D5 in noodloop bij hoge toeren, turbo vervangen?

 
 
 
 
 
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: D5 in noodloop bij hoge toeren, turbo vervangen?

 · 
Posted: 04.09.2014 - 21:06  ·  #16
Hmmm, aan je reactie te lezen is de euforie nog onder voorbehoud.. Laten we de slingers nog even liggen. :lol:
Waar ik wel benieuwd naar ben, waren er na demontage ook geen lekplekken zichtbaar? Vaak zie je op foto's na dergelijke reparatie lekplekken door uittredende olie ed..
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 57
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: D5 in noodloop bij hoge toeren, turbo vervangen?

 · 
Posted: 04.09.2014 - 22:38  ·  #17
Klopt, oliesporen en bol staande lamellen aan de onderzijde.
fremaes
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: D5 in noodloop bij hoge toeren, turbo vervangen?

 · 
Posted: 20.04.2015 - 09:19  ·  #18
beste allen,

eigelijk is het niet beleefd om mensen die zo'n een goede raad geven in het ongewisse te laten over de afloop. maar ik denk dat het kwam daardat ik echt wel pissed off was op die verkoper van de volvo.

probleem was effectief de de actuator van de turbo.
voor mensen met een gelijkaardig probleem, visuele controle is vrij gemakkelijk:

iemand zit in de auto en geeft kort stoten gas. terwijl moet de actuator bewegen (dit is een klein doosje dat verticaal op de turbo staat (vanaf MY 2007) met daaraan een klein armpje die de schoepen bedient in de turbo. dit is makkelijk zichbaar vanuit de kant distributie. beweegt dit armpje niet dan is er zeker iets mis.

ik heb de actuator gedemonteerd en gekeken op slechte soldeerverbindingen tussen de printplaat en het motortje maar daar was geen probleem te vinden.

de actuatoren zijn niet los te verkrijgen (beschermde markt) er moeten er een aantal bedrijven in GB die dit reviseren. maar dan moet je er zeker van zijn dat ze je de actuator terug geven in exact dezelfde stand als jij die hebt gedemonteerd want anders krijg je nog meer problemen. er zijn ook een aantal chinese bedrijven die de actuator los leveren (dit zijn vaak ruil actuatoren) er is iemand op een jaguar forum die hier goede ervaringen mee had. maar evenzo een aantal anderen die nadien toch alles hebben moeten vervangen

ikzelf heb een nieuwe turbo laten steken bij de dealer (1700 Eur) en na lang over en het weer bellen toch de verkoper zover kunnen krijgen om een kleine geste te doen (hij heeft nieuwe zomerbanden laten plaatsen op zijn kosten)

het is een dure grap voor wat het eigelijk maar is en waarschijnlijk ben ik een van de eersten die het voorheeft maar het zal zeker nog voor komen

in ieder geval bedankt voor het medeleven en de suggesties

Frédéric
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: D5 in noodloop bij hoge toeren, turbo vervangen?

 · 
Posted: 21.04.2015 - 00:01  ·  #19
Tjonge dat is balen. :sick: heb je nog wat gegevens van die actuator? kunnen we vast beginnen alternatieven te bedenken.... bij dat soort prijzen.... <_<
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: D5 in noodloop bij hoge toeren, turbo vervangen?

 · 
Posted: 21.04.2015 - 06:00  ·  #20
Waren we van de slechte ABS blokken af, komen ze met dit...
Nog meer redenen om zeer zuinig te zijn op een Euro 3.
Beter dus om een variabele geometrie te hebben welke op vacuum werkt.
Helaas is het niet alleen Volvo die met die electrische bedieningen werkt.
Sterkte man, heel grieplig allemaal.
Laat een weten hoe de afloop is..
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 51
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: D5 in noodloop bij hoge toeren, turbo vervangen?

 · 
Posted: 21.04.2015 - 21:19  ·  #21
Hallo vrienden,
Jammer dat ik dit nu pas lees, maar ik meen me te herinneren dat de firma "ACtronics" die actuator kan herstellen.
Ik heb ook diezelfde motor in m'n auto zitten. Heb zelf nog geen problemen gehad, maar ik weet wel dat ik die turbo (actuator) misschien vroeg of laat wel eens aan m'n broek zal hebben.
Op Ebay vind je ze ook makkelijk terug als je het juiste partnr ingeeft in het zoekveld
De turbo compleet vervangen is dus eigenlijk niet nodig. :yes:
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: D5 in noodloop bij hoge toeren, turbo vervangen?

 · 
Posted: 21.04.2015 - 21:52  ·  #22
Heel zuur natuurlijk, maar ook het risico van het kopen van een auto zonder garantie. Men doet de auto meestal niet weg als ie zo tiptop in orde is (zie de reden dat je eigen auto weg moest).

Inderdaad, zuinig zijn op de Euro3 D5. Groot nadeel is wel dat steeds meer steden strenger worden in de milieu-eisen. Nu nog vooral in Duitsland (in Berlijn zijn de D5's enkele jaren geleden massaal gedumpt omdat ze een rode sticker kregen), maar Utrecht is er ook mee bezig. Dus aardige kans dat over enkele jaren je met je Euro3 D5 meerdere steden in NL niet in mag. Zie daar de reden dat ik voor LPG heb gekozen, geen zin in dat gezeik.
fremaes
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: D5 in noodloop bij hoge toeren, turbo vervangen?

 · 
Posted: 21.04.2015 - 22:00  ·  #23
je hebt gelijk, je kan inderdaad actuatoren appart (enkel revisies) op ebay terug vinden en je kan ze inderdaad laten reviseren. maar het probleem (zo heb ik toch gelezen op andere fora) is dat je de actuator in exact dezelfde stand moet plaatsen als hij eruit gehaald is. alleen dan weet de boordcomputer waar de leischoepen in de turbo staan. met bosh software kan je de actuator afzonderlijk bedienen. normaal moet de dealer je turbo kunnen afstellen (inleren wat de uiterste posities zijn) maar zij hebben een contract met de turboconstructeur en zullen niet echt behulpzaam zijn

turbo's hoet heeft een artikel geschreven dat zegt dat elke turbo voor inbouw wordt getest met zijn specifieke actuator en dat daardoor de hele turbo moet worden vervangen (dat zal wel een beetje zijn om af te schrikken)

ik hoop dat anderen dit niet meemaken maar ik vrees er echt voor. bij BMW en Jaguar zijn dit reeds grote problemen. ik hoop dat de aftermarket hier een niche vindt en uiteindelijk met een oplossing komt om dit monopolie te doorbreken
fremaes
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: D5 in noodloop bij hoge toeren, turbo vervangen?

 · 
Posted: 21.04.2015 - 22:02  ·  #24
@ piet piraat
ook in benzines (zeker in de nieuwe modellen) zitten turbo's dus dit wordt een steeds groter probleem
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: D5 in noodloop bij hoge toeren, turbo vervangen?

 · 
Posted: 21.04.2015 - 22:07  ·  #25
 
Selected quotes for multi-quoting:   0