Nokkenas vraag .

 
 
 
 
 
Serge Pot
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 / 2023
Subject:

Nokkenas vraag .

 · 
Posted: 15.09.2024 - 17:38  ·  #1
Ik heb een vraag ,hetzei al gevraagd of niet ,ik kan de gegevens niet vinden.
Duratie en lift van een 2,4 uit 2002 van een atmosferische 170 pk en die van een 200 pk turbo .
Ik heb dus een 200pk geshimde t4 uit 2002.
Turbo is goed en de actuator op 0,3 bar afgeregeld. Een verse boost control valve geplaatst.
Ik heb al de injectoren van 237 cc( OEN91863400)
Vervangen door 310 cc injectoren (OEN92021000)
De auto een harde reset gegeven zodat de computer zijn sensoren opnieuw moet inleren en hiermee het management afgesteld op de verse injectoren .
Ook heb ik een externe zelflerende chip op de obd poort geplaatst .
Dit geeft al een zeer positief effect
Nu wil ik niet de turbodruk nog meer verhogen om de inlaat weerstand zien te overwinnen maar zorgen dat de lucht en brandstof makkelijker in en uit de cilinders kunnen . Dat gaat het beste met een nokkenas wissel . De kop doe ik niks aan ,die heeft al een goede flow .
En mochten er geen significante verschillen zijn , stopt hier het optimaliseren van de motor .
Ik ga niet de turbo vervangen voor een grotere aangezien hij onderin nog heerlijk werkt op zijn toeren .
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Nokkenas vraag .

 · 
Posted: 15.09.2024 - 22:45  ·  #2
Ik ben benieuwd naar die "zelflerende chip"?

Overigens, zomaar grotere injectoren plaatsen heeft geen zin, zonder daadwerkelijk de mapping aan te passen. Die draaien nu wss op een veel kortere duty cycle...

De meest effectieve manier om wat meer vermogen te krijgen is je turbodruk te verhogen. Een standaard 2.4T heeft een vrij kleine turbo, die spoelt al snel op. Dus 1 of 2 tiende meer boost merk je al meteen
Serge Pot
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 / 2023
Subject:

Re: Nokkenas vraag .

 · 
Posted: 16.09.2024 - 12:28  ·  #3
Chip komt van Ali . Was er sceptisch over ,maar had wel de gedachten baat het niet hebben we wat geprobeerd .
Deze chip werkt als een piggyback. Leest de originele ecu en past de data aan zodat de originele ecu de boost controller aanpast voor meer druk . De inspuiting aanpast en de airflow leest.
Het duurt een 200 km voordat hij zich ingeleert heeft . Maar hij blijft continu naar gebruik remappen .
Inderdaad zomaar grotere injectoren heeft geen nut. Je kunt er voor opteren om de duur van openen te vergroten of de druk te verhogen . In beide gevallen zit je snel op het eind wat je standaard extra kunt en dus ook aan je mengsel regeling.
Ik heb t5 injectoren genomen , die laten meer door . Dus die werken nu op hun originele settings zonder de pomp of openingsduur aan te passen.
Het is niet mijn eerste motor die ik aanpak . Vroeger heel veel gedaan in de Vw polo86c scene .
Je kunt wel zorgen dat een motor kan ademen en poepen en genoeg voedsel voor houden ,maar als het kauwen niet harder gaat (lees het moet in de cilinders komen) ben je snel klaar en jaag je juist de boel snel stuk.


Maar terug op de originele vraag .wie weet de waardes van de gevraagde nokkenassen ?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Nokkenas vraag .

 · 
Posted: 16.09.2024 - 13:29  ·  #4
Quote door Serge Pot

Chip komt van Ali . Was er sceptisch over ,maar had wel de gedachten baat het niet hebben we wat geprobeerd .
Deze chip werkt als een piggyback. Leest de originele ecu en past de data aan zodat de originele ecu de boost controller aanpast voor meer druk . De inspuiting aanpast en de airflow leest.
Het duurt een 200 km voordat hij zich ingeleert heeft . Maar hij blijft continu naar gebruik remappen .
Inderdaad zomaar grotere injectoren heeft geen nut. Je kunt er voor opteren om de duur van openen te vergroten of de druk te verhogen . In beide gevallen zit je snel op het eind wat je standaard extra kunt en dus ook aan je mengsel regeling.
Ik heb t5 injectoren genomen , die laten meer door . Dus die werken nu op hun originele settings zonder de pomp of openingsduur aan te passen.
Het is niet mijn eerste motor die ik aanpak . Vroeger heel veel gedaan in de Vw polo86c scene .
Je kunt wel zorgen dat een motor kan ademen en poepen en genoeg voedsel voor houden ,maar als het kauwen niet harder gaat (lees het moet in de cilinders komen) ben je snel klaar en jaag je juist de boel snel stuk.


