Quote door Bolbo
@ Scootah:
Bij Blade (Poika) ben je wel in goede handen, lees maar eens zijn forumreacties en die van zijn klanten... ze komen zelfs uit Leeuwarden naar Nieuwveen gereden, dus dat zegt wel wat.
Hij heeft de beschikking over Volvo software en kent daar goed zijn weg in, en stelt (al dan niet mbv de software) eerst een diagnose voordat er reparatie-/ vervangingskosten gemaakt worden.
Jouw probleem klinkt inderdaad wel als brandstofdruk, maar dat kun je mbv Volvo software (VIDA) perfect vaststellen door de waarden van de brandstofdruksensor uit te lezen.
Als je je auto op contact zonder te starten, met de deur open, hoor je dan na plm. 1 seconde een pufje? FUUP! Dat is het brandstofsysteem wat op druk gezet wordt. Wellicht gebeurt dat bij jou niet genoeg, of valt de druk weg bij warme motor.
Kan ook de temperatuursensor van de kvs zijn. Als die niet aan de motor doorgeeft dat 'ie warm is (dus motor denkt dat hij koud is, maar hij is eigenlijk warm) dan krijgt hij teveel diesel. Rookt de motor ook (zwart)? Ws. niet te zien door het roetfilter. Hoog verbruik? Bij normaal gemengd gebruik moet een D5 iets van 1:15,5 rijden (boordcomputer is vaak iets positiever); zeg maar 6-en-een-beetje liter op 100km afhankelijk van je rijstijl en gebruik.
Wellicht is je tank erg vervuild (evt met dieselbacteriën) en is je nieuwe filter ook alweer verstopt. Niet heel waarschijnlijk, maar kan wel aangezien je toch een tijdje wel probleemloos gereden hebt met een vers filter. Ik heb het zelf ook gehad met een andere auto. Zo'n dieselfilter kan echt dichtkoeken als je van die bruine prut in je tank hebt.
Het zal geen wonderoplossing zijn maar wellicht kan een diesel systeem cleaner ook geen kwaad in jouw geval, zo'n middel wat je bij de diesel gooit. Zou ik zelf toch al eens doen.
Hoi Bolbo,
Dank voor je reactie. Heb inmiddels contact gehad met Blade en ga er volgende week donderdag langs.
Ik zal dat pufje morgenochtend eens en. De motor rookt bij mijn weten niet overmatig. Ik rij vaak langere afstanden en dan vrij rustig, dus dan verzamelt wel wat roet in de uitlaat, die bij de eerste keer goed optrekken er dan wel uitkomt, maar als dat er eenmaal uit is, dan geen overmatig roeten.
Door mijn rustige rijstijl rijdt mijn Volvo best zuinig...op een volle tank toch ca. 1200 echte km's.
Aan dieselbacterie heb ik ook al zitten denken, maar dat verklaart niet waarom het probleem bij kouder weer ineens weg is en daarna bij warmer weer weer terugkomt. Lijkt eerder iets van een sensor of draaiend deel in regelaar dat "vastloopt" bij wamte. Het schoon spoelen van de tank lijkt mij geen overbodige luxe.....de auto heeft voordat ik hem gekocht had, waarschijnlijk heel lang stilgestaan, ook tijdens een koude winter....gok meer dan een jaar stilstand!
Diesel Cleaner heb ik al eens gebruikt. Op aanraden van mijn niet-Volvo garage heb ik dat toen samen met het nieuwe brandstoffilter gedaan. Weet doordat toen ook oliefilter, luchtfilters en distributieriem + waterpomp vervangen zijn, niet wat het effect van de Diesel Cleaner was....
De eerste 2 weken na vervanging brandstoffilter reedt de auto immers als een zonnetje....