nog meer roeten en meer motorlawaai na afstellen pomptiming

pomptiming

 
 
 
 
 
rudiger
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Middenbeemster
Leeftijd: 98
Homepage: Belgman.nl
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

nog meer roeten en meer motorlawaai na afstellen pomptiming

 · 
Posted: 24.06.2017 - 18:10  ·  #1
Bij Pul In Urk hebben ze de pomptiming van mijn 1999-er V70 weer goed afgesteld. Mijn startprobleem is weg en ook bij hoge snelheden blijft nu het motormanagmentlampje uit. Knap gedaan van Jaap Pul en dat in een krap halfuurtje. De vorige eigenaar heeft volgens mij ruim 80.000 km gereden met een pomp die niet goed afgesteld stond.

Maar nu: ik vind dat er wat meer trillingen in de auto zijn, de motor iets rauwer loopt en nu behoorlijk aan het roeten is. Dat had ie wel maar na even een paar keer de kickdown te gebruiken was dat weg. Nu niet. Ik heb Pul nog niet kunnen bellen hierover daarom mijn vraag:
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Is het toeval dat dit nu na de afstelling is gebeurd?

groetjes Rudiger
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: nog meer roeten en meer motorlawaai na afstellen pomptiming

 · 
Posted: 25.06.2017 - 09:32  ·  #2
Deze Audi motoren kunnen idd behoorlijk roken ! Als je dit roeten wilt voorkomen of EGR afdoppen en/of motor hoger in de toeren houden. Platweg gezegd, deze blokken moet je af en toe gewoon goed 'schoon' branden. Ga maar eens een paar 100 km rijden, iets hoger in de toeren en je zult zien dat het hele blok daarna veel mooier loopt en minder rookt.

Er natuurlijk wel even vanuit gaande dat de rest van het blok in orde is. Maar als je bij Jaap Pul bent geweest kun je daar wel vanuit gaan want anders begint hij ook niet aan het afstellen daarvan.
rudiger
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Middenbeemster
Leeftijd: 98
Homepage: Belgman.nl
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: nog meer roeten en meer motorlawaai na afstellen pomptiming

 · 
Posted: 25.06.2017 - 19:57  ·  #3
Bedankt Dirk, hoog in de toeren kan enkel door de kickdown te gebruiken af en toe.En ie blijft toch roeten. Neemt niet weg dat ik de verhoging van "lawaai en trilling" nog niet kan verklaren.
Maar ie start en rijd nu verder probleemloos dat wel. Ik ga volgende week nog even bij Paul A op de koffie die ken je toch ook ? Hij heeft ook wel een aardige kijk op die diesels.

groetjes Rudiger
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: nog meer roeten en meer motorlawaai na afstellen pomptiming

 · 
Posted: 26.06.2017 - 06:58  ·  #4
Je hoeft de kickdown niet te gebruiken om hoger in de toeren te komen met een automaat. Schakel zelf maar en zet hem even in de 3 ipv D. Is erg makkelijk om te doen verder. Paul ken ik ook, maar Jaap Pul heeft er echt meer kijk op en kan deze diesels echt dromen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0