D5 in de noodloop

Melding: regeldruk afwijking 2505

 
 
 
 
 
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 04.02.2016 - 12:04  ·  #16
Na zelf een aantal vreemde storingetjes gehad te hebben, de volgende tip.

Alle stekker verbindingen in de motorruimte een voor een los halen.
Deze schoon spuiten met perslucht en daarna met niet al te veel goede contact spray (dus geen WD40) in spuiten. En dus ook de verbindingen op de ECM.

Als een sensor vreemde storingen geeft hoeft dat vaak niet aan de sensor te liggen, maar kan dat ook aan de verbinding bij de sensor liggen of de verbinding bij de ECM.

Als voorbeeld:
De motor had af en toe last van een dipje tijdens de cruise control. Tenminste daar merkte ik het het meest. Geen storingsmeldingen via Vida.
Ik heb de verbindingen van de injectoren los gemaakt en schoon gespoten en ingespoten met contact spray. Ten eerste had ik geen dipjes meer, en ten tweede loopt de motor echt merkbaar rustiger stationair. Vergeet niet dat de injectoren een heel subtiel signaal krijgen met een enorm hoge frequentie. Als er in de verbinding iets niet goed is heeft dat zijn invloed op de brandstof injectie.

Tweede voorbeeld:
Foutmelding via Vida over de rempedaal positie sensor. Kon inderdaad af en toe de cruise niet inschakelen. En ook soms na het starten de automaat niet in D krijgen.
Nadat ik de verbinding van de sensor had schoon gemaakt en ingespoten had, geen enkel probleem meer.

Ik bedoel hier maar mee te zeggen dat mijn tip een hele goedkope is.
Baat het niet dan schaad het niet.
swfb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 06.02.2016 - 14:48  ·  #17
Gisteren de auto weer gereset en vandaag nadat ik een foutmelding kreeg direct de laptop eraan gehangen. Nu bleek ik niet de 2505 code te krijgen maar als eerste ecm-4405 egr valve flow to low. De 2505 was niet aanwezig.
Vermoedelijk is de 2505 steeds een gevolg geweest waarbij ik dacht dat het de 1e foutmelding was en de egr erop volgde.

Daarna eerst maar eens gestart met het de intercooler. De bodemplaat eronderuit gehaald en geen zwarte meuk te bekennen. Sterker nog, ik heb het vermoeden dat hij als eens is vervangen. Om toch zekerheid te krijgen heb ik de slangen losgehaald. 1 geheel afgesloten en in de ander provisorisch een ventiel gemaakt. Hierop heb ik een halve bar druk gezet en die bleef ook aanwezig. Wat mij betreft zijn de slangen en ook de intercooler goedgekeurd.

Volgende stap, het testen van de verstuivers.
5 slangen over de nok op de verstuivers geschoven en gestart.
Direct werd zichtbaar dat er 1 behoorlijk afwijkt vd rest. Zie onderstaande foto's





Zelfs terwijl de slang verder omhoog stond kwam er een nagenoeg dubbele hoeveelheid diesel retour uit de 5e verstuiver. Ik vermoed (hoop) dat het vervangen van deze mijn problemen oplost.

Nu even verder inlezen in het vervangen van een verstuiver. 2e hands of toch een nieuwe.. Verder zal ik deze uiteindelijk laten monteren ipv het zelf te doen.

Ik ga proberen het deze week geregeld te krijgen. Ook aangezien ik de 12 maart op wil gaan voor een chip moeten deze problemen eruit. Verdere tips en adviezen zijn altijd welkom!
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 06.02.2016 - 17:19  ·  #18
Quote door socrates

Ik heb al twee jaar hetzelfde probleem. Ik heb inmiddels (zonder succes) de volgende zaken laten vervangen:
- luchtmassa meter
- actuator
- Turbodruk regelaar
- EGR dicht
- onderste motorsteunen (ja daar gaat ook lucht naar toe)

Nu heb ik het vermoeden dat het de intercooler is. Die ga ik dus bij de volgende beurt laten vervangen. Ik merk dat ik gedurende de twee jaar het probleem zich steeds frequenter voordoet. Ik heb je helaas nog geen oplossing te bieden.

Volgens "kenners" zou een lekke intercooler iets of wat tussen de twee andere radiateurs uit moeten zakken, heb hem ook al eens vervangen voor gelijkwaardige storing, helaas zonder resultaat.
Echter et vervangen van een verstuiver is redelijk eenvoudig, en bij gelijk nummer op de verstuiver zonder computer te vervangen, wel nieuwe brandplaatje van Ca 0,80 eronder zetten, ook is aan te raden om de drukplaat te vervangen, daar deze de verstuiver met een bepaalde spanning in het blok gedrukt houd.
Ben wel benieuwd wat het resultaat met een "nieuwe" verstuiver is, ook last van rookgordijn bij enthousiast gassen??
swfb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 10.02.2016 - 21:43  ·  #19
Vanmorgen de "nieuwe" verstuiver binnengekregen. "nieuw" omdat het een gereviseerd exemplaar betreft. Wel van Bosch met Bosch componenten.

