Nieuwe vering/onderstel V70 T5

 
 
 
 
 
Mac
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 07 / 2022
Subject:

Nieuwe vering/onderstel V70 T5

 · 
Posted: 11.09.2022 - 12:42  ·  #1
Ben lekker bezig met het achterstallige onderhoud van de vorige eigenaar in te halen, preventief onderhoud te doen en algehele verbetering van de wagen. Hier hoort ook het vervangen van de schokdempers en veren bij. Ben bij al mijn auto's hiervoor altijd fan geweest van Bilstein B4 en soms B6 (afhankelijk van de auto). Nou zag ik ook de BC-Racing BR-RA Coiloverset voorbijkomen. Ik neig nu naar deze set omdat dan meteen alles vervangen is en verstelbaar is.

Mijn rijstijl is zeker te omschrijven als sportief. Maar wil geen stuiterbak hebben, dus comfort moet er wel zijn. Uiteraard wil ik best een beetje inleveren voor betere handling, wat de V70 best kan gebruiken (extreem inveren achter, minder body roll. Verlagen is geen must, maar 1-2cm ziet er vaak wel mooi uit. Ben meer de stock+ man (if this makes sense) geen full bodykit, mega spoilers etc. voor mij. :)

Wie heeft er ervaring met beiden? Of kan me hun ervaring met een van beiden vertellen? Thx!
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2079
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Nieuwe vering/onderstel V70 T5

 · 
Posted: 11.09.2022 - 13:42  ·  #2
Ik ben groot fan van die BC set, heb ze op veel van mijn volvo's.
Als je ze niet te laag en hard set, heb je zelfs meer comfort dan de alternatieven.
Zeker doen, mooi compleet en alles is instelbaar.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 1044
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Nieuwe vering/onderstel V70 T5

 · 
Posted: 11.09.2022 - 15:06  ·  #3
Mijn ervaring met oudere volvo's en stugger veren en dempers is dat het interieur allemaal nog wat meer gaat kraken. Het stuurt wel veel beter!

Ik heb de bilstein standaard dempers (is dat B4?) met achter verzwaarde progressieve veren.
Mac
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 07 / 2022
Subject:

Re: Nieuwe vering/onderstel V70 T5

 · 
Posted: 11.09.2022 - 18:51  ·  #4
Quote door V70R^2

Ik ben groot fan van die BC set, heb ze op veel van mijn volvo's.
Als je ze niet te laag en hard set, heb je zelfs meer comfort dan de alternatieven.
Zeker doen, mooi compleet en alles is instelbaar.


Dat idee had ik dus ook! Klinkt goed! Ben bijna om! :)
Mac
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 07 / 2022
Subject:

Re: Nieuwe vering/onderstel V70 T5

 · 
Posted: 11.09.2022 - 19:14  ·  #5
Quote door koennie

Mijn ervaring met oudere volvo's en stugger veren en dempers is dat het interieur allemaal nog wat meer gaat kraken. Het stuurt wel veel beter!

Ik heb de bilstein standaard dempers (is dat B4?) met achter verzwaarde progressieve veren.


Kraken zal het vast meer...wel minder 'klappen' bij putten door betere vering me dunkt :) Bilstein B4 was ook mijn go-to voorheen, maar neig nu naar iets sportievere afstelling. En als het dan ook nog in te stellen valt....bingo!. Had zelf ook zitten kijken naar zwaardere veren voor de achterkant. Wil nogal fors inveren van nature is mijn ervaring. Zelfs nadat ik bij mijn vorige V70 2.4T Sachs Sport en Bilstein veren eronder had achter.

Thx voor het meedenken beiden! Mochten andere mensen nog meer opties hebben die ik kan/zou moeten overwegen, hoor ik het graag!
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 138
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: Nieuwe vering/onderstel V70 T5

 · 
Posted: 29.10.2022 - 21:11  ·  #6
Inmiddels al een keuze kunnen maken? Ik heb zelf een setje Bilstein B6 eronder en die bevallen me ontzettend goed.
Martinus83
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 41
Berichten: 192
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Nieuwe vering/onderstel V70 T5

 · 
Posted: 17.04.2023 - 17:07  ·  #7
Quote door Mac

Quote door koennie

Mijn ervaring met oudere volvo's en stugger veren en dempers is dat het interieur allemaal nog wat meer gaat kraken. Het stuurt wel veel beter!

