Quote door Jelle den reijer
Quote door [-Tom-]
Ratelt de auto als de motor warm is (klinkt dan als een oude nagelende diesel)? Ik heb hetzelfde gehad met mijn S80, het kwam vrij spontaan opzetten, tenminste, dat het hoorbaar was. Ik vermoed zelf dat er al een langere tijd speling zat op het VVT tandwiel. Zoiets gebeurt niet spontaan natuurlijk. Ik heb er uiteindelijk nog een maand of 2 of 3 mee rondgereden (dus met een ratelende motor), omdat ik eerder geen tijd had (ik heb het zelf gedaan).
Of het slim is, wellicht niet, of het schadelijk is, geen idee (ik neem aan dat de verstelling zo is dat de kleppen nooit de zuiger kunnen raken mocht er iets defect gaan, maar dat is een aanname vanuit mijn kant...). Theoretisch presteert de motor dan niet optimaal.
Ze kunnen inderdaad de zuigers nooit raken, dar omdat de onbekrachtigde stand is met de nokkenass uiterst achterste stand. Op het moment dat er olie druk is (dus vanaf start) kan hij als hij wil de nokken as verder naar voren verstellen. Het gevaar zit hem dus inderdaad niet in het raken van de kleppen maar wat de andere mogelijkheden gevolgen en gevaren zijn heb ik verder geen ervaring mee.
Ah, duidelijk. Dacht al zoiets dat het zo werkte. Verklaart ook meteen dat het ratelen pas begon bij een warme motor, dan is de olie dunner.
Qua motorloop merkte je er op zich weinig aan, liep gewoon goed, gaf geen storing en was nog steeds vlot. Toen ik de boel vervangen had (inclusief nokkenaspositiesensor, die was ook stuk, dan werkt de VVT uberhaupt niet!), toen merkte je pas verschil. De motor liep rustiger en stiller, en er was flink wat koppel bijgekomen. Mijn ervaring is, is dat je de niet/minder goed werkende VVT eigenlijk niet merkt, totdat je in een Volvo (met hetzelfde blok hebt!) heb gereden waarin die wel werkt
OVerigens lees ik hier 250 euro voor een poele, dat zal dan wel 10 jaar geleden zijn. Ik heb 3 jaar geleden 295 euro betaald voor de VVT poelie (uitlaatzijde), en dat was inclusief forum bij Parts4Swedes. VOlgens mij zitten ze tegenwoordig eerder richting de 400 euro.