10 september 2009 | Tekst: Stéphan Vermeulen | Bron: Autoweek.nl
Volvo heeft de nieuwe S60, die begin 2010 op de markt komt, ongecamoufleerd de weg opgestuurd in de VS. En dan is het kwestie van tijd dat de beelden op internet terecht komen.
Gelukkig houdt Volvo het fantastische lijnenspel van de conceptcar waarmee het merk begin dit jaar kwam grotendeels in stand. Uiteraard beschikt de productieversie van de nieuwe S60 over normale achterportieren. Het model dat gefotografeerd is beschikt over vierwielaandrijving, getuige het AWD-plaatje op de achterkant.
Volvo liet in de studie van de nieuwe S60 al laten zien dat het inzet op downsizen. Zo gaat de 1.6 GTDi, een viercilinder turbo met directe inspuiting die bij Ford EcoBoost heet, een rol van betekenis spelen. En Volvo komt ook met 2,0-liter met dergelijke techniek. De 2.0 GTDi met 200 pk debuteert in de XC60.
De vijfcilinder diesels zijn net vernieuwd en voldoen aan de Euro 5 emissie-eisen. Dus die kunnen we in 2010 ook verwachten in de nieuwe S60.
Er staat zelfs een versie op stapel met een CO2-uitstoot van 119 gram per kilometer.
Op veiligheidsgebied is de nieuwe S60 helemaal up-to-date. Standaard beschikt de auto over City Safety, het systeem dat debuteerde op de XC60. Verder komt er Pedestrian Safety op, waarbij de auto zelf remt voor voetgangers.
Volvo wacht nog even tot de autoshow van Detroit, en dan krijgen we alle noviteiten van de S60. In het eerste kwartaal komt de auto op de markt. De S60 wordt in Gent gebouwd.
Volvo heeft de nieuwe S60, die begin 2010 op de markt komt, ongecamoufleerd de weg opgestuurd in de VS. En dan is het kwestie van tijd dat de beelden op internet terecht komen.
Gelukkig houdt Volvo het fantastische lijnenspel van de conceptcar waarmee het merk begin dit jaar kwam grotendeels in stand. Uiteraard beschikt de productieversie van de nieuwe S60 over normale achterportieren. Het model dat gefotografeerd is beschikt over vierwielaandrijving, getuige het AWD-plaatje op de achterkant.
Volvo liet in de studie van de nieuwe S60 al laten zien dat het inzet op downsizen. Zo gaat de 1.6 GTDi, een viercilinder turbo met directe inspuiting die bij Ford EcoBoost heet, een rol van betekenis spelen. En Volvo komt ook met 2,0-liter met dergelijke techniek. De 2.0 GTDi met 200 pk debuteert in de XC60.
De vijfcilinder diesels zijn net vernieuwd en voldoen aan de Euro 5 emissie-eisen. Dus die kunnen we in 2010 ook verwachten in de nieuwe S60.
Er staat zelfs een versie op stapel met een CO2-uitstoot van 119 gram per kilometer.
Op veiligheidsgebied is de nieuwe S60 helemaal up-to-date. Standaard beschikt de auto over City Safety, het systeem dat debuteerde op de XC60. Verder komt er Pedestrian Safety op, waarbij de auto zelf remt voor voetgangers.
Volvo wacht nog even tot de autoshow van Detroit, en dan krijgen we alle noviteiten van de S60. In het eerste kwartaal komt de auto op de markt. De S60 wordt in Gent gebouwd.