Het afstellen van de nokkenassen kan ik niet plaatsen. De stand van de nokkenas tandwielen wordt bepaald door de distributieriem. De tandwielen van de nokkenassen en de krukas hebben merktekens, waardoor je kunt zien of stand juist is. Ik zou denken dat dit kan zonder de riem te demonteren, er zit een kap overheen, haal je deze er af dan kijk je op de distributieriem plus tandwielen. Je hoort inderdaad wel eens dat een tandwiel een tandje verkeerd staat.
De nokkenas versteller bestaat uit een regelklep en het verstelbare tandwiel. De stand van de nokkenas kan ten opzichte van het tandwiel worden versteld, dit wordt gedaan door de regelklep dmv oliedruk, de ECU computer vd motor bepaalt of er moet worden versteld.
De regelklep kan vervuild zijn, waardoor deze de oliedruk niet meer goed of snel genoeg kan veranderen. Je kunt de klep goed demonteren en schoonmaken, er zou een zeefje in moeten zitten welke verstopt kan zijn. De pakking moet dan ook even worden vernieuwd. Klusje van niets.
Het tandwiel zelf kan speling vertonen in axiale richting. Je kan dit voelen en eventueel zien bij het starten (kap over distributie demonteren, dan kan je kijken terwijl iemand anders de motor start). Mijn auto heeft er twee en ik heb ze beide moeten vervangen (veel speling), bij een dikke twee ton op de teller. Had overigens geen foutmeldingen.
Een rateltje bij het starten kan ook verraden dat de verstelling niet goed is. Of dit dan met de regelklep te maken heeft of met het tandwiel zelf, weet ik zo niet.
Ik zou beginnen met het (laten) nakijken van de stand van de distributieriem t.o.v. de tandwielen, en ook het controleren en schoonmaken van de regelklep. Tot slot kan je de axiale speling van het tandwiel controleren.