Vaag zijn mijn vermoedens niet, bij mijn weten hebben MAD veren een goede reputatie. Dat is ook de reden dat ik deze optie als serieus te overwegen (voordelig) alternatief noem.
Vaag zijn mijn vermoedens niet, bij mijn weten hebben MAD veren een goede reputatie. Dat is ook de reden dat ik deze optie als serieus te overwegen (voordelig) alternatief noem.
"... zal dus ook wel opgaan bij een Volvo S60 / V70 model zo is mijn vermoeden", ... lees ik toch als 'vaag vermoeden'
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39897 Geregistreerd: 07 / 2009
Enno heeft wel vaker een andere benadering, welke goed uitpakken.
Als het budget niet toereikend is, of als je het gewoonweg niet wilt betalen, dan zou dit wel eens een goed alternatief kunnen zijn.
Dank voor jullie reacties, ik heb inmiddels een setje gevonden. Eind van de maand komen ze onder. Tis een gebruikt setje via volvo specialist. Vorige eigenaar heeft zijn v70 daar laten verlagen..
Enno heeft wel vaker een andere benadering, welke goed uitpakken.
Als het budget niet toereikend is, of als je het gewoonweg niet wilt betalen, dan zou dit wel eens een goed alternatief kunnen zijn.
@Bigdog
Dank voor de toevoeging. Inderdaad wil ik soms wel eens andere oplossingen kiezen, die dan vaak ook best goed gaan uitpakken. Nivomat is goed om de auto op hoogte te houden. Maar andere alternatieven zijn er ook. Vaak speelt beperkte prijs een belangrijke rol, maar mag dan weer niet ten nadele gaan van de kwaliteit.
In het verleden heb ik op de 850 ook wel geexperimenteerd met Nivomats en Bilstein B6 dempers. Onder de BMW E34 had ik ook nivomats af fabriek, maar dan met veerbollen a la citroen. Later de B8 van Bilstein i.c.m. APEX. Qua wegligging kon bij beide auto's de Nivomat / niveauregeling niet tippen aan de wegligging van de B6 of B8 van Bilstein.
Bij BMW kon je experimenteren met andere onderdelen van BMW bedoeld voor o.a. de oost-europese markt. Daar werd gebruik gemaakt van extra ringen bovenop de veerpootlagers waardoor de auto 2cm omhoog kwam. Dat te combineren met een Bilstein B8 Sportschokdemper + APEX verlagingsveer leverde uiteindelijk een mooi resultaat op ondanks de 80 liter LPG tank in de kofferbak.
Zo zijn er wel meer voorbeelden te verzinnen. Die soms inderdaad leuk uitpakken. Ik verlang nog steeds terug naar de E34 540i remmen welke ik op de 525i had zatten. Daar kan mijn huidige remsysteem op de S60 met 305mm remschijven niet aan tippen.
Maar andere alternatieven zijn er ook. Vaak speelt beperkte prijs een belangrijke rol, maar mag dan weer niet ten nadele gaan van de kwaliteit.
Denk dan nog altijd aan Load a Justers (of hoe die dan ook genoemd werden). Was in de jaren '80 HET systeem om je wagen te voorzien van extra draagkracht bij zwaardere belading. Heel leuk bedacht, maar als je geen belading had stond de achterkant van je wagen minstens 5 cm hoger dan de voorkant Ik zie nog de B-kadetjes waar die dingen onder gezet waren. Vandaar mijn grote voorkeur voor Nivomats. Bij het zoeken naar een opvolger voor mijn 855 was dat dan ook een vereiste
@ Enno. Ik verbaas me over de immens brede kennis die je hebt, daar ben ik echt jalours op. Ik heb (door veel te lezen) de nodige kennis van auto's en wordt binnen de familie en vriendenkring (allemaal leken) als DE expert op autogebied gezien. Maar in vergelijking bij jou ben ik een "Broekkie"
.... Ik heb (door veel te lezen) de nodige kennis van auto's en wordt binnen de familie en vriendenkring (allemaal leken) als DE expert op autogebied gezien. Maar in vergelijking bij jou ben ik een "Broekkie"
... en juist Broekkies kunnen nog (veel) bijleren hoor
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39897 Geregistreerd: 07 / 2009
Dank voor jullie reacties, ik heb inmiddels een setje gevonden. Eind van de maand komen ze onder. Tis een gebruikt setje via volvo specialist. Vorige eigenaar heeft zijn v70 daar laten verlagen..
Heb vandaag het gebruikte setje Nivomats onder de V70 gekregen. Rijd goed, staat achter wel een tikkie hoger. Niet verkeert hoor, vond em ook al aan de lage kant...
Ook al gereden met zware belading, 300 kg, reed goed. Van het weekend gaan we rijden met de trailer...
De specialist heeft het rubbertje bij het stuurhuis ook nog recht gezet, nu hoor ik de turbo ook niet meer.... Goeie en vlotte service.
Ik had ook een setje tweedehands gevonden, maar dat waren helaas geen goede bleek na montage....
Dus ik was weer op zoek gegaan naar een nieuwe set, maar het is ook bij het adres wat "goedkoop" was (volvo-spezialist.de) niet heel goedkoop. Hun prijsopgaaf (net ontvangen):
The Nivomat is 480,- Euro +MWST
The Spring is 103,- Euro+MWST
The work is 2 h.+MWST
The End Price 1540,- Euro INCL. MWST