Een auto die goed is onderhouden, waarbij op tijd de lambda en luchtmassameter zijn vervangen kan probleemloos 60000 km in de rondte rijden met de bougies.
Klinkt misschien veel, maar het niet goed willen verbranden van het mengsel wordt een nog groter probleem als het mengsel veel te rijk is door vervuilde / versleten sensoren. De 5 bobines die op de P2 platform wagens zitten zorgen voor een aanmerkelijk sterkere vonk dan de verdelerkap / rotor combi op de classic 70/850 modellen.
Daar waar een 850 / classic 70 NA motor al na 13000 km problemen kreeg met ontsteken is dit bij een P2 NA motor pas merkbaar na 45000 km. De motor loopt stationair iets rauwer. Veel meer dan dat is bij een goed onderhouden motor niet of nauwelijks merkbaar.
Volvo schrijft dacht ik 45000 of 60000 km voor.
Ik rijd nu al weer zo'n 15000 km in de rondte met 30000 km oude bougies, welke ik nog had liggen. In totaal dus ook al weer zo'n 45000 km. Verbruik ergens rond de 1 op10.5 (LPG).
Klinkt misschien veel, maar het niet goed willen verbranden van het mengsel wordt een nog groter probleem als het mengsel veel te rijk is door vervuilde / versleten sensoren. De 5 bobines die op de P2 platform wagens zitten zorgen voor een aanmerkelijk sterkere vonk dan de verdelerkap / rotor combi op de classic 70/850 modellen.
Daar waar een 850 / classic 70 NA motor al na 13000 km problemen kreeg met ontsteken is dit bij een P2 NA motor pas merkbaar na 45000 km. De motor loopt stationair iets rauwer. Veel meer dan dat is bij een goed onderhouden motor niet of nauwelijks merkbaar.
Volvo schrijft dacht ik 45000 of 60000 km voor.
Ik rijd nu al weer zo'n 15000 km in de rondte met 30000 km oude bougies, welke ik nog had liggen. In totaal dus ook al weer zo'n 45000 km. Verbruik ergens rond de 1 op10.5 (LPG).