OBDlink MX maakt geen verbinding

OOPS
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

OBDlink MX maakt geen verbinding

· 
Posted: 06.10.2024 - 22:53  ·  #1
Hoi, ik wil mijn 2008 V70 2.5ft uitlezen vanwege storing op de parkeersensoren. Even kijken of ik zelf zou kunnen vinden waar het probleem zit.
Gek genoeg lukt het me niet met mijn OBDlink MX bluetooth adapter. De 12v voeding op de OBD2 poort is aanwezig, aarde op pin 4 en 5 ook, bluetooth connectie werkt, maar connectie naar de auto niet.

De garage (Polters) kan hem gewoon uitlezen. De OBDlink MX werkt gewoon vlekkeloos op mijn Mazda, dus dat lijkt het ook niet te zijn.

Ik snap dus niet wat er mis gaat. Het is me een tijdje geleden wel een keer gelukt om verbinding te maken, maar dat was ook na 10 keer proberen.

Iemand hier misschien een idee wat ik verkeerd doe of wat ik kan checken?
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

Re: OBDlink MX maakt geen verbinding

· 
Posted: 06.10.2024 - 23:37  ·  #2
Ieder automerk spreekt een dialect van ODB2.
Volvo heeft naast de verplichte nummers van de ODB2 standaard ook een groot aantal extra opties en foutcodes opgenomen.
Sommige scanners schieten in de stress-modus zo gauw ze iets tegen komen dat ze niet kennen.
Sommige scanners kramen dusdanig veel onzin uit (andere dialecten) dat een Volvo de communicatie verbreekt.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.10.2024 - 09:27  ·  #3
Dat is wel mooi uitgelegd - die dialecten. Ik gebruik de Car Scanner app en die werkt prima voor de V70 voor het uitlezen van de sensoren (bewezen correct na validatie met vida - i.i.g. de basics zoals temperaturen kvs, dpf etc.) maar foutcodes uitlezen, dan is 'm ribbedebie (dat is dialect van waar?).
En onze Focus begrijpt hij ook niet (protocol wordt niet gevonden / niet te selecteren voor die auto en dan kan de auto niet worden uitgelezen).
OOPS
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 07.10.2024 - 12:37  ·  #4
Ik wel verschillende apps geprobeerd (Car Scanner, Torque pro, app van OBDLink zelf), maar allemaal zelfde issue: geen contact met de auto mogelijk. Kan dus ook nog aan de dongle liggen, maar de OBDLink MX is nou niet bepaald een ALIepress ELM327 kopie, tenminste, daar ga ik vanuit. Ik heb die ooit gekocht omdat mijn Mazda 6 wat langere strings aan data over de OBD2 poort stuurde dan gebruikelijk, en daar konden die goedkope dongles niet mee omgaan. Dus vandaar dat het me verbaast dat het nu ook niet wil.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 07.10.2024 - 12:38  ·  #5
mn alieexpress kopie doet t prima op de OBD poort voor onderweg met Torque al app. wil je echt uilezen etc vida en mongoose
OOPS
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 11.10.2024 - 23:24  ·  #6
Gelukt! Vandaag tijdens het rijden de bluetooth-pair knop 20seconden ingedrukt, waardoor de OBDlink zich reset. En na opnieuw pairen had ik verbinding.

Selected quotes for multi-quoting:   0