Nieuw wegen belastingstelsel?

 
 
 
 
 
Stern
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 43
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Nieuw wegen belastingstelsel?

 · 
Posted: 20.06.2015 - 09:57  ·  #16
15% meer op wat je nu betaald. Ik denk dat menig retrofit roetfilter ter compensatie zal worden verwijderd.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 54
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Nieuw wegen belastingstelsel?

 · 
Posted: 20.06.2015 - 10:42  ·  #17
Ik mis LPG in alle verhalen. Autogas nederland was aan het lobbyen voor MRB naar werkelijke CO2 uitstoot ipv de gemeten uitstoot ip benzine. Iemand daar iets over gezien?
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Nieuw wegen belastingstelsel?

 · 
Posted: 20.06.2015 - 11:03  ·  #18
Dat zal vast niet gebeuren, want dat zou een verdere verlaging van mrb betekenen. Of dat wordt weer gecompenseerd in de brandstofprijs. Is het bij LPG nog sneller rendabel om de grens over te hoppen richting België. Echt bizar, dat prijsverschil. Vorige week in NL rond de 60 cent, in België 29,9 cent betaald. Da's makkelijk verdienen op een volle tank.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 54
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Nieuw wegen belastingstelsel?

 · 
Posted: 20.06.2015 - 11:19  ·  #19
Mooi. Volgende week moet ik naar Cadzand.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Nieuw wegen belastingstelsel?

 · 
Posted: 21.06.2015 - 14:19  ·  #20
dus de wegenbelasting gaat eerst 2% omlaag en dan in 2019 weer 15% omhoog. Denk niet dat ik me daar druk om ga maken. En in 2019 is de BMW (dat is een diesel, volvo is benzine) 14 jaar oud met 500000 km op de klok, dus dan is hij ook wel toe aan een nieuwe eigenaar.
Sjizzl
 
Avatar
 
Subject:

Re: Nieuw wegen belastingstelsel?

 · 
Posted: 21.06.2015 - 20:56  ·  #21
In eerste instantie zat ik me al enorm druk te maken om de kosten verhoging.
Ik dacht meteen, ik koop ook een keer een goeie auto en binnen een week hoor ik dat ie me arm gaat maken! Gelukkig ben ik dat al dus dat gaat de overheid (<- :bandit: ) al niet meer lukken :lol: en die 15% over 3,5 jaar... tegen die tijd moet je ineens electrisch rijden om het te kunnen betalen. Gezien de beste actiradius van dit moment moet je een tesla kopen van minimaal 80k en dan kan je 400km rijden :sick: . Daarna moet je peperdure bolide aan het infuus.

Conclusie: als je geluk hebt haal je in gunstig geval retourtje brussel in 1 dag, en als je verder wil moet je een hotel boeken! Simpele rekensom, 75k extra voor een andere auto en hotelkosten + duur uit eten etc, of 15% meer... dan weet ik wel waar ik voor kies!
Lekker verder blijven dieselen en die electra lui grijnzend voorbij trappen met m'n 1x 2 minuten tanken en meer dan 1000km sturen! Tenminste, dat blijf ik mezelf gewoon voorhouden anders wordt ik verdrietig :'(
Ocean Blue
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Waterland
Berichten: 26
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Nieuw wegen belastingstelsel?

