NRC: Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje

Autotest: Het glazen dak van de C40 kan uit veiligheidsoverwegingen niet open. Van de zotte, vindt Bas van Putten.

 
 
 
 
 
MQ9
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 50
Berichten: 186
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

NRC: Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje

 · 
Posted: 05.02.2022 - 12:01  ·  #1
Ik weet niet of het hier thuishoort, maar oud als ik ben las ik na de Zaterdagochtend Budo training de papieren versie van deze leuk geschreven review door Bas van Putten in het NRC.


Quote
Ik ben een Volvo-man. Altijd geweest. Het verbond rust op nuchterheid. Ik rijd inmiddels braaf elektrisch, maar in de garage staat een 27 jaar oude, keurig onderhouden 850 Station die nog even blijft. Ik houd van alles aan die auto. Van de vlakke laadvloer en de onovertroffen stoelen tot het vijfcilindergeluid, dat als een akoestische open haard het mannenhart verwarmt.

Volvo’s drukten medio jaren negentig perfect het levensgevoel van de betere burger uit, stijlvol zonder ordinaire fratsen. Nooit had de bourgeoisie een krachtiger visitekaartje. Zo gedegen was het Gooi vóór de vijandige overname door het Talpa-proletariaat. Men was er Philips-ingenieur, dokter of hoogleraar sterrenkunde, in een enkel geval misschien zelfs letterkundige van naam. Je zag nog boekenkasten in de thans tot Funda-hel gesausde stijlpaleizen. Kortom: de beschaving.

Hoe tijden veranderden. De 850 was als station maatstaf in zijn genre. Zoals hij was er maar een. Soortgenoten hadden niet die uitverkoren combinatie van doordachte eigenschappen. Zulke auto’s kom je op de afgegraasde markt van nu niet meer tegen. De Volvo C40 is geen uitzondering op de regel dat iedereen iets vergelijkbaars in de schappen heeft. In zijn hoedanigheid van elektrische coupé-suv is hij de marktconforme concurrent van andere crossovers die zo elegant als de proletenmode toestaat het beste van vier werelden proberen te verenigen: premium-kwaliteit, spetterend design, stukje multifunctionaliteit, een vleugje dynamiek. Gelukt? Ja en nee. De C40 zit solide in elkaar, maar het enige motief voor een voorheen strikt functioneel gehouden vorm is mode. Het dak loopt raar af, dakrails ontbreken en het glazen dak kan uit veiligheidsoverwegingen niet open. Het is van de zotte. Een Volvo zonder schuifdak is een Audi zonder boef.

Kop intrekken
Er is bij Volvo iets veranderd, iets te veel. De laadvloer is ondiep, de ruimte benepen. Tegenover een transportvolume van 1.200 liter staan de 1.500 van mijn bejaarde baksteen. De C40 is een opgepompt kabouterhuisje. Bij suv’s wordt vaak de hoge instap aangeprezen. Bij deze is de daklijn zo laag en de instap zo beëngd dat ik mijn kop moet intrekken om zonder hoofdletsel binnenboord te raken. Het vereist een conditie waarover ik de gemiddelde C40-koper niet zie beschikken. Is de barrière genomen, dan zit men wel gebeiteld op een stoel die het Prominent-meubel bij de nephaard thuis in Boomerstaete verre overtreft. Maar dan hoort de Volvoman zijn kleinzoon naast hem zeggen: Gas erop, opa!

Want die dreumes weet dat opa’s stroomraket 408 pk uit twee motoren afvuurt. Trouwe Volvisten begrijpen dan dat ze te maken hebben met de aandrijflijn van de Volvo XC40 en de Polestar 2, zeer snel maar zeer onzuinig. Beide auto’s vreten ongeacht de weersomstandigheden energie. Blijkbaar heeft Volvo de techniek intussen enige matigheid bijgebracht, want het verbruik van de C40 is met 21 kWh per 100 kilometer drastisch lager dan bij de verwanten, al moet ik voor dat resultaat wel al mijn spaarkunsten uit de kast halen; het nieuwe normaal van de gemiddelde bestuurder zal op 25 uitkomen, zo niet erger. Mijn advies: haal er één motor uit, zoals Polestar eerder deed met de 2. Die bleek met 230 pk prima bediend, was stukken goedkoper en veel zuiniger; ik haalde er 17 kWh op 100 km mee, 30 procent minder dan de tweemotorige. En geen seconde had ik het idee dat ik met 180 pk minder onderweg was. Waarom moet zo’n seniorencrossover meer dan 400 pk hebben, terwijl Volvo zogenaamd voor de veiligheid maar vooral voor de bühne de snelheid van alle Volvo’s op 180 begrensde? Waarom kan ik in de C40 dan de burgerschrik uithangen met een voor medeweggebruikers levensgevaarlijke acceleratie van 0 tot 100 in 4,7 seconden? Niemand rijdt hard met een C40. Dit is een 2.100 kilo zwaar, door millennials gepimpt BEJAARDENDING. En geef hem een achterruitwisser, Volvo. Er blijven druppels liggen op het glas. Dat heet regen.

