De onderkant van de motor aan de distributie zijde is aardig nat van de olie. Had de laatste tijd al wat last van vreemde geurtjes in de cabine na stevig accelereren, oorzaak lijkt nu gevonden...
Al even met de auto (V70 T5 MY2005, 260pk versie, 210d km) langs de garage geweest. Het is nat bij de krukas, maar ook de achterste nokkenas is niet helemaal droog. Of de achterste nokkenaskeerring het enige lek is, of dat de krukas keerring de lekkage veroorzaakt, is nog niet helemaal duidelijk. Als de riem er af is tijdens de reparatie, zal dit duidelijk worden.
Dat was wat achtergrond info, mijn vraag gaat over de nokkenas tandwielen. Worden deze over het algemeen mee vervangen als de keerringen worden vervangen?
De auto heeft verstellers op zowel uitlaat als inlaat. De achterste keerring zweet of lekt, speling kon zo niet worden gevoeld( maar riem kan onder spanning staan). De voorste keerring (inlaat) heeft geen lekkage, maar wel aardig wat speling (in axiale richting).
Ik hoor tijdens het starten wel eens een rateltje, dit schijnt ook met de verstelling / tandwielen te maken te kunnen hebben lees ik?
Wat is wijsheid? Beide tandwielen ook vervangen? Heb niet echt veel zin over enige tijd de riem er weer af te moeten hebben (is een jaar geleden al vervangen, moet nu weer want nat van de olie), maar voor de lol 500 euro uitgeven aan twee tandwieltjes is ook wat jammer.
De garage adviseert de tandwielen ook te vervangen. De axiale speling kan de oorzaak zijn van de lekkage. Lijkt mij een goed advies, zou echter wel graag een second opinion willen hebben van iemand die al veel tandwielen en keerringen van dichtbij heeft gezien. Gaan deze tandwielen geregeld stuk, mogen ze speling hebben?
MvrG, MArk
Al even met de auto (V70 T5 MY2005, 260pk versie, 210d km) langs de garage geweest. Het is nat bij de krukas, maar ook de achterste nokkenas is niet helemaal droog. Of de achterste nokkenaskeerring het enige lek is, of dat de krukas keerring de lekkage veroorzaakt, is nog niet helemaal duidelijk. Als de riem er af is tijdens de reparatie, zal dit duidelijk worden.
Dat was wat achtergrond info, mijn vraag gaat over de nokkenas tandwielen. Worden deze over het algemeen mee vervangen als de keerringen worden vervangen?
De auto heeft verstellers op zowel uitlaat als inlaat. De achterste keerring zweet of lekt, speling kon zo niet worden gevoeld( maar riem kan onder spanning staan). De voorste keerring (inlaat) heeft geen lekkage, maar wel aardig wat speling (in axiale richting).
Ik hoor tijdens het starten wel eens een rateltje, dit schijnt ook met de verstelling / tandwielen te maken te kunnen hebben lees ik?
Wat is wijsheid? Beide tandwielen ook vervangen? Heb niet echt veel zin over enige tijd de riem er weer af te moeten hebben (is een jaar geleden al vervangen, moet nu weer want nat van de olie), maar voor de lol 500 euro uitgeven aan twee tandwieltjes is ook wat jammer.
De garage adviseert de tandwielen ook te vervangen. De axiale speling kan de oorzaak zijn van de lekkage. Lijkt mij een goed advies, zou echter wel graag een second opinion willen hebben van iemand die al veel tandwielen en keerringen van dichtbij heeft gezien. Gaan deze tandwielen geregeld stuk, mogen ze speling hebben?
MvrG, MArk