OBD2 draadloze interface

BraboFrits
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 68
Subject:

OBD2 draadloze interface

· 
Posted: 01.02.2016 - 16:43  ·  #1
Beste Volvo vrienden,

Ik ben op zoek naar een goede en betaalbare OBD2 draadloze interface.
Nu heb ik op dit forum al aardig wat voorbij zien komen maar niet echt wat ik zoek.

Ik heb al een goedkope Super Mini ELM327 V1 5 OBD2 OBDII van rond de € 5 aangeschaft maar dat blijkt goedkoop duurkoop (het was ook te mooi om waar te zijn).
Geen probleem, verlies nemen ^_^ en verder zoeken.

Wat ik met name zou willen is de temperatuur van de olie in de GT automatische versnellingsbak willen volgen als de caravan getrokken wordt. Afgelopen jaar voor het eerst met deze combi op stap geweest en geen problemen ondervonden, waarschijnlijk ook door alle goede raadgevingen vooral m.b.t. toerental op te volgen. Maar ja, liever zou ik de temperatuur via Torque willen volgen, meten is weten tenslotte.

Veel te vinden via Google uiteraard, maar zo te zien niet wat ik zoek. Ook nog de firma AutoWolf gemaild maar die geven aan dat die eenvoudige BT interfaces niet geschikt zijn voor het doel dat ik voor ogen heb, wel een duur (€ 424) professioneel apparaat. Maar dat schiet mijn doel ver voorbij.

Nu weet ik dat hier heel veel kennis en ervaring aanwezig is, is er iemand die wel een geschikte oplossing heeft?
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

Re: OBD2 draadloze interface

· 
Posted: 01.02.2016 - 17:15  ·  #2
Mijn ervaring is dat Volvo maar heel zuinig is met het vertalen van zijn eigen protocol naar OBD2-PIDs. De kans dat je de versnellingsbakolietemperatuur dus via het algemene OBD-II protocol eruit krijgt, is dan ook niet zo groot.

Verder zou het niet uit mogen maken, als een apparaat OBD-II adverteert, moet je daarmee alle PIDs kunnen uitvragen, al dan niet via een betaalde versie (bij Torque bijvoorbeeld) Volgens mij zit de versnellingsbaktemperatuur niet onder de standaardlijst met PIDs (kon hem hier niet vinden). Volvo KAN hem dan ondersteunen met een eigen PID (bij Toyota bijvoorbeeld nummer 21D9), maar kon voor Volvo niks vinden.

Meer kans maak je met een DICE-achtige benadering, die kan praten met je auto volgens het Volvo-protocol.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 01.02.2016 - 17:16  ·  #3
Maaarrrr... wordt de versnellingsbakolietemperatuur (scrabble!) überhaupt wel gemeten? M.a.w. is dit via Vida wel uit te lezen? Anders zou je eerst een sensor moeten plaatsen toch?
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 01.02.2016 - 17:19  ·  #4
Quote door grrroovedude

Maaarrrr... wordt de versnellingsbakolietemperatuur (scrabble!) überhaupt wel gemeten? M.a.w. is dit via Vida wel uit te lezen? Anders zou je eerst een sensor moeten plaatsen toch?

bij mij (zelfs een handbak) staat ie er in VIDA tussen, ook in het klusprojectje met FUNK3 hebben we de versnellingsbaktemperatuur gezien.

Dat is inderdaad nog wel een goeie, als VIDA het er niet eens uitkrijgt, vergeet het dan maar via OBD-II.
Diechel
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.02.2016 - 18:12  ·  #5
Mijn ELM327 V1.5 icm Torque pro gaf laatst wel transmissie temperatuur aan.
Kan eventueel binnenkort eens kijken hoe deze vanaf koude motor oploopt.
BraboFrits
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.02.2016 - 18:16  ·  #6
Quote door Diechel

Mijn ELM327 V1.5 icm Torque pro gaf laatst wel transmissie temperatuur aan.
Kan eventueel binnenkort eens kijken hoe deze vanaf koude motor oploopt.

Kijk, dat geeft de burger moed :thumb:
Ik ben benieuwd, ook welke ELM je dan precies hebt, zoals gezegd voldoet de mijne niet. De CD die erbij zat was onleesbaar en ik kreeg allerlei rare foutmeldingen dus ik wil 'm niet meer gebruiken.
De grote vraag is dan ook natuurlijk welke module betrouwbaar is en liefst niet te prijzig :-)
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 01.02.2016 - 18:24  ·  #7
Quote door grrroovedude

M.a.w. is dit via Vida wel uit te lezen?

