervolgens maar naar Martin (MMTS) gereden om de auto uit te laten lezen.
Hier kwam een scala aan foutmeldingen naar voren waaronder "te rijk mengsel" ( kort gezegd weinig lucht en teveel benzine).
Vervolgens hebben we alles nagekeken wat hier verband mee kon houden, echter er was geen afwijking te vinden.
Dan rest de vraag, wat nu ?
Bleek dat Martin er al een had gehad met dezelfde klacht, met een kilometerstand van 8.500km !
Deze heeft hij kunnen oplossen d.m.v. een air-intake.
Daar er weinig andere opties waren dit dus maar gedaan.
Wat opviel is dat er erg veel vloeistof nodig was om de kennelijk hardnekkige vervuiling weg te krijgen.
Bij mijn Volvo waren het destijds 2 potjes normale cleaner.
Bij de auto van mijn vrouw was dit niet genoeg.
Vervolgens heeft Martin een reiniger genomen, welke nog sterker was.
Uiteindelijk begon de motor weer normaal te lopen.
Krankzinnig dat een auto met deze kilometerstand in zo'n korte tijd zoveel last heeft van inwendige vervuiling.
Als je op het internet onderzoek doet naar dit fenomeen, dan blijkt dat het behoorlijk veel voorkomt en ook bij de " betere" merken.
Dat een air-intake goed werkt is wel duidelijk, maar bij de nieuwe generatie motoren lijkt het erop dat je deze beter regelmatig preventief kunt toepassen.
Ik heb mijn lesje inmiddels wel geleerd.