nokkenaspositieresetvalve

interne vervuiling

 
 
 
 
 
Muddiver
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Mook
Leeftijd: 47
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

nokkenaspositieresetvalve

 · 
Posted: 26.02.2015 - 19:23  ·  #1
Het ging een tijdje goed maar vanmorgen ging het oranje motorlampje weer branden. Naar de dealer die de auto heeft uitgelezen. Dit gaf aan dat de nokkenaspositieresetvalve een storing had. Dit had met inwendige vervuiling te maken. Demonteren, schoonmaken en monteren met een nieuwe pakking zou de foutmelding kunnen verhelpen. Nou vraag ik mezelf af of er dan niet meer interne vervuiling is in andere onderdelen in en rondom het blok. Nou mag het ook wel na 250000 km. Voor zover ik kan beoordelen is de carterventilatie nog open en bij de olie vuldop zit geen mayonaises. Zijn er meer mensen die dit hebben gehad. Ik vind er niet veel over terug.

Ook het mysterie van de defecte koppelings pedaal sensor is opgelost. Een minimaal lekkende hoofdkoppelings cilinder voorzag de koolstofbaan van een mooi filmlaagje remolie. Niks van gemerkt omdat ik nooit olie tekort heb gehad.
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: nokkenaspositieresetvalve

 · 
Posted: 26.02.2015 - 19:52  ·  #2
Wat voor auto/motor gaat het om? (wellicht handig dit in je onderschrift te zetten)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: nokkenaspositieresetvalve

 · 
Posted: 26.02.2015 - 19:59  ·  #3
Als je interne vervuiling hebt kun je dan niet beter een motorreiniging, of air intake overwegen ?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: nokkenaspositieresetvalve

 · 
Posted: 26.02.2015 - 20:09  ·  #4
Bedoel je de nokkenassensor? zijn meldingen van dat deze vervuild kan raken bv
Muddiver
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Mook
Leeftijd: 47
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: nokkenaspositieresetvalve

 · 
Posted: 26.02.2015 - 20:18  ·  #5
Het gaat om een2.4 met 140, pk 2002

volgens de dealer ging het om een klepje boven op de kleppendeksel links op het blok.

Ik wil in het voorjaar het carter loshalen en de o ring en het filter in de aanzuigbuis vervangen. Daarna is forte michien nog een optie voor de kleine kanaaltjes.
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: nokkenaspositieresetvalve

 · 
Posted: 26.02.2015 - 21:41  ·  #6
als je vvt klep bedoelt dan zou ik maar gewoon die klep vervangen.
ik heb het ook gehad en met schoonmaken was het probleem niet weg.
prijs was rond 120 euro.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: nokkenaspositieresetvalve

 · 
Posted: 26.02.2015 - 22:23  ·  #7
Inderdaad even verder zoeken en damn wordt t de VVT klep. of exhaust cam solenoid CVVT bla bla

nr 33 in deze plaat:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Muddiver
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Mook
Leeftijd: 47
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: nokkenaspositieresetvalve

 · 
Posted: 27.02.2015 - 20:43  ·  #8
Die bedoel ik inderdaad. Goed schoonmaken en monteren met een nieuwe pakking.

Iemand nog schoonmaak tips. Ik zal het resultaat melden.

De auto zie nu wekelijks de snelweg ipv korte ritjes. Zal ook schelen hoop ik.
Muddiver
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Mook
Leeftijd: 47
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: nokkenaspositieresetvalve

 · 
Posted: 04.03.2015 - 23:54  ·  #9
Vandaag de nieuwe pakking opgehaald en de klus aangepakt. De klep was niet vervuild en de olie niet zwart maar bruin. Ik heb de klep uit elkaar gehaald en er was niks vies of aangekoekt. De motor was nog warm dus de olie mooi dun. Wat me wel opviel was dat de klep moeilijk uit elkaar ging en heel makkelijk weer in elkaar schoof. Alles spik en span weer opgebouwd. En het resultaat. Ik ken mijn auto niet terug. Geen gebok meer bij gas los maar de motor pakt dit mooi op. En hij trekt als een dolle.

ook nog de test met de handschoen gedaan en deze werd naar binnen gezogen. Dus ik ben weer van even klaar.
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 44
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: nokkenaspositieresetvalve

 · 
Posted: 05.03.2015 - 08:17  ·  #10
ik heb laatst mijn carterventilatie preventief vervangen. had geen mayo in de dop en hij was nog open maar hij was wel vreselijk vies van binnen.
in de olieafscheider van de 2.4 140pk motor zit een vacuumklep, deze klep vervuilt langzaam door oliedampen. naarmate dat wat ouder wordt, sluit de klep steeds slechter af. Dus ook al lijkt de gehele carterventilatie in goede staat, hij huilt toch echt aardig dicht.
Na vervanging heb ik een rustiger stationair, ik heb de oude olieafscheider open gezaagd en die klep liet duidelijk zien niet volledig meer af te sluiten door vuil deeltjes op het membraan.
kosten voor een nieuwe olie afscheider waren rond de 35 euro bij de dealer. middagje werk!
Muddiver
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Mook
Leeftijd: 47
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: nokkenaspositieresetvalve

 · 
Posted: 05.03.2015 - 12:11  ·  #11
De O ring en de aanzuigbuis van de oliepomp en de carterventilatie staan nog op mijn lijstje.

De O ring laat ik doen denk ik maar de carterventilatie wil ik zelf aan pakken. viel het tegen of was het met een beetje gezond verstand zo te doen.
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 44
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: nokkenaspositieresetvalve

 · 
Posted: 06.03.2015 - 07:21  ·  #12
viel me reuze mee! met een beetje sleutelervaring een prima klusje om zelf te doen. neem de tijd en zorg voor goed gereedschap, maar dat geldt eigelijk voor iedere klus...

paar dingen waar je even goed op moet letten:

- het inlaatspruitstuk zit behalve op de cilinderkop ook nog aan de onderkant vast met een beugel. dop 17 en je draait hem er af maar is wel even een beetje wroeten om er bij te komen.

- er loopt een vacuumleiding van de olieafscheider naar het inlaatspruituk toe, deze zit vlak naast je thermostaathuis. tijdens montage is het handig om deze eerst op de olieafscheider te plaatsen en daarna tijdens het monteren van het inlaatspruitstuk deze tegelijkertijd ook te verbinden. is wat lastig omdat je er slecht bij kunt zonder je thermostaathuis aan de kant te halen (wat koelwater aftappen inhoudt)

Let ook heel goed op dat je de juiste olieafscheider koopt, er bestaan twee typen die door sommige bedrijven door elkaar worden gehaald. ik heb de mijne voor 35 euro bij de dealer vandaan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0