D5 in de noodloop

Melding: regeldruk afwijking 2505

GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: D5 in de noodloop

· 
Posted: 02.03.2016 - 15:25  ·  #31
mooi werk. :thumb: na wat schrik zo met weinig gedoe weer opgelost :yes:
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.03.2016 - 17:17  ·  #32
De nieuwe is wel anders van model ? of mis ik iets .
De oude heeft 2 o-ringen ?

Belangrijkste is dat het werkt natuurljjk .
swfb
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 02.03.2016 - 17:56  ·  #33
Quote door olaf

De nieuwe is wel anders van model ? of mis ik iets .
De oude heeft 2 o-ringen ?

Belangrijkste is dat het werkt natuurljjk .

Ze zijn beide gelijk aan elkaar. Alleen zit bij de nieuwe het beschermkapje nog over de oringen heen.

Ben er inderdaad blij mee dat het werkt. Nu is de auto klaar voor het chippen!
Scootah
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

Soortgelijke symptomen, maar net iets anders....

· 
Posted: 10.07.2018 - 14:31  ·  #34
Hallo allemaal,
Ben nieuw op dit forum en weet niet of ik de problemen met mijn Volvo V70 hier op de juiste plaats zet. Toch maar eens kijken of iemand de symptomen herkend.

Heb mijn D5 CommonRail uit Duitsland geimporteerd. DIt was 2,5 jaar geleden en heb sindsdien 143.000 km gereden. Waarschijnlijk was het probleem toen al aanwezig, maar omdat het niet bij koud weer optreedt (kouder dan ca. 12 graden) is het mij pas maanden later opgevallen na lange ritten bij warmer weer. Ik heb onlangs het brandstoffilter laten vervangen, waarna de symptomen iets veranderd zijn.

Voor brandstoffilter vervanging:
- geen problemen bij koud weer (herfst en winter).
- bij warmer weer schiet de motor na ca 1 uur rijden in noodloop (Motormanagement service spoed). Dit kon bij constante snelheid (ca. 100 - 110 km/uur) op de snelweg zijn, danwel rustig rijdend/optrekkend elders (stoplicht, file rijden, etc.)
- voordat ie in de noodloop schiet, merk ik al wel haperingen in het geleverde vermogen
- vooral na lange rit en korte pauze bij het wegrijden, vrijwel elke keer bingo (bijvoorbeeld bij tankstation)
- na motor uit en opnieuw starten reed de auto weer enige tijd zonder problemen.
- problemen namen wel in frequentie toe, dus vaker noodloop, vaker herstarten, soms midden op kruising....niet handig dus!
- probleem was ook duidelijk minder bij warm weer, maar met harde tegenwind (vreemd!)
- motor startte wel altijd prima, zowel bij warm/koud weer alsook bij warme/koude motor

Mijn niet-Volvo garage heeft niet extreem veel verstand van Volvo's, maar kom er al jaren. Ze bouwen ook onderdelen in, die ik zelf regel.
Hun vermoeden is dat het probleem ligt bij de brandstofpomp in de tank, danwel bij sensoren/drukregelaars daar. Voorstel was om eerst eens brandstoffilter te vervangen en kijken of dat effect heeft.
Had bij Volvo-dealer de foutcodes uit laten lezen: 2503 en 2505. Beide wezen op een te lage brandstofdruk.

Brandstoffilter vervangen en daarna:
- 2 weken probleemloos gereden, zelfs bij erg lange rit van 3 uur bij ca. 30 graden.
- daarna weer af en toe noodloop, vooral bij warme motor en heel langzaam optrekken, dus weinig vermogen-vraag. Vooral als airco dan aanstaat.
- voordat ie in de noodloop schiet, merk ik al wel haperingen in het geleverde vermogen
- niet meer in noodloop geweest bij constante snelheid op snelweg.
- sinds dat de melding "Motormanagement service spoed" weer regelmatig verschijnt, start de motor ook erg slecht nadat ie warm gereden is en daarna ca. 5-10 minuten gestaan heeft.
- bij koude motor is starten geen enkel probleem. Bij warme motor na paar minuten stilstand moet ik soms 3 - 4 pogingen doen om de motor gestart te krijgen. Al van alles geprobeerd, wel/geen extra gas geven, etc.
- Weet niet of het probleem nog steeds weg gaat als het weer kouder wordt (vermoeden van wel), maar dat helpt mij op dit moment niet van mijn probleem af.

