Nieuwe accu en massakabel

 
 
 
 
 
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1535
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Nieuwe accu en massakabel

 · 
Posted: 30.12.2018 - 15:10  ·  #1
Mag ik zo vrij zijn om een vraag te stellen over de V40? We rijden er de laatste tijd vooral korte stukjes mee en vanwege het wat moeizaam rondgaan van de startmotor heb ik de accu even doorgemeten met een multimeter.
Na een ritje van 15 minuten heeft de auto een uur stilgestaan, accu gaf daarna 12.4V
Volgende ochtend voor het starten was dit gezakt naar 11.7V maar de auto startte wel gewoon. Tijdens het starten een dip tot net onder de 10V
Tijdens stationair lopen wordt er 14.3V geleverd.

Lijkt mij dat de dynamo goed is gezien de laadstroom. Zou de accu de geest geven of komt dit door de korte ritjes?

Ander euvel bij deze auto's (en de V70 classic) is dat de massakabel te veel weerstand gaat geven en zelfs kan afbreken. Lijkt mij verstandig om deze kabel te vervangen. Maar waar haal ik deze? De dealer vraag er denk ik een vermogen voor als ik zie dat deze kabel bij Skandix al bijna €70 kost.
Je kan ze dacht ik laten maken, maar hoe kom ik aan de juiste lengte? Ik moet de auto rijdend houden.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4815
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Nieuwe accu en massakabel

 · 
Posted: 30.12.2018 - 15:12  ·  #2
Dynamo is uitstekend.
Accu is redelijk.

Zeg 80%
Maar een dip onder de 10V is teveel.

Als het kouder wordt gaat dit waarschijnlijk wat problemen opleveren.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Nieuwe accu en massakabel

 · 
Posted: 30.12.2018 - 17:10  ·  #3
Een standaard sleutel garage heeft wel een accu metertje liggen.

Ik zou gokken op een accu die op zijn laatste pooten staat.

Het meten van de accu kost normaal 10seconden. En word door veel garage’s gratis gedaan nog.

Een accu laad doorgaans voledig op na 30min rijden. Maar ondlaad niet dusdanig door het starten dat wanneer de accu nog normaal zou zijn, dat hij in 15 min rijden niet op peil zou zijn.

Juist het zakken van de voltage in de nacht, is een duidelijk teken dat de accu zijn vermogen niet vast houd.


De massa kabel, die kun je vervangen, maar kijk eerst of het nodig is.

Mijn v40 van 23jaar heeft nog de irginele massa kabel, en is nog lang niet aan vervanging toe.
Dus het is niet zo dat ze standaard vervangen hoeven te worden.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1535
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Nieuwe accu en massakabel

 · 
Posted: 30.12.2018 - 18:01  ·  #4
Dank voor de adviezen.

Ik zal komende week eens zoeken naar een andere accu. Wat betreft die massakabel, ik lees op het X40 forum dat deze vaak de geest geven, zonder dat het aan de buitenkant is te zien.
Ik merk ook dat de elektrische ramen moeizaam omhoog komen, dat scheen ook te kunnen komen door slechte massa begreep ik..... Maar ik ben benieuwd of iemand dat herkent.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4815
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Nieuwe accu en massakabel

 · 
Posted: 30.12.2018 - 18:25  ·  #5
Quote door Musicus

Dank voor de adviezen.

Ik zal komende week eens zoeken naar een andere accu. Wat betreft die massakabel, ik lees op het X40 forum dat deze vaak de geest geven, zonder dat het aan de buitenkant is te zien.
Ik merk ook dat de elektrische ramen moeizaam omhoog komen, dat scheen ook te kunnen komen door slechte massa begreep ik..... Maar ik ben benieuwd of iemand dat herkent.


Ramen kunnen ook door de beruchte klemmetjes problemen geven.

Ff bij de handige linkjes kijken daarvoor
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Nieuwe accu en massakabel

 · 
Posted: 30.12.2018 - 18:35  ·  #6
De laatste plek waar je denkt dat je voordelig geholpen wordt: de Volvodealer. Doormeten van de accu kostte me niets. Nieuwe accu bij de dealer is wel ietsje duurder dan die op internet van het merk goedkoopie, kostte mij 90 euro ex BTW en korting (ik ben lid van een Volvo club). Maar de service verschilt nogal per dealer, sommigen zijn ronduit arrogant. Geen idee hoe vriendelijk Henk Scholten in Nijmegen is voor zelfsleutelaars, de magazijnman in Ede rijdt 240, die in Culemborg heeft een schitterende V70R en een S80 V8, die begrijpen wel dat je met een ouwe bak niet het onderhoud gaat laten doen voor 100 euro ex per uur.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1535
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Nieuwe accu en massakabel

 · 
Posted: 30.12.2018 - 19:02  ·  #7
Quote door hermanusb


Ramen kunnen ook door de beruchte klemmetjes problemen geven.

Ff bij de handige linkjes kijken daarvoor


Ook al bij de V40?
Ik dacht dat dat een euvel was van de S60/V70. Goede tip, bij mijn auto heb ik ze idd al vervangen.