 · 
Posted: 22.06.2015 - 14:23  ·  #22
Voor wat het waard is:
De overheid staat onder druk van de 'groene' maffia om elektrisch rijden te promoten en financieel aantrekkelijk te maken. Dit heeft totaal niets met duurzaamheid te maken, maar met wereldwijd grof geld verdienen zonder enig duurzaam belang. In de discussies om duurzaamheid wordt op politiek niveau altijd de eenheid '$' (of € or whatever) ingevoegd terwijl mijns inziens duurzaamheid louter op natuurkundige wetten is uit te leggen. De eenheid voor geld is nog steeds geen natuurkundige wet en maakt de politieke discussie op dit gebied totalitair ongeloofwaardig.
En dan vervolgens met z'n allen elektrisch rondjes gaan rijden om de wereld. Hiervoor is zo ontzettend veel lithium nodig voor accu's (die na hun dood ook nog eens onbruikbaar zijn...) dat het geldelijk belang (istie weer, de $) in de vele miljarden loopt en in staat is een wereld conflict uit te lokken. Immers; het meeste lithium zit in de bergen van het prachtige Mongolië en ja, de Russen en Chinezen knokken al om de eigendomsrechten van dit land. Zij deinzen niet terug om de natuur ecologisch te kunnen vervlakken voor gierende winsten. En daar vindt het Westen ter zijner tijd op hun beurt natuurlijk ook wat van, et voila; conflict. Kwestie van wachten en vooral veel mee wiegelen met de elektrische 'groene' lobby (lees: maffia).
Zolang het meer energie kost om 1 Prius in de juiste kleur te spuiten dan de energie die 1 oude Volvo in de rest van zijn leven nog verbruikt ben ik nog lang niet overtuigd van deze elektrische duurzaamheidsvorm.
De brandstofcel daarentegen... en dat wisten ze bij General motors in 1966 ook al.



Tot zover mijn goed bedoelde, maar volstrekt overbodige epistel.
Cheers,
Michiel
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 53
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Nieuw wegen belastingstelsel?

 · 
Posted: 22.06.2015 - 19:27  ·  #23
Geweldige text!! Helemaal mee eens :thumb:
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Nieuw wegen belastingstelsel?

 · 
Posted: 22.06.2015 - 19:49  ·  #24
Ik ook. Helemaal mee eens.
Laat ze de echt schone auto een verder promoten. De waterstof motor. Maar nee, deze wordt stiekem "af/weggekocht" door de oliemaatschappijen.
Jammer, want dat is naar mijn idee de enige echt schone motor. Geen dure geldverslindende accu's enz.
"Vies" wereldje leven we eigenlijk in. Het geld/de winst bepaald het milieu.......Niet goed.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 53
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Nieuw wegen belastingstelsel?

 · 
Posted: 22.06.2015 - 20:14  ·  #25
Quote door yes996

"Vies" wereldje leven we eigenlijk in. Het geld/de winst bepaald het milieu.......Niet goed.


Ja, helaas is dit de normaalste zaak van de wereld. Gebeurd al eeuwig zo, en zal ook écht nooit veranderen. Niet zolang er mensen zijn op deze wereld tenminste.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Nieuw wegen belastingstelsel?

 · 
Posted: 22.06.2015 - 21:30  ·  #26
Quote door yes996

Laat ze de echt schone auto een verder promoten. De waterstof motor. Maar nee, deze wordt stiekem "af/weggekocht" door de oliemaatschappijen.
Jammer, want dat is naar mijn idee de enige echt schone motor.


Precies! Interessante techniek, en niet in verhouding makkelijker en milieuvriendelijker te produceren. Hyundai levert (of leverde?) de IX35 ook op waterstof, evenals Honda (geloof ik) en Toyota welke ook enkele modellen op waterstof hebben rijden.
Stern
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 43
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Nieuw wegen belastingstelsel?

 · 
Posted: 22.06.2015 - 21:38  ·  #27
Lithium batterijen zijn wel herbruikbaar. Niet in auto's, wel bijvoorbeeld voor de tijdelijke opslag van overgeproduceerde groene energie. En de meest winbare lithium zit niet in enge landen als Rusland en China, maar in Noord- en Zuid Amerika en Australië. Je zou de lithium kwestie misschien zelfs wereld-politiek kunnen maken; liever lithium uit deze landen dan olie uit politiek minder moedwillige landen.

