16 december 2008 | Tekst: Nic de Boer | Bron: Autoweek.nl
Volvo toont op de autoshow in Detroit deze S60 Concept. Het is een showmodel van de auto die in 2010 op de markt komt en de huidige S60 aflost.
Met het in nood verkerende Ford als moederbedrijf, zit het ook Volvo niet mee. Het merk moet zelfs worden verkocht om voor Ford geld in het laatje te brengen. Met deze nieuwe S60 in het verschiet voor het jaar 2010, ziet het er al weer wat zonniger uit voor het Zweedse merk. Onder welke vlag het merk dan ook valt.
Opnieuw is de S60 een vierdeurs met een coupévorm. Volvo ontdekte die vorm al in 2000, toen de huidige S60 op de markt kwam. Hij heeft trekken van de XC60 en de ontwerpers hebben zich laten inspireren door de Zweedse zeeën en rotskusten. Voor vloeiende lijnen op de carrosserie keken de ontwerpers volgens eigen zeggen naar de snelle bochten op het circuit.
Natuurlijk is het nog een showauto, maar de nieuwe S60, zal als twee druppels water lijken op dit model. Al geldt dat niet voor de bijzondere deurconstructie en ook met het interieur ligt dat wat anders: daar heeft Volvo er van alles aan gedaan om er een echte showauto van te maken. De middenconsole is van Orrefors-kristal en de lichtblond lederen stoelen, zijn van het zwevende type. Ze zitten vast aan de console en de dorpel, maar raken nergens de grond. Gaat allemaal gegarandeerd het productiestadium niét halen. Maar in de verre toekomst kunnen we dit soort details wellicht verwachten bij Volvo.
Ook wat betreft de techniek is de nieuwe S60 de weg naar de toekomst. De Volvo S60 Concept is als eerste voorzien van een GTDi-benzinemotor. Die is van een nieuwe generatie De Gasoline Turbocharged Direct Injection-motor heeft een inhoud van 1,6-liter en een vermogen van 180 pk. Volvo geeft een verbruik op van 5,0 liter op 100 kilometer en de bijbehorende CO2-uitstoot is 119 gram per kilometer. De eerste productieauto’s met deze motor kunnen we in de tweede helft van 2009 verwachten. Vaarwel vijfcilinder!
Tot slot toont de S60 Concept natuurlijk ook Volvo’s nieuwste foefjes op veiligheidsgebied. De auto herkent overstekende voetgangers en als het daarmee dreigt mis te gaan, kan de auto bij snelheden tot 20 km/u uit zichzelf honderd procent van de remkracht gebruiken om een botsing te voorkomen. Als het sneller gaat, doet de auto er alles aan om de impactsnelheid zo laag mogelijk te houden. In 2010 moeten deze systemen in de S60 debuteren.
Volvo toont op de autoshow in Detroit deze S60 Concept. Het is een showmodel van de auto die in 2010 op de markt komt en de huidige S60 aflost.
Met het in nood verkerende Ford als moederbedrijf, zit het ook Volvo niet mee. Het merk moet zelfs worden verkocht om voor Ford geld in het laatje te brengen. Met deze nieuwe S60 in het verschiet voor het jaar 2010, ziet het er al weer wat zonniger uit voor het Zweedse merk. Onder welke vlag het merk dan ook valt.
Opnieuw is de S60 een vierdeurs met een coupévorm. Volvo ontdekte die vorm al in 2000, toen de huidige S60 op de markt kwam. Hij heeft trekken van de XC60 en de ontwerpers hebben zich laten inspireren door de Zweedse zeeën en rotskusten. Voor vloeiende lijnen op de carrosserie keken de ontwerpers volgens eigen zeggen naar de snelle bochten op het circuit.
Natuurlijk is het nog een showauto, maar de nieuwe S60, zal als twee druppels water lijken op dit model. Al geldt dat niet voor de bijzondere deurconstructie en ook met het interieur ligt dat wat anders: daar heeft Volvo er van alles aan gedaan om er een echte showauto van te maken. De middenconsole is van Orrefors-kristal en de lichtblond lederen stoelen, zijn van het zwevende type. Ze zitten vast aan de console en de dorpel, maar raken nergens de grond. Gaat allemaal gegarandeerd het productiestadium niét halen. Maar in de verre toekomst kunnen we dit soort details wellicht verwachten bij Volvo.
Ook wat betreft de techniek is de nieuwe S60 de weg naar de toekomst. De Volvo S60 Concept is als eerste voorzien van een GTDi-benzinemotor. Die is van een nieuwe generatie De Gasoline Turbocharged Direct Injection-motor heeft een inhoud van 1,6-liter en een vermogen van 180 pk. Volvo geeft een verbruik op van 5,0 liter op 100 kilometer en de bijbehorende CO2-uitstoot is 119 gram per kilometer. De eerste productieauto’s met deze motor kunnen we in de tweede helft van 2009 verwachten. Vaarwel vijfcilinder!
Tot slot toont de S60 Concept natuurlijk ook Volvo’s nieuwste foefjes op veiligheidsgebied. De auto herkent overstekende voetgangers en als het daarmee dreigt mis te gaan, kan de auto bij snelheden tot 20 km/u uit zichzelf honderd procent van de remkracht gebruiken om een botsing te voorkomen. Als het sneller gaat, doet de auto er alles aan om de impactsnelheid zo laag mogelijk te houden. In 2010 moeten deze systemen in de S60 debuteren.