Maar terug op de originele vraag .wie weet de waardes van de gevraagde nokkenassen ?

Dat ding kan je in de prullenbak gooien want die werkt niet, dat zit tussen je oren, genoeg filmpjes op youtube te vinden waar ze zo'n ding uit elkaar trekken :P
De openingsduur van je injectoren wordt bepaald door de ECU (de cycletime), die is nu wss heel kort, omdat je motor helemaal niet overweg kan met de extra brandstof en de cycletime dus helemaal terugschroefd
Serge Pot
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 / 2023
Subject:

Re: Nokkenas vraag .

 · 
Posted: 16.09.2024 - 17:17  ·  #5
Nee het zit niet tussen mijn oren .zoals eerder gezegd ,motor tuning is mij niet vreemd .
Maar kennelijk weet je al welke stekker het is zonder hem gezien te hebben . En weet je ook niet hoe hij nu presteert. Gezien je behulpzame tips .

Belangrijker nog weet je ook het antwoord op mijn vraag ?
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2080
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Nokkenas vraag .

 · 
Posted: 17.09.2024 - 10:03  ·  #6
Quote door Serge Pot

Nee het zit niet tussen mijn oren .zoals eerder gezegd ,motor tuning is mij niet vreemd .
Maar kennelijk weet je al welke stekker het is zonder hem gezien te hebben . En weet je ook niet hoe hij nu presteert. Gezien je behulpzame tips .

Belangrijker nog weet je ook het antwoord op mijn vraag ?


Grotere turbo monteren en laten afstellen.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Nokkenas vraag .

 · 
Posted: 17.09.2024 - 10:48  ·  #7
Ik snap idd niet waarom je een andere nokkenas zou willen plaatsen bij een turbomotor met een miniturbo. Mooiste upgrade is een andere turbo of de turbodruk verhogen.
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 129
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Nokkenas vraag .

 · 
Posted: 20.09.2024 - 19:48  ·  #8
Quote door Serge Pot

Nee het zit niet tussen mijn oren .zoals eerder gezegd ,motor tuning is mij niet vreemd .
Maar kennelijk weet je al welke stekker het is zonder hem gezien te hebben . En weet je ook niet hoe hij nu presteert. Gezien je behulpzame tips .

Belangrijker nog weet je ook het antwoord op mijn vraag ?


Tom heeft wel gelijk en als jij onderdaad niet vreemd bent met motortuning (wat ik ten zeerste betwijfel na meerdere van jouw posts) zou je moeten weten dat het op deze manier niet eens mogelijk is, niet zoals jij het beschrijft.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1902
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Nokkenas vraag .

 · 
Posted: 20.09.2024 - 22:16  ·  #9
Quote door [-Tom-]

Ik snap idd niet waarom je een andere nokkenas zou willen plaatsen bij een turbomotor met een miniturbo. Mooiste upgrade is een andere turbo of de turbodruk verhogen.



Ff gewoon een vraag van iemand die idd geen kaas heeft gegeten van tuning .

KAN het NIET met een andere nokkenas die agressievere standen heeft voor het openen/sluiten van kleppen,

Of

Kan het wel maar is een turbo aanpassing gewoon eenvoudiger ?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Nokkenas vraag .

 · 
Posted: 21.09.2024 - 19:33  ·  #10
Quote door MTE

Quote door [-Tom-]

Ik snap idd niet waarom je een andere nokkenas zou willen plaatsen bij een turbomotor met een miniturbo. Mooiste upgrade is een andere turbo of de turbodruk verhogen.



Ff gewoon een vraag van iemand die idd geen kaas heeft gegeten van tuning .

KAN het NIET met een andere nokkenas die agressievere standen heeft voor het openen/sluiten van kleppen,

Of

Kan het wel maar is een turbo aanpassing gewoon eenvoudiger ?