Ik ben een Volvo-man. Altijd gebleven. In die perfecte stoel voel ik het weer. Alles is er nog; de sfeer, de zorgzaamheid. De C40 is stil, het interieur beschaafd, de sfeer aan boord zacht voor de zinnen. Ik zou dit comfortabele gedrocht naar Zweden willen rijden om de Volvovrienden uit te leggen hoe ze mij en alle dierenartsen weer aan boord krijgen. Dit zal mijn boodschap zijn: stop de crossover, vrienden. Doe wat jullie vroeger deden: creëer unieke, functionele auto’s.


VOLVO C40 RECHARGE TWIN PURE ELECTRIC INTRO EDITION

Motor:twee elektromotoren
Vermogen 408 pk
Totaal koppel 660 Nm
Aandrijving voor en achter
Transmissie automaat
Topsnelheid 180 km/u
Acceleratie 0 – 100 4,7 seconden
Verbruik gemiddeld: 23,8 kWh/ 100 km (fabrieksopgave)
CO2-uitstoot 0 g/km
Energielabel A
Basisprijs 57.995 euro
Prijs testauto 57.995 euro
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Asterix
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 705
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: NRC: Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje

 · 
Posted: 05.02.2022 - 14:55  ·  #2
Leuk! Bas van P is inderdaad een echte Volvo-man.
Volvo is zeker anoniemer geworden. Iedereen kent de 240. Ook ik heb soms moeite om nu de modellen uit elkaar te houden. Maar ik deel de mening van Bas: ik ben een Volvo-man
Ciske
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dinteloord
Leeftijd: 51
Berichten: 240
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: NRC: Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje

 · 
Posted: 05.02.2022 - 17:09  ·  #3
Mooi verhaal om te lezen, trouwens ,... die prestaties van de C40... das toch niet misselijk, 4,7 sec naar de 100.. ik leef nog in andere tijden en ben helemaal niet bezig met de elektrische auto.. zou er best eens mee mee willen rijden, er naast en ervaren hoe dat elektrische voelt.
Leon_Steyns
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 491
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: NRC: Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje

 · 
Posted: 05.02.2022 - 17:55  ·  #4
“Een Volvo zonder schuifdak is een Audi zonder boef.” :D
Geweldig stukje, dank voor het posten!
En die foto… hilarisch!
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1827
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: NRC: Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje

 · 
Posted: 05.02.2022 - 21:00  ·  #5
Prachtverhaal 😀😀

Enneuh, tegenwoordig maken ze helaas geen auto’s meer maar accu’s op wielen zonder karakter😢
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 1019
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: NRC: Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje

 · 
Posted: 05.02.2022 - 21:18  ·  #6
Leuk stuk!
Die auto trends zijn echt waardeloos. Alles met touchscreens voor primaire functies die je op de tast wilt kunnen bedienen, die flauwe loop lichtjes, piano lak in het interieur.
Een coupé suv, toppunt van een onbruikbare auto.

Ik ben ook een volvo man denk ik haha
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2467
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: NRC: Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje

 · 
Posted: 06.02.2022 - 00:20  ·  #7
Goed om dit en de reacties hierop te lezen. Voelde me al bijna een misdadiger met mijn heerlijke T6 (idd de echte 6 cilinder, niet de moderne 4 cilinder die ook T6 wordt genoemd
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1974
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: NRC: Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje

 · 
Posted: 06.02.2022 - 15:30  ·  #8
Geweldig verhaal!
Wat toch al die fabrikanten bezield om volgens het 'kreukel-design' te ontwerpen (en dan doet Volvo het nog redelijk).
'Stijl' lijkt belangrijker dan functionaliteit.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3871
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: NRC: Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje

 · 
Posted: 06.02.2022 - 16:01  ·  #9
Quote door brulkjaer

Geweldig verhaal!
Wat toch al die fabrikanten bezield om volgens het 'kreukel-design' te ontwerpen (en dan doet Volvo het nog redelijk).
'Stijl' lijkt belangrijker dan functionaliteit.

