Nokkenas dilemma

 
 
 
 
 
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3871
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 06.07.2022 - 07:53  ·  #16
Quote door Jelle den reijer

Quote door [-Tom-]

Ratelt de auto als de motor warm is (klinkt dan als een oude nagelende diesel)? Ik heb hetzelfde gehad met mijn S80, het kwam vrij spontaan opzetten, tenminste, dat het hoorbaar was. Ik vermoed zelf dat er al een langere tijd speling zat op het VVT tandwiel. Zoiets gebeurt niet spontaan natuurlijk. Ik heb er uiteindelijk nog een maand of 2 of 3 mee rondgereden (dus met een ratelende motor), omdat ik eerder geen tijd had (ik heb het zelf gedaan).
Of het slim is, wellicht niet, of het schadelijk is, geen idee (ik neem aan dat de verstelling zo is dat de kleppen nooit de zuiger kunnen raken mocht er iets defect gaan, maar dat is een aanname vanuit mijn kant...). Theoretisch presteert de motor dan niet optimaal.


Ze kunnen inderdaad de zuigers nooit raken, dar omdat de onbekrachtigde stand is met de nokkenass uiterst achterste stand. Op het moment dat er olie druk is (dus vanaf start) kan hij als hij wil de nokken as verder naar voren verstellen. Het gevaar zit hem dus inderdaad niet in het raken van de kleppen maar wat de andere mogelijkheden gevolgen en gevaren zijn heb ik verder geen ervaring mee.

Ah, duidelijk. Dacht al zoiets dat het zo werkte. Verklaart ook meteen dat het ratelen pas begon bij een warme motor, dan is de olie dunner.
Qua motorloop merkte je er op zich weinig aan, liep gewoon goed, gaf geen storing en was nog steeds vlot. Toen ik de boel vervangen had (inclusief nokkenaspositiesensor, die was ook stuk, dan werkt de VVT uberhaupt niet!), toen merkte je pas verschil. De motor liep rustiger en stiller, en er was flink wat koppel bijgekomen. Mijn ervaring is, is dat je de niet/minder goed werkende VVT eigenlijk niet merkt, totdat je in een Volvo (met hetzelfde blok hebt!) heb gereden waarin die wel werkt :P

OVerigens lees ik hier 250 euro voor een poele, dat zal dan wel 10 jaar geleden zijn. Ik heb 3 jaar geleden 295 euro betaald voor de VVT poelie (uitlaatzijde), en dat was inclusief forum bij Parts4Swedes. VOlgens mij zitten ze tegenwoordig eerder richting de 400 euro.
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 419
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 06.07.2022 - 10:20  ·  #17
Kun je de poelies niet vervangen door ' normale' nokkenassen met vaste nokkenastandwielen? Zoveel extra vermogen lever je daarmee ook weer niet in en bovendien komt dat extra vermogen door de variabele nokkenasverstelling toch al niet merkbaar in bij lagere toerentallen.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3871
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 06.07.2022 - 11:34  ·  #18
Haha dat is toch de omgekeerde wereld, je sloopt de ABS er toch ook niet uit als die storing geeft?
Volgens mij gaat dat trouwens niet zomaar, er zitten iets van kanaaltjes in/op de nokkenas waar de olie doorheen loopt de VVT in (aangestuurd door een solenoid), je kan dus niet zomaar een vast tandwiel er op zetten (en dan laat ik het hele aansturingsverhaal nog maar buiten beschouwing...)
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1570
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 06.07.2022 - 16:41  ·  #19
Quote door [-Tom-]

OVerigens lees ik hier 250 euro voor een poele, dat zal dan wel 10 jaar geleden zijn. Ik heb 3 jaar geleden 295 euro betaald voor de VVT poelie (uitlaatzijde), en dat was inclusief forum bij Parts4Swedes. VOlgens mij zitten ze tegenwoordig eerder richting de 400 euro.


Heb de oude rekening nog ff gevonden....

Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 419
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 06.07.2022 - 17:02  ·  #20
Quote door [-Tom-]

Haha dat is toch de omgekeerde wereld, je sloopt de ABS er toch ook niet uit als die storing geeft?
Volgens mij gaat dat trouwens niet zomaar, er zitten iets van kanaaltjes in/op de nokkenas waar de olie doorheen loopt de VVT in (aangestuurd door een solenoid), je kan dus niet zomaar een vast tandwiel er op zetten (en dan laat ik het hele aansturingsverhaal nog maar buiten beschouwing...)


Vandaar ook dat je andere nokkenassen nodig hebt. Vergelijking met ABS gaat niet helemaal op omdat de motor ook uitstekend presteert zonder de VVT.

