Hallo allemaal,
Ben nieuw op dit forum en weet niet of ik de problemen met mijn Volvo V70 hier op de juiste plaats zet. Toch maar eens kijken of iemand de symptomen herkend.
Heb mijn D5 CommonRail uit Duitsland geimporteerd. DIt was 2,5 jaar geleden en heb sindsdien 143.000 km gereden. Waarschijnlijk was het probleem toen al aanwezig, maar omdat het niet bij koud weer optreedt (kouder dan ca. 12 graden) is het mij pas maanden later opgevallen na lange ritten bij warmer weer. Ik heb onlangs het brandstoffilter laten vervangen, waarna de symptomen iets veranderd zijn.
Voor brandstoffilter vervanging:
- geen problemen bij koud weer (herfst en winter).
- bij warmer weer schiet de motor na ca 1 uur rijden in noodloop (Motormanagement service spoed). Dit kon bij constante snelheid (ca. 100 - 110 km/uur) op de snelweg zijn, danwel rustig rijdend/optrekkend elders (stoplicht, file rijden, etc.)
- voordat ie in de noodloop schiet, merk ik al wel haperingen in het geleverde vermogen
- vooral na lange rit en korte pauze bij het wegrijden, vrijwel elke keer bingo (bijvoorbeeld bij tankstation)
- na motor uit en opnieuw starten reed de auto weer enige tijd zonder problemen.
- problemen namen wel in frequentie toe, dus vaker noodloop, vaker herstarten, soms midden op kruising....niet handig dus!
- probleem was ook duidelijk minder bij warm weer, maar met harde tegenwind (vreemd!)
- motor startte wel altijd prima, zowel bij warm/koud weer alsook bij warme/koude motor
Mijn niet-Volvo garage heeft niet extreem veel verstand van Volvo's, maar kom er al jaren. Ze bouwen ook onderdelen in, die ik zelf regel.
Hun vermoeden is dat het probleem ligt bij de brandstofpomp in de tank, danwel bij sensoren/drukregelaars daar. Voorstel was om eerst eens brandstoffilter te vervangen en kijken of dat effect heeft.
Had bij Volvo-dealer de foutcodes uit laten lezen: 2503 en 2505. Beide wezen op een te lage brandstofdruk.
Brandstoffilter vervangen en daarna:
- 2 weken probleemloos gereden, zelfs bij erg lange rit van 3 uur bij ca. 30 graden.
- daarna weer af en toe noodloop, vooral bij warme motor en heel langzaam optrekken, dus weinig vermogen-vraag. Vooral als airco dan aanstaat.
- voordat ie in de noodloop schiet, merk ik al wel haperingen in het geleverde vermogen
- niet meer in noodloop geweest bij constante snelheid op snelweg.
- sinds dat de melding "Motormanagement service spoed" weer regelmatig verschijnt, start de motor ook erg slecht nadat ie warm gereden is en daarna ca. 5-10 minuten gestaan heeft.
- bij koude motor is starten geen enkel probleem. Bij warme motor na paar minuten stilstand moet ik soms 3 - 4 pogingen doen om de motor gestart te krijgen. Al van alles geprobeerd, wel/geen extra gas geven, etc.
- Weet niet of het probleem nog steeds weg gaat als het weer kouder wordt (vermoeden van wel), maar dat helpt mij op dit moment niet van mijn probleem af.
Heb op een aantal forums van enigszins soortgelijke problemen gelezen, maar niets wat exact mijn probleem beschrijft. Vandaar dat ik 'm op dit forum zet, omdat hier deels vergelijkbare symptomen beschreven staan.
De oorzaak moet dus beinvloed worden door de temperatuur van de motor (en brandstof-circuit), maar ook door de buitentemperatuur. Als iets voldoende gekoeld wordt, treed het probleem dus niet op.
Heeft iemand een idee waar ik de oorzaak moet (laten) zoeken?
Iemand suggesties voor een betaalbare Volvo-expert, die ook online bestelde onderdelen wil monteren? (ben startende zelfstandige met beperkt budget....)