Ja hoor, kun je gewoon uitlezen, eventueel ook realtime.
MarcO
40forum team
Geslacht:
Leeftijd: 45
Homepage: volvo40forum.nl
Subject:

· 
Posted: 01.02.2016 - 18:41  ·  #8
Ik gebruik naast Vida ook de ELM327 samen Torque pro....altijd handig voor onderweg.
Kan best dat de software bijgeleverd toch problemen geeft.
Torque is een app voor op de telefoon.
Helaas kun je met de ELM niet zo veel als met Vida.
BraboFrits
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.02.2016 - 19:07  ·  #9
Quote door MarcO

Ik gebruik naast Vida ook de ELM327 samen Torque pro....altijd handig voor onderweg.
Kan best dat de software bijgeleverd toch problemen geeft.
Torque is een app voor op de telefoon.
Helaas kun je met de ELM niet zo veel als met Vida.

Uiteraard kun je met Vida veel meer maar dat is niet mijn bedoeling. Als ik een goede ELM kan vinden dan zal ik ook zeker Torque Pro aanschaffen.

Ik verbaas me wel over de grote hoeveelheid OBD2 modules en dan ook met name het prijsverschil. Het lijkt me zeker verstandig om er eentje bij een Nederlands bedrijf te bestellen, dan is het makkelijk de koop ongedaan te maken als 'ie niet bevalt (als in niet werkt)

Ben dan ook nieuwsgierig welke module(s) jullie gebruiken
Diechel
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.02.2016 - 20:04  ·  #10
Ooit heb ik mijn ELM327 bij DealXtreme besteld.
Er schijnen verschillende firmwares te zijn, zo ken ik iemand die specifiek V1.5 nodig had voor zijn Renault Clio. Denk dat nieuwere tegenwoordig met V2.1 geleverd worden. Mijne is V1.5 en werkt prima icm Torque.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
BraboFrits
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.02.2016 - 21:32  ·  #11
Quote door Diechel

Ooit heb ik mijn ELM327 bij DealXtreme besteld.

Heb ik gevonden. Ik blijf me erover verbazen dat deze veel goedkoper kan leveren dan Nederlandse sites/leveranciers.

Ach, voor dat bedrag (€ 11,87) toch maar weer een gokje wagen, bij DX besteld dus.
Hopelijk doet deze module het wel.

Wat ik dan wel weer vreemd vind is de waarschuwing om de OBD2 module niet onder het rijden in te steken of te verwijderen om foute signalen te vermijden zodat systemen kunnen uitvallen. Ik zou toch verwachten dat er alleen gelezen wordt.... <_<
BraboFrits
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.02.2016 - 13:17  ·  #12
Oke, interface is inmiddels binnen en werkt nu na wat gezoek prima via wifi en de bijgeleverde Torque Pro is up and running. Ik ben nog aan het zoeken wat er allemaal mogelijk is. Heb bewust voor de wifi versie gekozen zodat ik BT kan blijven gebruiken voor de verbinding met mijn mobieltje. Nu gebruik ik Torque op de tablet.
Wat ik nog niet gevonden heb - en waar ik dit vooral voor heb aangeschaft - is het monitoren van de temperatuur van de GT. Iemand suggesties?
Blackfox
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 14.02.2016 - 16:35  ·  #13
Ik gebruik de ELM 327 in combinatie met EOBD Facile op mijn iphone 5s.

Heb ook de Wifi versie hier.
Werkt opzich goed en kan ook monitoren tijdens rijden wtb koelvloeistoftemp. etc etc.
BraboFrits
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.02.2016 - 17:26  ·  #14
Goed, we gaan dus gewoon verder :D

Zojuist uitgedokterd dat als ik met een draaiende motor een Torque Scan doe dat de Transmission Temp (method 1) wordt uitgelezen!
Maarrrr....ik denk dat dat een momentopname is, ik wil graag een meter toevoegen aan het dashboard om dit continue te monitoren. Iemand ervaring mee? Heb je daar wellicht een speciale PID voor nodig? (PID voor Chrysler/Dodge en Jeep zijn wel al standaard aanwezig).

Bij de weg Blackfox, wat een respectabele km-stand en dan ook nog met een benzinemotor... :thumb:
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 15.02.2016 - 21:56  ·  #15
Quote door FritsieV70

Bij de weg Blackfox, wat een respectabele km-stand en dan ook nog met een benzinemotor... :thumb:

Is een Volvo, als ze goed onderhoud krijgen kunnen ze dit halen en nog wel meer ook.

Selected quotes for multi-quoting:   0