Quote
Ik zou altijd een maatje groter monteren dan wat er in moet volgens het boekje. De mjine hoort een 68Ah te hebben, maar dat is voor een 2.4 l motor en auto met veel electronica echt net aan. Er zit nu 82Ah in en dat past prima. De fabrikant kiest voor een zo klein mogelijke, zo licht mogelijke, en dus ook zo goedkoop mogelijke accu. En als deze wat ouder is en het koud is komt deze echt te kort. De capacteit wordt in grote mate bepaald door de buitentemperatuur. Ik weet de exacte meetwaarden niet, maar 30-40% minder is niet raar onder het nulpunt.
En bij een oudere accu gaat de spanning omlaag tijdens belasting. Tijdens het starten wordt er zo 100-200 A gevraagd door de startmotor, bij een slechte accu stort de spanning in waardoor de electronica niet meer werkt, dus alles draait rond, maar de motor zal nooit aanslaan. Het circuit wat de startmotor aanstuurt is heel primitief en zal tot ongeveer 7 volt blijven werken. En met een boordspanning van 7 tot 11 volt is de injectie en ontsteking gewoon uit.
Mijn ervaring met een accu die de auto liet staan is dat je alleen maar geklik hoorde en het dashboard op dat moment uit ziet gaan. De startmotor ging niet eens meer rond. Nu een lekkere grote accu d´r in en geen problemen meer.
Als ik met Vida aan de auto bezig ben dan start ik de motor altijd. Één keer daardoor een lege accu gehad, dus dat liever niet meer.