Edit: bij een V40 heb je deze blokjes helemaal niet.....
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4815
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Nieuwe accu en massakabel

 · 
Posted: 30.12.2018 - 19:39  ·  #8
Quote door Musicus

Quote door hermanusb


Ramen kunnen ook door de beruchte klemmetjes problemen geven.

Ff bij de handige linkjes kijken daarvoor


Ook al bij de V40?
Ik dacht dat dat een euvel was van de S60/V70. Goede tip, bij mijn auto heb ik ze idd al vervangen.

Edit: bij een V40 heb je deze blokjes helemaal niet.....


Geen idee.
Ging er gemakshalve vanuit dat het om een V70 ging.
Gero
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 508
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Nieuwe accu en massakabel

 · 
Posted: 30.12.2018 - 19:41  ·  #9
Quote door Musicus

Mag ik zo vrij zijn om een vraag te stellen over de V40? We rijden er de laatste tijd vooral korte stukjes mee en vanwege het wat moeizaam rondgaan van de startmotor heb ik de accu even doorgemeten met een multimeter.
Na een ritje van 15 minuten heeft de auto een uur stilgestaan, accu gaf daarna 12.4V
Volgende ochtend voor het starten was dit gezakt naar 11.7V maar de auto startte wel gewoon. Tijdens het starten een dip tot net onder de 10V
Tijdens stationair lopen wordt er 14.3V geleverd.

Lijkt mij dat de dynamo goed is gezien de laadstroom. Zou de accu de geest geven of komt dit door de korte ritjes?

Ander euvel bij deze auto's (en de V70 classic) is dat de massakabel te veel weerstand gaat geven en zelfs kan afbreken. Lijkt mij verstandig om deze kabel te vervangen. Maar waar haal ik deze? De dealer vraag er denk ik een vermogen voor als ik zie dat deze kabel bij Skandix al bijna €70 kost.
Je kan ze dacht ik laten maken, maar hoe kom ik aan de juiste lengte? Ik moet de auto rijdend houden.


Een accu kopen via internet is meestal goedkoper, op deze site kan je ook kabels kopen, als je wijs ben geef je iets meer geld uit aan een accu , kijk bv naar de Varta lijn deze hebben diverse kwaliteit accu's.

https://www.accudienst.nl/g5875/accukabel-met-oog.html
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Nieuwe accu en massakabel

 · 
Posted: 30.12.2018 - 20:46  ·  #10
Als je een voltmeter pakt en deze op beide uiteinden van de massa kabel zet kun je meten wat het verlies is in de kabel. Goede kabel is geen verlies dus spanning moet nul zijn. Dus als je meter 0.1 volt of meer aangeeft weet je dat de kabel verlies geeft.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4815
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Nieuwe accu en massakabel

 · 
Posted: 30.12.2018 - 21:26  ·  #11
Quote door Walterj

Als je een voltmeter pakt en deze op beide uiteinden van de massa kabel zet kun je meten wat het verlies is in de kabel. Goede kabel is geen verlies dus spanning moet nul zijn. Dus als je meter 0.1 volt of meer aangeeft weet je dat de kabel verlies geeft.


Bedoel je Ohm ?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Nieuwe accu en massakabel

 · 
Posted: 30.12.2018 - 21:30  ·  #12
Jan-B
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 't Gooi
Leeftijd: 60
Berichten: 321
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Nieuwe accu en massakabel

 · 
Posted: 30.12.2018 - 21:34  ·  #13
"Tijdens het starten een dip tot net onder de 10V"

Per definitie zijn accu die onder de 10 volt hebben aangetikt, stuk
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4815
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Nieuwe accu en massakabel

 · 
Posted: 30.12.2018 - 21:34  ·  #14
meijer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 77
Berichten: 508
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Nieuwe accu en massakabel

 · 
Posted: 30.12.2018 - 23:46  ·  #15
Hallo Musicus

Bij de v40 komt het geregeld voor dat de massa kabel van het motorblok naar het chassis slechte verbinding maakt of bijna stuk is. verstandig deze te vervangen . de min kabel naar het chassis wil onder de accu ook wel is een slechte verbinding hebben.

Controleer met een voltmeter tussen de plus van de accu (niet op de klem )en de plus van de dynamo (op het draad eind)als de motor loopt, de spanning mag ongeveer 100 mV zijn,meet op het motorblok en de min van de accu (niet op de klem) ook hier ongeveer 100 mV.
Wat ook veel gedaan wordt is na het starten de motor laten draaien en na 10 min. voelen of de accu klemmen warm worden, als dit het geval is dan zijn de klemmen samen met de aansluiten niet meer goed. (te grote overgangsweerstand).
Kabels kun je bij auto materialen kopen , ze hebben ook accu klemmen, en aansluit ogen voor het chassis en dynamo.
Deze aansluit ogen klem je met een bank schroef vast aan de kabel.

Deze reparatie heb gedaan omdat de aansluit klemmen op de accu warm werden.

Groeten BUM
 
Selected quotes for multi-quoting:   0