Nokkenassen B5254T6

 
 
 
 
 
b1990
 
Avatar
 
Subject:

Nokkenassen B5254T6

 · 
Posted: 21.02.2014 - 12:50  ·  #1
Ik heb een vraagje over de nokkenassen van de B5254T6:

Zijn deze exact hetzelfde en is dus de lengte van de tijd dat de inlaatkleppen open zijn gelijk aan de tijd dat de uitlaatklep open is gelijk? Ik heb wel gevonden dat het partnummer niet hetzelfde is, maar dan kan het nog steeds het geval zijn dat deze identiek zijn.

Alvast bedankt!
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3872
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Nokkenassen B5254T6

 · 
Posted: 21.02.2014 - 13:31  ·  #2
Waarom denk je dat precies? Lijkt mij sowieso wel anders, alleen al vanwege het feit dat de merktekens waarschijnlijk anders zitten. Mocht de kleptiming exact hetzelfde zijn (wat me sterk lijkt) lijkt me het een vrij lastig klusje worden om de boel op tijd te zetten :P
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2785
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Nokkenassen B5254T6

 · 
Posted: 21.02.2014 - 17:31  ·  #3
Als 1 van de 2 nokkenassen een hydraulische steller heeft kan hiermee de kleptiming verandert worden door het motormanament.
De b6t6 motor heeft zowel variabele in als uitlaat nokkenassen
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3872
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Nokkenassen B5254T6

 · 
Posted: 23.02.2014 - 18:53  ·  #4
Ja, dat klopt, maar dan moet je de boel nog wel op tijd zetten..
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2785
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Nokkenassen B5254T6

 · 
Posted: 23.02.2014 - 19:05  ·  #5
En dat kun je met speciaal gereedschap O-) dat hier in de garage ligt..
Je kunt bij sommige dealers dit ook lenen tegen betaling :'(
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Nokkenassen B5254T6

 · 
Posted: 24.02.2014 - 13:29  ·  #6
je zou de nok lifthoogte kunnen opmeten en vergelijken.
de fysieke plek van de nokken op de as lijkt me ook belangrijk ik heb eigenlijk geen idee of deze gelijk zijn voor in- en uitlaatzijde.
Ook zou je de lagering moeten bekijken, zijn deze aan beide zijden gelijk? Is de manier van nokkenastandwiel montage aan beide zijden gelijk?

Voor zover ik het van de 5cil blokken weet kan je het nokkenas tandwiel verdraaien (timen) op de nokkenas door de centrale bout te lossen.
Bij een VVT nokkenas moet je 'm zodanig vastzetten dat je tegen de veerdruk in (!) de timing merktekens goed hebt staan terwijl je tegelijkertijd de nokkenassen en de krukas in de voorgeschreven positie hebt gefixeerd met de speciale fixeer tools.

Hier een mooi filmpje over het vervangen van een distributieriem op een whiteblok turbo moter.
http://www.youtube.com/watch?v=o4uLvH151-c
<iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/embed/o4uLvH151-c" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

In mijn oude 940LPT met simpele 8-kleps moter had ik een omgeslepen K-nokkenas zitten waarvan de uitlaat nokken meer lift hadden dan de inlaatnokken. (dual pattern camshaft.) bij turbo motoren helpt dat de turbo vroeger op te spoelen.
Dat zou ik ook wel op een turbo white blok willen hebben.
Dan zou je bv een hogere lift inlaat nokkenas kunnen gebruiken op de uitlaatzijde van een Turbo moter. Dan heb je ook dual pattern.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0