Een standaard nivomat uitvoering staat altijd iets hoger op de poten. Met de brackets en bijbehorende verlagingsveren zakt hij 30 of 35 mm. Ik weet niet of hij met de originele veren ook zo ver zal inzakken. Ik heb mijn set bij SAM in Zweden besteld. Die set bestaat uit 4 verlagingveren en de 2 brackets. Volgens mij kun je de brackets daar niet los bestellen. Maar ik meen dat European Tuning ze wel los kan leveren.
Houd er wel rekening mee dat je met nivomat een aparte trekhaak / kogel nodig hebt.
Bij verkeerde haak zal door de nivomat zal je caravan naar achter hangen ipv naar voren.
Yep klopt helemaal. Ik heb die fout dus gemaakt.
En dan denk je slim te zijn door gewoon wat meer op de kogel te laden.........helaas geen nut met nivomat
Die fout had ik ook. Althans de dealer. De haak zat er niet onder bij proefrit en zou later nageleverd worden.
Haak er onder en mijn vouwwagen hing naar achteren.
Dacht dat het aan de belading lag.
Bleek dus later dat ik nivomat vering had en een andere haak moest hebben.
(En ja door dealer geleverd en toen hing het recht.)
Wat is het verschil tussen de trekhaken? Mijn volvo heeft ook nivomat en een afneembare trekhaak. Kan ik 1 of andere manier op voorhand controleren of ik de juiste trekhaak heb? Had nooit verwacht dat er hiervoor een ander type trekhaak is
Hang er een aanhanger of caravan achter. Helt deze achterover dan zit de verkeerde trekhaak eronder. Het is echter minimaal maar op foto lijkt het minder
Zie foto als voorbeeld
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Ik heb sinds enkele maanden ook nivomats onder mijn auto. Echter ook de normale veren er nog onder, want ben nog niet toegekomen de bijgeleverde veren te monteren.
Persoonlijk vind ik niet dat de auto achter te stug veert, zoals wel door enkelen geopperd werd.
Heeft wellicht te maken dat mijn vrouw met het nieuwe model Clio rijdt die mog stugger veert. Gewenning dus.
Ook heb ik de trekhaak met lange hals. Opzich heb ik daar geen moeite mee, hoewel ik daar laatst een tandemasser met een kuub zand aan had hangen en die werd rustig omhoog gedrukt door de nivomats, waar mijn oude dempers ver zakten. Binnenkort eens kijken wat het met de boot achter de auto doet.
Naast de nivomats en evt de veren heb je ook nog andere schokdemperplaten en rubbers nodig. Deze komen in de bagageruimte.
Bij mijn V70 ben ik een paar uur bezig geweest met vervangen. Het is geen rocket-sience, enkel wat bouten en moeren los- en weer aandraaien.
Zolang het een aanhanger of caravan is met 1 as maakt het niet veel uit , zeker alshet om een geremde aanhanger gaat .
Maar een tandemasser is een ander verhaal , daar kun je de boel wel te hoog mee belasten , de kogeldruk is niet voor niets op een max gesteld , meestal een 75kg .
als hij dan op een te hoge kogel hangt en je laad de bak even vol kun je wel is honderden kilo's druk hebben , omdat ie te weinig op de voorste as steunt
Dat is niet goed voor je auto en wegligging .
Idd, dat bedacht ik me ook met dat kuubje zand in de tandemasser.
Hoewel ik het aan het weggedrag niet kon merken.
Mijn eigen aanhangers zijn enkelassers, dus dan speelt dat 'probleem' niet.
Zodra er een tandemas boottrailer of caravan komt, dan is de afstand koppeling - as dermate groot, dat het effect lang zo heftig niet is als bij een tandemasaanhanger met een bak van 2,5m.
Zal de volgende keer de kogeldruk eens meten en kijken wat het verschil is tussen enkele cm hoger en lager.
Denk dat het op zich ook nog wel meevalt , tot het moment komt dat je een keer moet uitwijken of een noodstop moet maken , een weg met spoorvorming of lange hobbels kunnen je wel is erg aan schrikken maken .
Zeker een combinatie van verkeerde kogeldruk en lading .
Ik heb mijn lesjes wel gehad , op de tuinderij thuis met grote wagens en ladingen gereden , en wel is van het moet mee .
Daar ben ik nu wat voorzichtiger mee .
Ik hoor mensen die de gewone veren icm met nivomats laten zitten. Kan dat andersom ook? Dus nivomats eraf, gewone schokkers eronder met de slappere nivomat veren. Of zou die dan teveel naar achter gaan hangen?
Bij de classic kon ik de nivomats + veren redelijk eenvoudig vervangen voor gewone schokkers en veren. Kwestie van nivomats losdraaien en hoog genoeg opkrikken, dan kon je de veren er zo tussenuit halen. De rest, veerpootschotels e.d. was hetzelfde als bij gewone schokkers.
Ik hoorde dat de veren van een v70n er niet zo gemakkelijk af gaan. Klopt dat?