Quote door Johan XC70
Wat ik jammer vind is dat er in dit verhaal wat mij betreft een hoop aannames zitten.
Feit:
- De riem is gebroken.
- 7 jaar en 116.000 km oud.
Oorzaak:
- Niet onderzocht of i.i.g. niet vermeld.
Er ontstaat een hele discussie, of een riem mag breken of niet, die niet aan de orde is !
Een riem mag niet breken binnen een voorgeschreven termijn.
Sterker nog, een riem van een gerenomeerd merk breekt niet binnen de voorgeschreven termijn !!
In de voorgeschreven termijn zit nl altijd een marge ingebouwd bij de ontwikkeling van een riem.
Dat betekend dat er ook in dit geval iets anders aan ten grondslag ligt.
Denk dan aan rollen, spanner, waterpomp en andere draaiende delen die aangedreven worden door deze riem.
En dat is, getuige het verhaal hier en op het 850 forum niet onderzocht !!
Dat het super vervelend is dat je riem om wat voor reden dan ook breekt leidt geen twijfel.
Maar om dit een constuctiefout of nalatigheid van een garage te noemen zonder uberhaupt maar naar de oorzaak gekeken te hebben vind ik niet fair.
Wat ik jammer vind ? dat er geen originele Volvo onderdelen gemonteerd zijn, ik had trouwens alles laten doen , waterpomp spanners etc. Ik denk dat ik het meeste baal om het feit dat ik altijd pietje precies ben op het gebied qua onderhoud en dan gebeurt er dit , ik had zelf geen zin om alle goede bruikbare onderdelen , denk aan Bilstein B6 schokbrekers (rondom) R-bumper, nieuwe schijven/blokken te demonteren en apart te verkopen.
Uiteindelijk heb ik de 850 niet verkocht maar aan iemand (op het 850 forum) geschonken, na 12 jaar en bijna 2 ton gereden te hebben, is dat hoofdstuk voor mij afgesloten.
PS: op het moment dat het gebeurde reed ik in de bebouwde kom ( ik weet het, je mag daar maar 50km/h), ik moest er niet aan denken dat ik op een drukke snelweg reed met een snelheid van 130 km/h , ik zat er wel met mijn gezin erin inclusief de hond in de achterbak, het kon erger.