Heb op een aantal forums van enigszins soortgelijke problemen gelezen, maar niets wat exact mijn probleem beschrijft. Vandaar dat ik 'm op dit forum zet, omdat hier deels vergelijkbare symptomen beschreven staan.
De oorzaak moet dus beinvloed worden door de temperatuur van de motor (en brandstof-circuit), maar ook door de buitentemperatuur. Als iets voldoende gekoeld wordt, treed het probleem dus niet op.

Heeft iemand een idee waar ik de oorzaak moet (laten) zoeken?
Iemand suggesties voor een betaalbare Volvo-expert, die ook online bestelde onderdelen wil monteren? (ben startende zelfstandige met beperkt budget....)
Scootah
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 10.07.2018 - 15:01  ·  #35
Dank voor de snelle reactie. Ik zal eens even gaan spitten en bellen....;-)
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.07.2018 - 16:46  ·  #36
@ Scootah:
Bij Blade (Poika) ben je wel in goede handen, lees maar eens zijn forumreacties en die van zijn klanten... ze komen zelfs uit Leeuwarden naar Nieuwveen gereden, dus dat zegt wel wat.
Hij heeft de beschikking over Volvo software en kent daar goed zijn weg in, en stelt (al dan niet mbv de software) eerst een diagnose voordat er reparatie-/ vervangingskosten gemaakt worden.

Jouw probleem klinkt inderdaad wel als brandstofdruk, maar dat kun je mbv Volvo software (VIDA) perfect vaststellen door de waarden van de brandstofdruksensor uit te lezen.
Als je je auto op contact zonder te starten, met de deur open, hoor je dan na plm. 1 seconde een pufje? FUUP! Dat is het brandstofsysteem wat op druk gezet wordt. Wellicht gebeurt dat bij jou niet genoeg, of valt de druk weg bij warme motor.

Kan ook de temperatuursensor van de kvs zijn. Als die niet aan de motor doorgeeft dat 'ie warm is (dus motor denkt dat hij koud is, maar hij is eigenlijk warm) dan krijgt hij teveel diesel. Rookt de motor ook (zwart)? Ws. niet te zien door het roetfilter. Hoog verbruik? Bij normaal gemengd gebruik moet een D5 iets van 1:15,5 rijden (boordcomputer is vaak iets positiever); zeg maar 6-en-een-beetje liter op 100km afhankelijk van je rijstijl en gebruik.

Wellicht is je tank erg vervuild (evt met dieselbacteriën) en is je nieuwe filter ook alweer verstopt. Niet heel waarschijnlijk, maar kan wel aangezien je toch een tijdje wel probleemloos gereden hebt met een vers filter. Ik heb het zelf ook gehad met een andere auto. Zo'n dieselfilter kan echt dichtkoeken als je van die bruine prut in je tank hebt.

Het zal geen wonderoplossing zijn maar wellicht kan een diesel systeem cleaner ook geen kwaad in jouw geval, zo'n middel wat je bij de diesel gooit. Zou ik zelf toch al eens doen.
jos707
Forumlid.
Subject:

Zelfde soort probleem Volvo V70 D5

· 
Posted: 10.07.2018 - 17:31  ·  #37
Heb sinds kort ook het probleem dat de auto soms niet weg wil. Kan het gas indrukken maar kom niet weg. Krijg geen foutmelding. Dacht eerst aan de EGR klep maar dan zou ik een melding moeten krijgen. Tegenwoordig worden er kortere ritjes met de auto gereden. Getankt met VPower en de diesel laten blazen. Dacht toen dat het beter ging maar helaas..
Het gekke is hij doet het niet elke keer. Auto is inmiddels uitgelezen (niet met Vida) en gaf aan dat de solenoid vervangen moest worden. Maar ook dat heeft het probleem niet opgelost. De vacuümslangen gecontroleerd met een pomp en dat was goed.