Ik heb de bilstein standaard dempers (is dat B4?) met achter verzwaarde progressieve veren.


Kraken zal het vast meer...wel minder 'klappen' bij putten door betere vering me dunkt :) Bilstein B4 was ook mijn go-to voorheen, maar neig nu naar iets sportievere afstelling. En als het dan ook nog in te stellen valt....bingo!. Had zelf ook zitten kijken naar zwaardere veren voor de achterkant. Wil nogal fors inveren van nature is mijn ervaring. Zelfs nadat ik bij mijn vorige V70 2.4T Sachs Sport en Bilstein veren eronder had achter.

Thx voor het meedenken beiden! Mochten andere mensen nog meer opties hebben die ik kan/zou moeten overwegen, hoor ik het graag!


Wat is het ondertussen geworden?
Mac
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 07 / 2022
Subject:

Re: Nieuwe vering/onderstel V70 T5

 · 
Posted: 21.11.2023 - 18:49  ·  #8
Quote door Martinus83

Quote door Mac

Quote door koennie

Mijn ervaring met oudere volvo's en stugger veren en dempers is dat het interieur allemaal nog wat meer gaat kraken. Het stuurt wel veel beter!

Ik heb de bilstein standaard dempers (is dat B4?) met achter verzwaarde progressieve veren.


Kraken zal het vast meer...wel minder 'klappen' bij putten door betere vering me dunkt :) Bilstein B4 was ook mijn go-to voorheen, maar neig nu naar iets sportievere afstelling. En als het dan ook nog in te stellen valt....bingo!. Had zelf ook zitten kijken naar zwaardere veren voor de achterkant. Wil nogal fors inveren van nature is mijn ervaring. Zelfs nadat ik bij mijn vorige V70 2.4T Sachs Sport en Bilstein veren eronder had achter.

Thx voor het meedenken beiden! Mochten andere mensen nog meer opties hebben die ik kan/zou moeten overwegen, hoor ik het graag!


Wat is het ondertussen geworden?


Helaas nog niet aan toe gekomen, tussendoor een XC70 projectje gedaan :) Denk dat het januari gaat worden! Maar zal iedereen laten weten hoe en wat!
Martinus83
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 41
Berichten: 192
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Nieuwe vering/onderstel V70 T5

 · 
Posted: 22.11.2023 - 22:00  ·  #9
Quote door Mac

Quote door Martinus83

Quote door Mac

Quote door koennie

Mijn ervaring met oudere volvo's en stugger veren en dempers is dat het interieur allemaal nog wat meer gaat kraken. Het stuurt wel veel beter!

Ik heb de bilstein standaard dempers (is dat B4?) met achter verzwaarde progressieve veren.


Kraken zal het vast meer...wel minder 'klappen' bij putten door betere vering me dunkt :) Bilstein B4 was ook mijn go-to voorheen, maar neig nu naar iets sportievere afstelling. En als het dan ook nog in te stellen valt....bingo!. Had zelf ook zitten kijken naar zwaardere veren voor de achterkant. Wil nogal fors inveren van nature is mijn ervaring. Zelfs nadat ik bij mijn vorige V70 2.4T Sachs Sport en Bilstein veren eronder had achter.

Thx voor het meedenken beiden! Mochten andere mensen nog meer opties hebben die ik kan/zou moeten overwegen, hoor ik het graag!


Wat is het ondertussen geworden?


Helaas nog niet aan toe gekomen, tussendoor een XC70 projectje gedaan :) Denk dat het januari gaat worden! Maar zal iedereen laten weten hoe en wat!