Duh, want stijl verkoopt, functionaliteit (tegenwoordig) niet meer ;)
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 1019
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: NRC: Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje

 · 
Posted: 06.02.2022 - 18:11  ·  #10
Dat ligt er dus aan wie je het vraagt, ik vind al die moderne suv's ongelofelijk lelijk en disfunctioneel. Gelukkig worden er nog wel een paar mooie stations gemaakt, maar nu zelfs de mondeo niet meer gemaakt wordt, heb ik over een jaar of 10 wel een probleem. Tenzij de V60 of V90 binnen budget komt
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3374
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: NRC: Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje

 · 
Posted: 06.02.2022 - 18:56  ·  #11
Quote
Dit is een 2.100 kilo zwaar, door millennials gepimpt BEJAARDENDING. En geef hem een achterruitwisser, Volvo. Er blijven druppels liggen op het glas. Dat heet regen.

Vermogen 408 pk
Totaal koppel 660 Nm
Aandrijving voor en achter
Acceleratie 0 – 100 4,7 seconden
Verbruik gemiddeld: 23,8 kWh/ 100 km (fabrieksopgave)
CO2-uitstoot 0 g/km


Haha mooie omschrijving voor die SUF :D
Achterruitenwisser, Volvo? Volvo plakt er toch aan beide kanten een buitenspiegel op? Moet altijd zo lachen als ik mensen met een volgepakte auto zie rijden maar dan nog wel net een gaatje tussen de bagage om door de achterruit naar buiten te kunnen kijken :w00t: maar goed, niet iedereen draait die binnenspiegel omhoog, ik snap het.

En die laatste details en cijfers, dat is alleen als de accu voor die tweede motor vol is.
Zodra de vonkjes op zijn moet de benzine motor het zelf doen en heb je geen 408 pk, 660Nm, AWD, 0 gram/km en 4,7sec naar 100 meer.
Zei een buurman laatst met zijn hybride, ja maar hij laadt onderweg ook op hoor. Ik zeg ja, en dat kost je gewoon extra benzine of diesel. Maar dat ging er bij hem niet in...
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3871
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: NRC: Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje

 · 
Posted: 07.02.2022 - 07:15  ·  #12
Quote door koennie

Dat ligt er dus aan wie je het vraaglt, ik vind al die moderne suv's ongelofelijk lelijk en disfunctioneel. Gelukkig worden er nog wel een paar mooie stations gemaakt, maar nu zelfs de mondeo niet meer gemaakt wordt, heb ik over een jaar of 10 wel een probleem. Tenzij de V60 of V90 binnen budget komt

De mensen die een nieuwe Volvo kopen :P
Leon_Steyns
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 491
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: NRC: Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje

 · 
Posted: 07.02.2022 - 12:53  ·  #13
Quote door Jeroen

...<knip>
Zei een buurman laatst met zijn hybride, ja maar hij laadt onderweg ook op hoor. Ik zeg ja, en dat kost je gewoon extra benzine of diesel. Maar dat ging er bij hem niet in...

Inderdaad! Net als die idiote Toyota reclame voor hun hybride modellen zonder stekker op de radio: "...de helft van de tijd rij je elektrisch!".
Nou, nee dus. Die electriciteit is bijna uitsluitend met benzine gemaakt, behoudens die paar Wh geregenereerd bij het afremmen. :-/
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 514
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Mijn smaak is het ook niet. Mijn portemonnaie ook niet dus

 · 
Posted: 07.02.2022 - 13:47  ·  #14
eigenlijk heb ik er niets over te zeggen. Maar de meest functionele volvo moet de Laplander wel zijn geweest, gevold door de duett met dubbele achterdeuren.
Wat mijn XC betreft: Ik heb me (los avn al die andere dingen!) verkeken op de laadruimte, want die is toch een stuk minder dan mijn 940. En aangezien ik af en toe pallets 120/80 mee moet nemen (Karton, dus wel hanteerbaar) mis ik centimeters.
Zal ook wel met de 4WD te maken hebben?

Maar het is een fijne auto..
waaie000
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostkapelle
Leeftijd: 85
Berichten: 89
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Prachtig prachtig ......

 · 
Posted: 08.02.2022 - 12:44  ·  #15
Met volle teugen kan ik hiervan genieten en niet alleen van Tijn's gedreven proza maar dan ook de reakties daar weer op.

Heerlijk, deze ongeremde Volvofielen
 
Selected quotes for multi-quoting:   0