Hoe groter de vraag naar elektrische auto's, hoe aantrekkelijker om te investeren in de winning en de recycling van lithium. De prijs van lithium moet dus omhoog, zodat de investeringen rendabel worden. De auto industrie speelt dus een cruciale rol, en laat dat nu net in Europa een gigantische economische pijler zijn. Groen is de winning van lithium bij lange niet, dus ik vraag me af of het groene in deze kwestie niet gewoon de kleur van het geld is.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Nieuw wegen belastingstelsel?

 · 
Posted: 22.06.2015 - 21:52  ·  #28
Groen is de winning van lithium bij lange niet, dus ik vraag me af of het groene in deze kwestie niet gewoon de kleur van het geld is.

Exact, het gaat alleen maar om het geld. Het milieu wordt gewoon gebruikt om zaken te doen en het milieu heeft daar weinig meer me te maken.
Wordt van de hele huidige gang van zaken niet echt vrolijk. er zijn nog maar zeer weinig bedrijven die iets hebben met het milieu, ja, het voor hun belangrijke financiële :swear: milieu.....
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Nieuw wegen belastingstelsel?

 · 
Posted: 22.06.2015 - 22:12  ·  #29
Uit de autobrief 2.0 van staatssecretaris Wiebes:
Bijtelling 2017

Op dit moment kennen wij een vijftal bijtellingscategorieën:

4% bijtelling voor leaseauto’s die 0 gram CO2 uitstoten
7% bijtelling voor leaseauto’s die tussen de 0 en 50 gram CO2 uitstoten
14% bijtelling voor leaseauto’s die tussen de 51 en 82 gram CO2 uitstoten
20% bijtelling voor leaseauto’s die tussen de 83 en 110 gram CO2 uitstoten
25% bijtelling voor leaseauto’s die meer dan 110 gram CO2 uitstoten
Per 2016 zullen de bijtellingsregels veranderen naar het volgende:

4% bijtelling voor leaseauto’s die 0 gram CO2 uitstoten
15% bijtelling voor leaseauto’s met een uitstoot per kilometer die tussen de 0 en 50 gram CO2 ligt
21% bijelling voor leaseauto’s met een uitstoot per kilometer die tussen 51 en de 106 gram CO2 ligt
25% bijtelling voor leaseauto’s met een CO2 uitstoot hoger dan 106 gram per kilometer.
In 2017 wordt het bijtellingsstelsel versimpeld en zijn er nog maar 2 categorieën:

4% bijtelling voor leaseauto’s die 0 gram CO2 uitstoten
22% bijtelling voor leaseauto’s die meer dan 0 gram CO2 uitstoten
Eigenlijk is er nog een derde bijtellingstarief en dat is voor de plugin hybrides. De bijtelling voor deze auto’s zal geleidelijk verhoogt worden naar 22% bijtelling. In 2017 wordt 17% bijtelling gerekend, in 2018 is dat 19% bijtelling en in 2019 is het gelijk getrokken met de rest van het Nederlandse leasewagenpark naar 22% bijtelling


Ik ben benieuwd hoe we straks na 2017 naar de plugin-hybride V60 gaan aankijken. Te leasen wordt hij kostbaar met 22% bijtelling. Daarnaast is hij loodzwaar, dus voor de particulier die hem 2e hands koopt in de MRB ook onbetaalbaar.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Nieuw wegen belastingstelsel?

 · 
Posted: 22.06.2015 - 23:09  ·  #30
Ik meen me te herinneren dat er 300kg accugewicht verrekend wordt, toch? Of is dat niet bij plug-ins en geldt dat alleen bij andere auto's? Ding weegt nu zo'n 1.800kg, da's fors. Als daar 300kg op verrekend kan worden is ie lichter dan een V70n D5 met automaat.

En anders gaan die dingen ook massaal op de export. De Nederlandse regering heeft de aankoop dan weer fors gestimuleerd, de leaserijders hebben massaal geprofiteerd en voordat we er écht de vruchten van gaan plukken door langdurig gebruik, gaan ze op de trailer naar landen waar plug-ins als taxi gebruikt worden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0