Jammer. Zit zelf in dubio tussen Bilstein b12 (843 euro) en BC racing RA set (1329 - Black Friday 100)
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2079
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Nieuwe vering/onderstel V70 T5

 · 
Posted: 23.11.2023 - 14:10  ·  #10
Quote door Maartjinski

Als je de body roll wil aanpakken kan ik je de HD reacties stangen van bijv IPD aanbevelen. Voor zo'n €152,- heb je ze alle 4, bijvoorbeeld deze.
Het heeft meer effect dan bijvoorbeeld het vervangen van de stabilisatorstang rubbers naar PU. Dit omdat de orginele rubbers aan de stabi zijn gevulkaniseerd. Daardoor houden ze het torderen van de stang mee tegen. De PU vervangers komen los rond je stang en houden de stabi alleen op klem-kracht tegen.
Als je de auto nog stijver in de bochten wil hebben dan kun je natuurlijk ook voor en achter een veerpootbrug plaatsen en/of de stabilisatorstangen vervangen voor dikkere versies.
Met dit soort upgrades lever je niet of nauwelijks in op comfort, terwijl de potentiële bochten snelheid wel omhoog gaat.

Wbt veren en schokdempers zal nieuw tov spul dat x ton ervaring heeft altijd merkbaar verschil gaan opleveren. Los van of het orgineel of een sportievere set betreft. Zelf vind ik het dan ook lastig vergelijken, eigenlijk zou je met beide set-ups moeten proefrijden om te weten of je het verschil in comfort en sportiviteit de moeite vind.

Ik heb een T5 van een jaartje ouder dan de jouwe en heb recent de schokdempers en veren aan de voorzijde vervangen. Sachs super touring schokdempers (2 voor €124,-) in combinatie met Estate-service huismerk veren (2 voor €120,-).
Zelf ben ik een redelijk sportieve bestuurder, maar ik moet zeggen dat dit spul tot nu toe z'n mannetje wel staat. Bovendien kan ik voor het prijsverschil tussen oem en een sportset die oem een aantal x vernieuwen.
Als ik niet naar de prijs zou hoeven kijken dan zou ik altijd voor een set gaan waarbij de hoogte EN de demping instelbaar is. Dan kun je het altijd naar je zin aanpassen.
Just some food for thought 😉

Ps. Natuurlijk kun je met een andere maat kwaliteits banden en velgen ook aanzienlijk winst maken in grip, maar wel ten koste van comfort op een rechte lijn.


Je bedoelt de sway bars, die dikke stabilisatorstangen, die zijn €550 voor twee.

Die endlinks die je stuurt zijn geen stabilisator stangen maar end linkjes en dat heeft 0,0 invloed.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2079
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Nieuwe vering/onderstel V70 T5

 · 
Posted: 23.11.2023 - 15:57  ·  #11
Quote door Maartjinski

Quote door V70R^2

Quote door Maartjinski

Als je de body roll wil aanpakken kan ik je de HD reacties stangen van bijv IPD aanbevelen. Voor zo'n €152,- heb je ze alle 4, bijvoorbeeld deze.
Het heeft meer effect dan bijvoorbeeld het vervangen van de stabilisatorstang rubbers naar PU. Dit omdat de orginele rubbers aan de stabi zijn gevulkaniseerd. Daardoor houden ze het torderen van de stang mee tegen. De PU vervangers komen los rond je stang en houden de stabi alleen op klem-kracht tegen.
Als je de auto nog stijver in de bochten wil hebben dan kun je natuurlijk ook voor en achter een veerpootbrug plaatsen en/of de stabilisatorstangen vervangen voor dikkere versies.
Met dit soort upgrades lever je niet of nauwelijks in op comfort, terwijl de potentiële bochten snelheid wel omhoog gaat.

Wbt veren en schokdempers zal nieuw tov spul dat x ton ervaring heeft altijd merkbaar verschil gaan opleveren. Los van of het orgineel of een sportievere set betreft. Zelf vind ik het dan ook lastig vergelijken, eigenlijk zou je met beide set-ups moeten proefrijden om te weten of je het verschil in comfort en sportiviteit de moeite vind.