Turbodruk verhogen (of turbo vervangen) is veel makkelijker. Andere nokkenas kan altijd, maar waarom zou je dat doen. Als je alles verder origineel laat is het geneuzel in de marge en je blok wordt er niet echt 'rijdbaarder' door. De 2.4t/2.5t zijn behoorlijk laagtoerig en daar is de turbo ook op afgestemd, ga je daar een 'snelle' nokkenas in zetten (die beter zijn werk doet bij hoge toeren) dan kan ik mij niet voorstellen dat dat lekker (of beter, of sneller) rijdt dan dat je alles orgineel laat
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1902
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Nokkenas vraag .

 · 
Posted: 21.09.2024 - 21:00  ·  #11
Thnx voor je uitleg.

Turbo is makkelijker en misschien logischer, maar een nokkenas aanpassing KAN dus wel.

Niks mis mee toch, als iemand eens buiten de gebaande paden wil experimenteren….
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Nokkenas vraag .

 · 
Posted: 21.09.2024 - 21:30  ·  #12
Ja het kán, maar de tijd, moeite en geld wegen echt totaal niet op tegen het resultaat. Wat wss niet eens positief is
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 129
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Nokkenas vraag .

 · 
Posted: 21.09.2024 - 21:31  ·  #13
Quote door MTE



Niks mis mee toch, als iemand eens buiten de gebaande paden wil experimenteren….


Vind ik ook; niets mis mee.
Maar als iemand zelf al vastzit in zijn eigen gelijk en geen andere mening aan kan nemen, erover in gevecht gaat zelfs: zou hij de vraag niet moeten stellen ;)
We hebben het hier over iemand die zegt verstand ervan te hebben, maar zoals wel vaker blijkt dat toch eerder: "ik heb iets gelezen en nu moet ik dat ook".

Een motor tunen, is niet zomaar een andere nokkenas, niet zomaar grotere injectoren, een K&N luchtfilter oid.
Vaak werkt het zelfs nog tegendraads als je zomaar één van die dingen verandert: het placebo effect, vergroot door veel werk en veel te veel geld erin gestopt te hebben, zorgen voor 1200PK extra........maar in het echt -10PK minstens.

Het is een totaalpakket: zorg dat er meer binnen (en buiten) kan komen door (bijvoorbeeld) een grotere turbo, neem dan ook grotere injectoren en regel die in(!!) dan kan je daarbij nog een ander luchtfilter nemen en je nokkenas aan gaan passen, maar dat los doen.......heeft totaal geen nut.
Dan krijg je wel de verontwaardiging van de TS over je heen die meent te moeten bewijzen zelf HTS 2.0 te hebben gehad. Dat is dan weer jammer, had de vraag ook niet gehoeven.

Een "harde reset" is in dit geval gewoon de accu los geweest vrees ik.
De grotere injectoren zorgen voor een "long term fuel trim" van -zegwat- -15% dat heeft totaal geen nut. De computer heeft zich inderdaad ingeleerd daarop dus, maar houdt ze langer dicht ;)

Vraag om advies: NEEM dan ook advies, dat is mijn advies ;)
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1902
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Nokkenas vraag .

 · 
Posted: 21.09.2024 - 21:45  ·  #14
Ben het grotendeels met je eens hoor Veldweg. Of iemand het gegeven advies oppakt is aan de persoon zelf.


Ben op de eoa manier wel van mening dat iemand zonder veroordeling gewoon moet kunnen experimenteren.


Of het zinvol is, of het weggegooid geld is het etc etc dat is de keuze van de persoon zelf.

Hij wil het met de nokkenas proberen, stelt voor een ervaren(?) tuner misschien aparte vragen maar goed , laat m proberen ,

Toch ?
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 129
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Nokkenas vraag .

 · 
Posted: 21.09.2024 - 22:01  ·  #15
Quote door MTE

laat m proberen ,

Toch ?


Oh ja; dat staat buiten kijf!
iedereen kan- en mag natuurlijk experimenteren zoveel als hij/zij zelf wil.

Echter deel twee van het verhaal stoor ik mij aan: iemand heeft een bepaald idee en weet zeker dat het geweldig is. Stelt daar de vraag over; waarom? Om toegejuicht te worden? Want zo niet, zoals nu, zijn de rapen gaar en moet er even met de (zelfbenoemde, vermeende) technische kennis geflext worden.
Prima, maar probeer niet mensen die er wél verstand van hebben zoals Tom, te denigreren in het proces. Zo kwamen zijn antwoorden naar hem over op mij namelijk.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0