Heel simpel: ik was zo stom geweest om de auto bij een lokaal universeel garagebedrijf tegenover kantoor (alle auto's van de zaak in onderhoud, dus zal wel goed zijn...) te brengen, met de vraag om even een olielekkage op te sporen en te verhelpen. Nadat de auto 2,5 uur (!) stationair had staan draaien, concludeerde de monteur dat de nokkenasverstellers in de tandwielen zouden lekken. Lang verhaal kort: de eerste-de-beste exploded view-tekening ontkrachtte z'n verhaal (de plek die hij aanwees kon onmogelijk lekkage veroorzaken), heb de auto weggehaald, ben naar Dennis (Volvoservice) gereden en die heeft de nokkenaskeerringen vervangen.
Probleem opgelost.
Edit: dit was niet de reden om de S60 op te ruimen hoor!
Klopt, deze bedoelde ik inderdaad.
Dus geen in/uitlaat van de tandwielen vervangen!
De dealer gaf bij mij ook al aan dat dat erg weinig voorkwam. Lekkage via de nokkenaskeerringen daarentegen komt veel voor.
Volgens mij kan je die nokkenasstellers standaard naar buiten schuiven, maar trekken ze zichzelf aan door oliedruk. Bij m'n S60 kon je ze ook 'lostrekken', maar liepen ze bij draaiende motor niet naar buiten en was dat dus niet de oorzaak van de lekkage.
Horen inderdaad geen speling te hebben. Een beetje speling kan opzich geen kwaad maar zodra ze olie gaan lekken zul je het verstelbare tandwiel moeten vervangen. Helaas is dit geen goedkope ingreep...