Het was slechts een suggestie om betrekkelijk goedkoop klaar te zijn, gezien de prijs van de verstelbare tandwielen.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5086
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 06.07.2022 - 17:18  ·  #21
Autodoc heeft beide VVT's op voorraad.
Uitlaatzijde Ina 187.50
Inlaatzijde Ina 139.50

Distriset met waterpomp contitech 107 euro
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 419
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 06.07.2022 - 17:18  ·  #22
Dat valt me reuze mee, die prijzen.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2107
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 06.07.2022 - 17:44  ·  #23
Denk niet dat nordic car erop zit te wachten dat je met eigen onderdelen aan komt. Leuk als je het zelf kunt doen of door iemand die bijvoorbeeld bijklust naast zn werk. Uiteraard kun je daar met een garage afspraken over maken of ze daar voor open staan.
Ben wel benieuwd hoeveel mensen hier zelf onderdelen kopen en hier dan mee naar een garage gaan.
Zelf doe ik dat niet meer. In verleden wel eens gedaan.
Maar dat is eigenlijk een hele andere discussie.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5086
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 06.07.2022 - 18:02  ·  #24
SweetS60 kan ze monteren en gelijk distributie doen.

Je hebt ze nummer per PM
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 06.07.2022 - 18:41  ·  #25
Quote door rorik

Dat geluid van de filmpjes klinkt (helaas) bekend bij mij. Zie onderstaande link..

Ook speling over de as zelf net even gecontroleerd en die is ook wel te voelen. Geen enorme speling, maar wel genoeg om speling niet echt in twijfel te trekken.

Gelukkig waren ze bij mij wel zo vooruitdenkend om de D-riem nog even te laten voor wat het is. Wordt vervolgd dus..

https://youtu.be/8SgoYMQPBHA


Nou het mag aan mij liggen, maar zo verschrikkelijk hard hoor ik ze niet ratelen. Als de riem zelf droog is en niet dik over de tijd en km heen zou ik met een goede ANWB WW service gewoon op pad gaan..... Of je moet van plan zijn 4000 kilometers weg te tuffen.....
Spullen bestellen en na de vakantie zsm vervangen.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3871
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 06.07.2022 - 22:15  ·  #26
Quote door Rik Tuin

Quote door [-Tom-]

Haha dat is toch de omgekeerde wereld, je sloopt de ABS er toch ook niet uit als die storing geeft?
Volgens mij gaat dat trouwens niet zomaar, er zitten iets van kanaaltjes in/op de nokkenas waar de olie doorheen loopt de VVT in (aangestuurd door een solenoid), je kan dus niet zomaar een vast tandwiel er op zetten (en dan laat ik het hele aansturingsverhaal nog maar buiten beschouwing...)


Vandaar ook dat je andere nokkenassen nodig hebt. Vergelijking met ABS gaat niet helemaal op omdat de motor ook uitstekend presteert zonder de VVT.

Het was slechts een suggestie om betrekkelijk goedkoop klaar te zijn, gezien de prijs van de verstelbare tandwielen.

En de nokkenassen zijn gratis, net zoals de arbeid km ze te vervangen? En de kleppen te stellen? :P

Quote door Plein69

Autodoc heeft beide VVT's op voorraad.
Uitlaatzijde Ina 187.50
Inlaatzijde Ina 139.50

Distriset met waterpomp contitech 107 euro


Hmm dat is mazzel dan! Toen ik er mee bezig was kon ik ze nergens vinden behalve bij de Volvo dealers of specialisten (die ze ook bij Volvo bestellen).
rorik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 07.07.2022 - 08:19  ·  #27
Quote door Plein69

Autodoc heeft beide VVT's op voorraad.
Uitlaatzijde Ina 187.50
Inlaatzijde Ina 139.50

Distriset met waterpomp contitech 107 euro


Bij mij geeft Vida andere onderdeelnummers. 1275362 / 9497922 voor inlaat. Die zijn dan helaas niet beschikbaar op autodoc en zijn op andere sites 350+. Of zijn deze uitwisselbaar? Dat zou een flinke klap schelen en de overweging waard worden het toch wel uit handen te nemen bij Nordicar.

Uitlaatzijde is in de tekeningen die ik in Vida krijg zonder verstelbare poelie, dus dat zal sowieso wel te overzien zijn. Voor de vakantie hebben we een andere auto kunnen lenen, dus het heeft in ieder geval niet zo'n haast meer.

Dank trouwens allemaal voor het meedenken. De auto al weer een stuk beter leren kennen afgelopen dagen :)
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3871
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 07.07.2022 - 09:12  ·  #28
Quote door Plein69

Autodoc heeft beide VVT's op voorraad.
Uitlaatzijde Ina 187.50
Inlaatzijde Ina 139.50

Distriset met waterpomp contitech 107 euro

Welke onderdeelnummers zoek je op? Volgens mij heeft een atmosferisch blok trouwens maar 1 VVT poelie (op 1 nokkenas dus).

Wat ik ook zo snel zie, is dat er verschil zit tussen de VVT poelie's voor een turbo blok en een atmosferisch blok. Mijn uitlaat VVT kost bij Autodoc 209 euro
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5086
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 07.07.2022 - 10:04  ·  #29
Ik zag nergens staan welk blok hij heeft.
Dus ik ben uitgegaan van een 2.5T.
rorik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 07.07.2022 - 10:18  ·  #30
Quote door Plein69

Ik zag nergens staan welk blok hij heeft.
Dus ik ben uitgegaan van een 2.5T.


Was natuurlijk wel zo handig geweest die even te vermelden van mijn kant... gaat om een ongeblazen 2.4 (140 PK) uit 2004 (B5244S2).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0