D5 in de noodloop

Melding: regeldruk afwijking 2505

 
 
 
 
 
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 50
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 11.07.2018 - 00:25  ·  #46
Quote door Bolbo

@ Scootah:
Bij Blade (Poika) ben je wel in goede handen, lees maar eens zijn forumreacties en die van zijn klanten... ze komen zelfs uit Leeuwarden naar Nieuwveen gereden, dus dat zegt wel wat.
Hij heeft de beschikking over Volvo software en kent daar goed zijn weg in, en stelt (al dan niet mbv de software) eerst een diagnose voordat er reparatie-/ vervangingskosten gemaakt worden.

Jouw probleem klinkt inderdaad wel als brandstofdruk, maar dat kun je mbv Volvo software (VIDA) perfect vaststellen door de waarden van de brandstofdruksensor uit te lezen.
Als je je auto op contact zonder te starten, met de deur open, hoor je dan na plm. 1 seconde een pufje? FUUP! Dat is het brandstofsysteem wat op druk gezet wordt. Wellicht gebeurt dat bij jou niet genoeg, of valt de druk weg bij warme motor.

Kan ook de temperatuursensor van de kvs zijn. Als die niet aan de motor doorgeeft dat 'ie warm is (dus motor denkt dat hij koud is, maar hij is eigenlijk warm) dan krijgt hij teveel diesel. Rookt de motor ook (zwart)? Ws. niet te zien door het roetfilter. Hoog verbruik? Bij normaal gemengd gebruik moet een D5 iets van 1:15,5 rijden (boordcomputer is vaak iets positiever); zeg maar 6-en-een-beetje liter op 100km afhankelijk van je rijstijl en gebruik.

Wellicht is je tank erg vervuild (evt met dieselbacteriën) en is je nieuwe filter ook alweer verstopt. Niet heel waarschijnlijk, maar kan wel aangezien je toch een tijdje wel probleemloos gereden hebt met een vers filter. Ik heb het zelf ook gehad met een andere auto. Zo'n dieselfilter kan echt dichtkoeken als je van die bruine prut in je tank hebt.

Het zal geen wonderoplossing zijn maar wellicht kan een diesel systeem cleaner ook geen kwaad in jouw geval, zo'n middel wat je bij de diesel gooit. Zou ik zelf toch al eens doen.


Hoi Bolbo,
Dank voor je reactie. Heb inmiddels contact gehad met Blade en ga er volgende week donderdag langs.
Ik zal dat pufje morgenochtend eens checken. De motor rookt bij mijn weten niet overmatig. Ik rij vaak langere afstanden en dan vrij rustig, dus dan verzamelt wel wat roet in de uitlaat, die bij de eerste keer goed optrekken er dan wel uitkomt, maar als dat er eenmaal uit is, dan geen overmatig roeten.
Door mijn rustige rijstijl rijdt mijn Volvo best zuinig...op een volle tank toch ca. 1200 echte km's.

Aan dieselbacterie heb ik ook al zitten denken, maar dat verklaart niet waarom het probleem bij kouder weer ineens weg is en daarna bij warmer weer weer terugkomt. Lijkt eerder iets van een sensor of draaiend deel in regelaar dat "vastloopt" bij wamte. Het schoon spoelen van de tank lijkt mij geen overbodige luxe.....de auto heeft voordat ik hem gekocht had, waarschijnlijk heel lang stilgestaan, ook tijdens een koude winter....gok meer dan een jaar stilstand!

Diesel Cleaner heb ik al eens gebruikt. Op aanraden van mijn niet-Volvo garage heb ik dat toen samen met het nieuwe brandstoffilter gedaan. Weet doordat toen ook oliefilter, luchtfilters en distributieriem + waterpomp vervangen zijn, niet wat het effect van de Diesel Cleaner was....
De eerste 2 weken na vervanging brandstoffilter reedt de auto immers als een zonnetje....
jos707
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 11.08.2018 - 20:03  ·  #47
Ben bezig met mijn probleem op te lossen, Vida geeft aan ECM-6805 weet nu dat er vele oorzaken kunnen zijn.
Heb nu even een vraag: wat zit er nog meer aangesloten op het slangetje wat naar de beide motorsteunen gaat. De slangen zijn moeilijk te volgen omdat ze overal tussendoor lopen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 11.08.2018 - 23:35  ·  #48
De euro4 (grijs met zwarte motorafdekking) heeft enkel vacuumgestuurde motorsteunen. De turbo is electronisch gestuurd. Dus het vacuüm gaat van de pomp naar de rembekrachtiger en de "TCV" (turbo control valve, ondanks dat deze bij deze auto de turbo niet aanstuurt, maar deze regelt het vacuüm naar de steunen afh. van het motortoerental), en van daar uit komt een slangetje dat even verder op een T-stukje zit waarvanuit er een naar elke motorsteun gaat, voor de rest niks. Die naar achter loopt idd onder allerlei dingen door, de voorste kan je zo volgen.
jos707
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 17.08.2018 - 17:06  ·  #49
Ben deze week bezig geweest om mijn probleem ecm-6805 op te lossen. Het valt niet mee: heb de motorsteunen en slangen allemaal gecontroleerd met vacuümpomp , alles goed.
De magneetklep van de motorrubbers is vernieuwd.
De turbodrukregelaar (VNT regelaar) schoongemaakt en toen werd het een stuk beter, maar toch af en toe weer geen trekkracht. Toen deze toch vervangen. De motor loopt een stuk beter, hij trekt zo wie zo beter op, maar toch is het niet opgelost, meestal gebeurt het nu, en dat kan toeval zijn als ik in de vierde versnelling zit. Er is dus wel iets veranderd, het is beter geworden maar nog niet opgelost.
Iemand nog ideeën ...?
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 17.08.2018 - 20:00  ·  #50
Heb niet alle antwoorden doorgelezen, maar het zou ook maar zo kunnen dat jou tankpomp aan het afsterven is, komt deze storing met alle tank inhouden voor of alleen na dat je over de helft heen bent.
De tankpomp zuigt via een slang aan welke onder de bank achter de bestuurder zit, de pomp zelf zit achter de bij rijder.
Komt er daar nu af en toe lucht.....geen druk dus mogelijk jou storing.

Als je op de snelweg, airco uit op de CC rijdt loopt dan de auto constant, of wil deze versnellen-vertragen???, druksensor rechts op de brandstof pomp mogelijk defect.

Wat de motorsteunen betreft, koppel deze gewoon eens 14 dagen af, slangetje na het klepje bij luchtfilter afdoppen, sluit je lekken daarin uit.

De vacuümpomp rechts op het blok dient in geen geval olie te lekken op de aansluiting.

En ten slotte hoe is je rembekrachtiging, sist deze??, dan verlies je daar ook vacuüm.
jos707
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 18.08.2018 - 19:30  ·  #51
Het maakt niet uit of de tank vol half vol of i.d is.
De pest is dat ie het niet iedere keer doet dat maakt het ook zo moeilijk zoeken.
Rembekrachtiging sist niet bij mij, het vacuüm van de rembekrachtiging is een ander vacuüm systeem dan van de turbo.
Afdoppen heb ik al geprobeerd. Had geen resultaat.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0