Ik heb een T5 van een jaartje ouder dan de jouwe en heb recent de schokdempers en veren aan de voorzijde vervangen. Sachs super touring schokdempers (2 voor €124,-) in combinatie met Estate-service huismerk veren (2 voor €120,-).
Zelf ben ik een redelijk sportieve bestuurder, maar ik moet zeggen dat dit spul tot nu toe z'n mannetje wel staat. Bovendien kan ik voor het prijsverschil tussen oem en een sportset die oem een aantal x vernieuwen.
Als ik niet naar de prijs zou hoeven kijken dan zou ik altijd voor een set gaan waarbij de hoogte EN de demping instelbaar is. Dan kun je het altijd naar je zin aanpassen.
Just some food for thought 😉

Ps. Natuurlijk kun je met een andere maat kwaliteits banden en velgen ook aanzienlijk winst maken in grip, maar wel ten koste van comfort op een rechte lijn.


Je bedoelt de sway bars, die dikke stabilisatorstangen, die zijn €550 voor twee.

Die endlinks die je stuurt zijn geen stabilisator stangen maar end linkjes en dat heeft 0,0 invloed.


Reactie stangen zijn end links 😉. En bij mijn auto maakte dat wel degelijk verschil. 😜
Ze buigen minder door omdat ze dikker zijn en de gewrichten zijn stijver.


Sorry, klinkklare onzin, dat doet niks. Monteer die sway bars eerst maar even.
Die end-links heb ik allemaal al gehad, die van IPD zijn ongeveer de slechtste die je kan kopen ook nog.
Niemand op dit forum heeft dáár een upgrade voor nodig, trust me. ;)
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Nieuwe vering/onderstel V70 T5

 · 
Posted: 23.11.2023 - 16:41  ·  #12
Zo'n end link/reactiestangetje buigt per definitie niet, aangezien die aan beide uiteindes scharnierend vast zit. Die hoeft dus helemaal niet dik te zijn want er komen alleen maar trek/drukkrachten op te staan
latten
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 38
Berichten: 474
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Nieuwe vering/onderstel V70 T5

 · 
Posted: 23.11.2023 - 18:18  ·  #13
Exact. Sways maken het verschil. Als je de techniek begrijpt is dit ook niet meer dan logisch
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 615
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Nieuwe vering/onderstel V70 T5

 · 
Posted: 03.07.2024 - 09:56  ·  #14
Beste heren, ik wil hier na al die tijd toch even op terug komen.

Te zien is dat ik mijn eerdere reacties had verwijderd. Misschien lag het aan mijn state of mind maar ik trok de manier van de misschien wel goed bedoelde reacties op dat moment heel slecht.

Voornamelijk: -heeft 0.0 invloed -klinkklare onzin -als je de techniek begrijpt is dit ook niet meer dan logisch, bij elkaar opgeteld gaven mij op dat moment een minderwaardig gevoel.

Ik reageerde vanuit enthousiasme met de theorie achter mijn aanbeveling dat het vergelijkbaar is met wanneer je een grassprietje in de lengte belast of een boomstam.
Dat is natuurlijk zwaar overdreven maar onderschat de krachten niet die op de end links wordt uitgeoefend door de auto plus 4 volwassenen plus een volle kofferbak en volle dakkoffer bij afwisselend bochten werk.

Ook is het geen geheim dat ze ooit wel eens willen breken.
Volgens de product eigenschappen vanuit de HD end link fabrikant zijn de stangen niet alleen dikker, de gewrichten zouden ook nog eens stugger zijn en zouden langer mee gaan door ander materiaal gebruik.

Fabrikanten kunnen mooi ouwehoeren en mijn vergelijk is nogal overdreven, maar ik voelde wel verschil na montage.
Misschien puur vanuit het feit dat ik oud en versleten verving voor iets nieuws.

Ik vind het echt niet erg om fouten te maken of misschien verkeerde adviezen te geven en daar op aangesproken te worden. Daar kan ik alleen maar van leren.
Maar toevallig viel dit keer de manier waarop verkeerd en was mijn plezier op het forum voor een tijd ver te zoeken.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 1044
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Nieuwe vering/onderstel V70 T5

 · 
Posted: 03.07.2024 - 10:33  ·  #15
Ik zou je humeur niet laten verpesten door een internet discussie, lekker doen wat je het beste lijkt, want volgens mij heb je je plannen goed voor ogen.
De raad, meestal goed bedoeld, kun je meenemen in je verhaal of niet.
Nuances verdwijnen natuurlijk volledig in getypte text, dus kan het soms direct op je overkomen, maar is dat misschien niet zo bedoeld.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0