D5 in de noodloop

Melding: regeldruk afwijking 2505

 
 
 
 
 
mversteeg
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 53
Berichten: 20
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

D5 in de noodloop

 · 
Posted: 02.02.2014 - 14:49  ·  #1
Ik heb een D5 uit 2003, kmstand 318.000.
Ik heb een paar keer gehad de afgelopen weken dat de auto in de noodloop gaat met de melding "Motormanagement Service Spoed". Als ik de auto aan de kant zet en opnieuw start is het weg.

Het komt alleen voor bij lange ritten en in de situatie dat ik rond de 110-120 rijdt op de cruise control en dan wat gas wil geven om in te halen.

Garage heeft 'm uitgelezen met de melding 2505 - regeldruk afwijking.
Er is al een nieuw brandstoffilter in gegaan. De verstuivers zijn getest en goed, volgens de garage is het waarschijnljk de brandstofpomp.
Omdat het geen Volvo expert is en ze de laatste tijd wel vaker verkeerde diagnoses hebben gesteld de vraag of dit waarschijnlijk is. De auto start verder goed, flink gas geven geeft geen enkel probleem...is het dan wel de brandstofpomp? of kan het nog iets anders zijn.

Als het wel de brandsotfpomp is....is dat een dure klus?
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 53
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 02.02.2014 - 14:55  ·  #2
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 02.02.2014 - 15:15  ·  #3
Dit is een vrij summiere klachtomschrijving.
Het kan meerdere oorzaken hebben, vacuĆ¼m, turbo, inwendige vervuiling, brandstoffilter, welke vervangen dient te worden, of het probleem welke David gehad heeft.
Ik raad je aan de auto eens uit te laten lezen en dan de uitslag hier te posten.
Overigens, ik betwijfel dat de brandstofpomp hier de oorzaak van is.
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 57
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 02.02.2014 - 18:40  ·  #4
Die fout had ik van de zomer ook. Vooral bij belasting kwam de storing voor. De Franse garage weet het aan de brandstofopvoerpomp. Voor het gemak hebben ze na de vervanging, en het probleem er nog steeds was, ook een sensor vervangen. Die combinatie zorgt er nu voor dat ik geen problemen meer heb. Wat het echt was? Geen idee. Het was duur, dat wel.
mversteeg
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 53
Berichten: 20
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 26.05.2014 - 10:09  ·  #5
Inmiddels zijn we een paar maanden verder....en het probleem is er nog steeds (soms een paar weken niet en dan ineens is het er weer).
De brandstofpomp in de tank is vervangen, maar het probleem komt steeds weer terug.
Omdat het brandstoffilter steeds erg vervuild is is deze ook al 2 x vervangen.
De garage geeft aan dat de enige optie nu nog is de andere brandstofpomp (bij de motor) ook te vervangen, maar ik zie in de reactie van Lupo Roffel ook dat er een sensor is vervangen. Welke sensor is dat?

Iemand nog suggesties voor dit vervelende en slepende probleem?
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 53
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 26.05.2014 - 10:38  ·  #6
Ik gok nog stees op je turbodrukregelventiel........
mversteeg
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 53
Berichten: 20
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 27.05.2014 - 07:50  ·  #7
@Ddh: ik ga dat proberen....
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 53
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 27.05.2014 - 07:57  ·  #8
Is goed zelf te doen. Kun je gelijk deel van je inlaat (na de egr) schoonmaken. Die zal wel roetig zijn!
mversteeg
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 53
Berichten: 20
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 28.05.2014 - 16:16  ·  #9
@Dhd: nog wel een duur onderdeel (rond de 150,-)....klopt dat?
Over de inlaat: hoe maak ik dat het beste schoon (ben niet zo technisch).....

Bedankt, Marcel.
mversteeg
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 53
Berichten: 20
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 28.05.2014 - 17:20  ·  #10
@Dhd: net even onder de motorkap gekeken, waar zit die turbodrukregelaar eigenlijk?
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 53
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 28.05.2014 - 17:27  ·  #11
Lees even dat Topic van mij door.

Dat ding zit op de voorkant van het blok in het midden. Daarvoor moet je een inlaatslang weghalen (die is ongeveer 5 centimeter in doorsnee.)

Leuke en makkelijke klus. Gelijk alles van roet ontdoen.......Zie weer mijn Topic.

Edit: Zie Foto: Kap dr af.....Dan slang dr af..
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 53
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 28.05.2014 - 17:35  ·  #12
Quote door mversteeg

@Dhd: nog wel een duur onderdeel (rond de 150,-)....klopt dat?
Over de inlaat: hoe maak ik dat het beste schoon (ben niet zo technisch).....

Bedankt, Marcel.



Even zoeken op het net....ik heb dacht ik 120 betaald.
En schoonmaken : veel keukenrol en oude doeken icm remmenreiniger....



Deze: http://www.ebay.de/itm/Druckwa…3ce2011c8d

Staan er meerdere op.......prijs van 100 tot 190 euro............
swfb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 03.02.2016 - 21:30  ·  #13
Ik heb ook al langere tijd van deze ecm-2505 foutcode. s60 D5 2001

Even chronologisch:
Begin vorig jaar ben ik stilgevallen met de auto ivm een vastgelopen brandstofpomp in de tank.
Deze is vervangen door een nieuwe (imitatie). Tevens ook gelijk het brandstoffilter vervangen.

Maandje later ook de hogedrukpomp vervangen aangezien deze lekte. (2e hands)

Verder geen aandacht meer aan besteed totdat 3 weken geleden mijn auto volledig in noodloop ging en pas na herstarten weer goed liep. Bij het vragen van vermogen schoot de auto dan alsnog in de noodloop.

Hierop heb ik het genoemde Pierburg ventiel vervangen alsook het brandstoffilter. (Zat er al 40K in ondertussen)
Hierna had ik nergens meer last van. De motor pakte ook veel beter op. Waar ik voorheen een nagenoeg onmerkbaar dipje had bij gas geven was dat ook volledig verdwenen. Tot afgelopen weekend. Opnieuw een motorservice melding en na het resetten kwam de ecm-2505 terug. (geen noodloop)

Van mijn oude hogedrukpomp had ik nog de sensor liggen en heb die gewisseld. Dit maakt geen verschil.

Aankomend weekend ga ik mijn injectoren testen op retour stroom.

Ik vraag mij alleen af waar het anders nog in kan zitten?
Zou de sensor op de hogedrukpomp ook niet goed zijn? Of kan ik het nog ergens anders op gooien?
Als er meer tips zijn dan hoor ik het graag zodat ik er van het weekend naar kan kijken.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 03.02.2016 - 22:57  ·  #14
Zou ook kunnen dat je een scheurtje hebt in de aanzuigslang van de turbo, natuurlijk aan de onderzijde. Vervolgens bij vraag van vermogen kan de turbo deze open trekken en vervolgens meer lucht aanzuigen dan de luchtmassa meter meet aan de computer.
socrates
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 32
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: D5 in de noodloop

 · 
Posted: 04.02.2016 - 08:35  ·  #15
Ik heb al twee jaar hetzelfde probleem. Ik heb inmiddels (zonder succes) de volgende zaken laten vervangen:
- luchtmassa meter
- actuator
- Turbodruk regelaar
- EGR dicht
- onderste motorsteunen (ja daar gaat ook lucht naar toe)

Nu heb ik het vermoeden dat het de intercooler is. Die ga ik dus bij de volgende beurt laten vervangen. Ik merk dat ik gedurende de twee jaar het probleem zich steeds frequenter voordoet. Ik heb je helaas nog geen oplossing te bieden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0