Tevens het door de dealer gebruikte gereedschap kunnen lenen waarvoor veel dank!

De boel even laten afkoelen en aan de bak!


De 5e verstuiver is in mijn geval de boosdoener.
Even een wolk remmenreiniger eroverheen geblazen om vuil te verwijderen.
En daarna de luchtspuit eroverheen om de rommel weg te blazen.
Nu was alles al relatief schoon maar het gaat om het idee.


De leidingen losgehaald. Retour en aanvoer. Daarna ook de stekkers en gevolgd door de 2x Torx (25).


Hierna kwam het speciale gereedschap naar voren
De (terugslag) trekker en aansluitend het houtje.


De onderzijde van het gereedschap is zo gemaakt dat deze in de gleuf van de verstuiver valt. Door de moer aan te draaien worden de armen aangezet in de verstuiver.
Een paar voorzichtige klappen omhoog en de verstuiver komt los.


Even de stofzuiger erbij gepakt om de rommel die vrijkomt weg te halen.
Daarna het oude brandplaatje eruit gevist en voorzichtig met een doekje en remmenreiniger het gat schoon gemaakt. Aansluitend komt het houtje van pas.
Deze valt precies op het oppervlak waar het brandplaatje komt te liggen. Even draaien en alle rommel komt los. Nogmaals een doekje met remmenreiniger er doorheen en alles weer in orde.

Heb hier geen foto's meer van aangezien ik een paar zwarte klauwen had.
Hierna alles weer in omgekeerde volgorde terugbouwen. Kreeg het advies de verstuiver exact te positioneren als de oude zat.

Hierna de auto op contact om alles weer op druk te krijgen en starten.
Even een aarzeling en daarna direct lopen. Wel wat lekkage op de toevoer leiding dus die nog iets aangedraaid. Opnieuw gestart en loopt perfect. Geen haperingen meer maar een "stilstaand" blok.Klonk al veel beter direct na de start.
Alle foutcodes gewist en bij het rondje rijden loopt de auto veel beter. Meer vermogen en geen aarzelingen meer.

Morgen na t werk even opnieuw uitlezen. Hoop dan van de codes verlost te zijn!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 10.02.2016 - 21:52  ·  #20
Quote door swfb

Wel wat lekkage op de toevoer leiding dus die nog iets aangedraaid.


Klinkt beter als de leiding vervangen voor een nieuwe, zoals Vida dit aangeeft.
Hopelijk ben je nu de foutcode's kwijt.
Overigens, wel mooi dat de dealer zijn gereedschap ter beschikking stelde.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 10.02.2016 - 22:09  ·  #21
mooi om even te laten zien. in vida wordt idd aangegeven dat de leiding vervangen moet worden ivm kans op lekkage. vaak zal het wel goed gaan. zeker als het uiteinde er goed uit ziet. :thumb:
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 10.02.2016 - 23:02  ·  #22
Leuk verslag, ook de werking van het slag hulpstuk.
Echter het eruit moeten vissen van het brandplaatje komt mijn niet bekend voor, mijn brandplaatje hebben drie hokjes welke zich aan de verstuiver vastzet, kan een merk verschil zijn, die met die hokjes komen uit een orginele Volvo verpakking.

Gr. Wibo
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 11.02.2016 - 08:55  ·  #23
Die originele brandplaatjes blijven inderdaad aan de verstuiver hangen.
Ze kosten bij de dealer rond de € 25,- per 5.
Je kunt ze ook bij een revisiebedrijf halen, daar zijn ze wel een stuk goedkoper.
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2792
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 11.02.2016 - 09:13  ·  #24
Bij de automaterialenzaak €6 voor een zakje van 10. :D
swfb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 12.02.2016 - 10:08  ·  #25
De vervangende verstuiver heeft inderdaad een brandplaatje dat blijft zitten dmv nokjes.
Wellicht was de oude verstuiver al niet meer de originele en is er gebruik gemaakt van hele goedkope brandplaatjes. Al kan ik het mij niet voorstellen voor wat ze origineel kosten.

Maar om het volledig te maken.
Dit is de verstuiver die erin is gekomen.


