2 x nieuwe voorbanden (17") of 4 x volledige set (18")

en hoeveel km's doen jullie op een setje banden?

DeJa Vu!
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

2 x nieuwe voorbanden (17") of 4 x volledige set (18")

· 
Posted: 21.04.2015 - 23:51  ·  #1
Hallo allemaal,

Vandaag even wat beter de profieldiepte van mijn voorbanden bekeken. Omdat ik geen metertje heb, heb ik er een 2 euro muntstuk ingestoken. De gekleurde rand van de munt blijkt ook nagenoeg precies de profieldiepte te zijn. Nameten blijkt dit 3,5 mm te zijn. :'(

Achter zit echt nog wel beduidend meer op.

Er zijn een kleine 2 jaar geleden 4 nieuwe Micheling Primacy HP onder gezet. Deze banden zitten er nu 43.000 km onder.

Ik kan nu natuurlijk 2 nieuwe banden er voor om laten leggen en dan weer 40k rijden.. maar ergens ooit wil ik ook mijn velgen vervangen.

Nu heb ik 17" Tethys waarvan de rand nagenoeg helemaal bedekt is met gevolgen van contactmomentjes met de stoepranden.

Wat te doen? 4 nieuwe velgen met 4 nieuwe banden? Of 2 nieuwe banden en pas over 2 jaar rondom vervangen? Huidige banden over zetten op nieuwe velgen is geen optie want ik wil eigenlijk naar 18" Nebula's. :D

Naar aanleiding hiervan heb ik ook wat vragen.

- Hoe lang doen jullie eigenlijk met de banden. Qua kilometers?
- En wat te doen bij vervanging? Ik lees wel "de beste banden moeten achter" maar dan ben ik binnenkort weer aan de beurt.
- Wie weet een goed adres voor 18" Nebula en zijn die ook in ET43 te krijgen (standaard volgens mij ET49) of is dat af te raden? Origineel of aftermarket maakt me niet zoveel uit zolang het maar goede kwaliteit after market is. Online kon ik eigenlijk alleen de 17" Nebula's vinden.

Alvast bedankt!

(foto's invoegen met de i-pad lukt me niet, maar @volvoandre heeft ze volgens mij op zijn S60 zitten. Als het lukt plaats ik zo nog even een linkje)

Zoiets:
vrolijk nootje
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

Re: 2 x nieuwe voorbanden (17") of 4 x volledige set (18")

· 
Posted: 22.04.2015 - 00:08  ·  #2
Ben niet zo'n kilometervreter, maar ligt er natuurlijk ook aan of je stad of snelweg km's maakt...

HIER is er al een en ander aan discussie over bandjes ;)
DeJa Vu!
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.04.2015 - 00:21  ·  #3
Thnx. Dat draadje had ik ook gelezen. Interessant ook al is het niet direct een antwoord op mijn vraag. De keus voor de soort banden heb ik wel bedacht. Huidige Primacy bevallen prima. Tenzij die niet te krijgen zijn in 235/40 18". Dan zullen het waarschijnlijk wel andere Michellins worden.
Domaso

Subject:

· 
Posted: 22.04.2015 - 08:08  ·  #4
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 22.04.2015 - 08:27  ·  #5
Qua levensduur: op de vorige auto deed ik 40k met een setje achterbanden en 60k met een setje voorbanden (RWD dus). Ik vermoed dat dat met de Volvo iets korter zal zijn, gezien het regelmatige klapperen van de voortrein als ik een beetje gas geef. Al ligt dat er nu mogelijk ook aan dat ik geen A-merk banden gemonteerd heb zitten (zo gekocht).

Mijn advies: als je graag wil wisselen, de set als zodanig te koop zetten (nu heeft de koper nog iets aan de banden) en zoeken naar 18". Of voor naar achter, achter over 10k nieuwe banden prikken en doorrijden.

Selected quotes for multi-quoting:   0