Het gaat om een Volvo V70 D5 van 2005 met ruim 300.000 km op de teller.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.07.2018 - 17:42  ·  #38
Quote door jos707

Heb sinds kort ook het probleem dat de auto soms niet weg wil. Kan het gas indrukken maar kom niet weg. Krijg geen foutmelding. Dacht eerst aan de EGR klep maar dan zou ik een melding moeten krijgen. Tegenwoordig worden er kortere ritjes met de auto gereden. Getankt met VPower en de diesel laten blazen. Dacht toen dat het beter ging maar helaas..
Het gekke is hij doet het niet elke keer. Auto is inmiddels uitgelezen (niet met Vida) en gaf aan dat de solenoid vervangen moest worden. Maar ook dat heeft het probleem niet opgelost. De vacuümslangen gecontroleerd met een pomp en dat was goed.

Toch eerst maar eens met vida uitlezen, dan word je ws een hoop wijzer. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n serieuze error optreedt zonder dat er een foutcode wordt geregistreerd.

Wellicht zijn het je wervelkleppen. Als die dicht staan krijgt de motor geen lucht. Als je het motortje die de klepjes aanstuurt weet te vinden, koppel dan het stangetje eens los en zet de kleppen vast in de open stand. Ik weet uit m'n hoofd niet wat open is (kunnen anderen hier je wel vertellen of je moet het even proberen als de motor loopt: manueel de klepjes bedienen door het heveltje te bewegen en dan hoor je vanzelf of de motor smoort) en dan kijken of het probleem blijft.
Maar kunnen evengoed een hoop andere dingen zijn.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 10.07.2018 - 18:12  ·  #39
Wervelkleppen open is hendeltje tegen het blok aan.
Geeft bij mij trouwens geen duidelijk verschil.
VolvoHengelo
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.07.2018 - 18:13  ·  #40
Quote door jos707

Jos, haal eens de buis eraf tussen egr en inlaat. Kun je de vervuiling checken en daarmee definitief uitsluiten. Niet altijd zul je daarvan een melding krijgen zo heb ik ervaren van een andere D5 rijder
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 10.07.2018 - 19:02  ·  #41
Heb je een Euro 3 of Euro 4 motor? Met bouwjaar 2005 kan je beide kanten op.
Heb je alleen de vacuüm slangen gecontroleerd of ook de motorsteunen? Als deze niet meer helemaal goed zijn kan het zijn dat er vacuüm weglekt met bijbehorende klachten.
Je kan simpel de slang naar de motorsteunen afdoppen en kijken of het helpt.
jos707
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 10.07.2018 - 19:16  ·  #42
Ik ga proberen in de buurt toch de auto eerst te laten uitlezen met Vida, ik lees hier veel over op het forum, is dit programma zoveel anders dan andere om uit te lezen ?
Afwachten wat daar uitkomt en dan kan ik jullie tips hier altijd na lopen. Bedankt voor het meedenken en laat van me horen.
En intussen zijn alle ideeën wat het zou kunnen zijn natuurlijk welkom.
NickGR
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 10.07.2018 - 19:18  ·  #43
De intercooler zou ook zomaar eens lek kunnen zijn ;-)
jos707
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 10.07.2018 - 19:28  ·  #44
Toch eerst maar uitlezen dat geeft misschien wat meer duidelijkheid..
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 10.07.2018 - 20:03  ·  #45
is dit programma zoveel anders dan andere om uit te lezen ?

Het wereldwijd gebruikte ODB2 bevat een redelijke set aan storingscodes mbt motormanagement en elektrische componenten die in iedere auto voorkomen. Echter Volvo gaat een stapje verder en heeft eigen (extra) storingscodes toegevoegd op een groot aantal elektronische componenten. Dit is puur om de monteur te helpen sneller en beter defecten te vinden. Daarnaast heeft Volvo in Vida de diagnose, monteurshandleiding en onderdelen catalogus samengevoegd. Aan de hand van de diagnose zal Vida meestal ook een aantal checks of vervangingen voorstellen en dan gelijk de handleiding daarvoor tonen.

Selected quotes for multi-quoting:   0