Ben nu een dag op pad geweest en "normaal" gesproken had ik direct een serie foutcodes.
Net uitgelezen en alleen nog de 3 onderstaande meldingen over.

Wel merkte ik dat na het starten met koude motor het toerental eventjes pendelt om dan stabiel te blijven. Dit was voorheen niet het geval.


Hier ga ik nog even mee aan de slag maar heb er verder geen hinder van.
-De koppelingspedaal sensor heb ik al vervangen waarna de CC ook weer werkte.
Foutcode komt af en toe terug. Tips?
-De accu van het alarm is overleden. Wellicht geheel uit te schakelen via de dealer?
-Module melding. Alles werkt, kan nog niet achterhalen waardoor deze gecreëerd wordt.

Dit weekend nog even een kleine 1500km wegtuffen dus daarna weet ik of het geslaagd is.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 12.02.2016 - 11:28  ·  #26
Mooie klus! Geeft altijd veel voldoening als je een storing zelf hebt kunnen verhelpen en daarmee veel centjes in de knip hebt gehouden. Mooi dat je het verhaal met foto's hebt verduidelijkt. Hier help je een ander goed mee op weg.

Tom
swfb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 15.02.2016 - 13:43  ·  #27
Update na een kleine 1500km gereden te hebben met de verse verstuiver.
De motor reageert veel en veel beter op het pedaal dan ooit tevoren. Alles loopt weer soepel en de "bergen" in België en Noord Frankrijk vlieg je weer naar boven alsof de rest stilstaat. Oftwel eerste deel vd operatie geslaagd. Op toeren is alles weer in orde.

Echter, bij het verlaten van een parkeervak sloeg de motor af. Melding service vereist verscheen ook weer. Ik was even in de veronderstelling dat ik in z'n 3 had proberen weg te rijden... Tot vanmorgen in de file. Opnieuw hield de motor even in en terwijl ik de koppeling ingedrukt hield kwam hij er niet meer bovenop en sloeg af. Even de ELM tool erin gepropt en kreeg de melding brandstofdruk te laag.

Zie onderstaande resulaten na net uitgelezen te hebben met vida.


Direct een deja vu gevoel na het uitvallen. Vorig jaar heb ik de hogedrukpomp (aan het blok) vervangen ivm lekkage en... jawel het uitvallen vd motor ivm drukproblemen. De vervangende pomp had er al een druksensor opzitten dus het geheel in één keer vervangen. Afgelopen week had ik het idee dat de oude sensor wellicht beter was en die ook gelijk even omgezet. Niet dus.... Dus toch even opzoek naar een nieuwe sensor.



Nr 8 control valve met nr 30731749 oftewel Bosch nr: 0928400616.
Bij estate service niet in het programma en Skandix levert alleen een imitatie.
Ga even verder speuren naar de originele Bosch uitvoering. Eerdere ervaringen met imitatie sensoren hebben mij al eens een dwaalspoor gezet dus voortaan uitsluitend origineel.
Voor alsnog zet ik mijn minder slechte sensor even terug en als er tips zijn waar deze Bosch sensor tegen een schappelijke prijs te verkrijgen is dan graag tips!
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 15.02.2016 - 16:13  ·  #28
swfb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 15.02.2016 - 17:16  ·  #29
Mooie prijs! Gelijk besteld. Bedankt voor het zoeken.
Zou er vrijdag al moeten zijn dus die kan die er gelijk weer in aankomend weekend.
swfb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 01.03.2016 - 21:10  ·  #30
Afgelopen weekend de druksensor vervangen door de via Ebay geleverde.
Nieuw en origineel Bosch. ziet er prima uit. Het vervangen van de sensor is ook prima te doen. ca 10 minuten werk.

Eerst even de cover van het motorblok afhalen en dan zie de deze gelijk zitten.
Na het verwijderen van het luchtfilter kijk je op de zijkant van de sensor.


Deze zit vast met 1 stekker en 3x torx 25.


Na het verwijderen van de torx kun je de sensor er met een draaiende beweging uithalen.
Hierna het oppervlak even goed schoonmaken voordat de nieuwe er weer in gaat.



Torx er weer in. Stekker inpluggen en luchtfilter weer terugplaatsen.


Hierna even de auto op contact om de brandstofpomp weer luchtvrij te krijgen.
En weer starten. De motor had even nodig om zich te regelen en liep daarna goed.
Het pendelen is nu ook verdwenen wat eerder was ontstaan.

Via mn telefoon had ik gisteren met Torque de foutmeldingen gewist en net na controle met Vida is er ook niets meer aanwezig.
Aankomend weekend nog maar eens kijken maar ik verwacht dat het nu gedaan is met het gerommel met de brandstofdruk. Mag ook wel even....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0