Oerend hard

 
 
 
 
 
VOLFOROEM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 't Brabantse land
Leeftijd: 54
Berichten: 7
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Oerend hard

 · 
Posted: 13.04.2015 - 16:49  ·  #1
Na veel lezen en dubben heeft Obbe (Volvotune) afgelopen zaterdag mijn auto onder handen genomen.
Het resultaat: een veel rustigere auto, geen genagel meer, meer elasticiteit en een gigantische bak vermogen, kortom... een andere auto.
Standaard had de auto 205PK / 420Nm en dat is 225PK / 530Nm geworden.
De auto laat zich heerlijk rijden en waar nodig komt het vermogen los... niet normaal en heerlijk.
Ik durfde tijdens de proefrit niet eens het gaspedaal onderin te trappen want het ging al snel ongelofelijk normaal hard... wat een gigantisch koppel...
Hier spreekt dus een tevreden mens, alle eer aan Obbe, wat een vakman en het was nog erg gezellig ook :-)

Er is echter één maar... de remmen.
Met al dat vermogen catapulteer ik bijna 1700KG naar enorme snelheden maar ik merk dat de remmen hier minder geschikt voor zijn.
Ik heb het gevoel dat ik meer stopping power nodig heb...
Wat zou een mogelijke oplossing hiervoor zijn?
Zijn de remmen van een T6 krachtiger en kunnen deze onder mijn auto worden geplaatst?
marc apeldoorn
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 328
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Oerend hard

 · 
Posted: 13.04.2015 - 16:56  ·  #2
XC 90 remmen of V70 R (=brembo) klauwen??
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Oerend hard

 · 
Posted: 13.04.2015 - 18:07  ·  #3
Ombouwen naar zwaardere systemen kan,maar vraag je eerst eens af, of je huidige syteem optimaal functioneert. Volvo heeft standaard een deugdelijk remsysteem, waar niets op valt af te dingen en een aanhangwagen tot 500 kg zonder remsysteem toelaat.
Eerst maar eens remschijven, blokken, slangen en rempomp optimaal laten functioneren voordat eigenbouw systemen aan de orde zijn!
Mijn weg zou zijn: Eerst technisch (remmen, veering, demping, sturen) je auto op orde hebben en dan gaan tunen.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Oerend hard

 · 
Posted: 13.04.2015 - 19:44  ·  #4
Ik vindt het standaard Volvo systeem niet het meest geweldige, het voldoet maar er zijn genoeg merken die het net even wat beter voor elkaar hebben.

Met enige aanpassing zouden T6 of XC90 klauwen prima moeten kunnen passen.
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 67
Berichten: 654
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Oerend hard

 · 
Posted: 13.04.2015 - 19:54  ·  #5
Er zijn volgens mij zat van die aftermarket schijven en blokken (bijv van Brembo, Ferodo) te krijgen die het nog beter doen dan de standaard schijven. Al naar de inhoud van je beurs.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Oerend hard

 · 
Posted: 14.04.2015 - 19:11  ·  #6
Ook dat is inderdaad een goed begin.

Het hobbyhok zitten remblokken onder die niet voor straatgebruik geschikt zijn, maar eenmaal warm als een tierelier remmen.

Mijn Ibiza had Brembomax schijven en Ferodo DS2500 remblokken en dat is een flinke wereld van verschil op zeg maar gerust alle standaard remblokken/schijven.
Je moet alleen wat meer geluid en remstof voor lief nemen.

Onder de S60 komen ook nog een keer andere remblokken als de huidige wat verder zijn versleten (vorig jaar nog vervangen) om te kijken of het dan een beetje wil verbeteren.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Oerend hard

 · 
Posted: 14.04.2015 - 21:12  ·  #7
Welke maat schijven zitten er nu op? Je zou ook kunnen kiezen voor standaard Volvo schijven maar dan groter, dat zullen wel de T6/XC90 schijven zullen zijn. Volgens mij heb je dan geen andere klauwen nodig, wel andere brackets. Standaard zit er ook al verschil, een normale 2.4 heeft volgens mij maar 286mm schijven (zo uit m'n hoofd), en een 2.4T/2.5T heeft 305/306mm (ook zo uit m'n hoofd :P) schijven. En dan heb je ook nog origineel Volvo 320mm schijven. Let er dan wel op dat je voor de 305/306mm schijven sowieso al minimaal 16" velgen moet hebben, 15" past niet.
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Oerend hard

 · 
Posted: 14.04.2015 - 23:49  ·  #8
Volgens mij heeft TS een V70NN en worden enkele adviezen gegeven voor een V70N.
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Oerend hard

 · 
Posted: 15.04.2015 - 09:16  ·  #9
Het gaat inderdaad over een V70NN uit 2010 als ik het zo zie. Een D5 Euro 5 versie.
Wat er onder een N past lijkt me niet te gaan passen onder een NN.
Overigens moet ik zeggen dat wij het remsysteem van de NN echt een hele verbetering vinden ten opzichte van dat onder de 2.4N.
Mijn vader vond dat maar krap bemeten, terwijl deze meer dan goed remt. Vooral erg bijterig ook met genoeg stopping power.
En ja, ook die van ons is getuned, maar wel iets minder dan die van de TS.
Wat er op een NN zou passen weet ik niet, maar het lijkt me dat de remmen van een T6 zouden moeten passen. Minimum velggrootte is dan wel een interessante vraag overigens. ;-)
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Oerend hard

 · 
Posted: 15.04.2015 - 09:32  ·  #10
Quote door Gerald de Groot

Volgens mij heeft TS een V70NN en worden enkele adviezen gegeven voor een V70N.

Niet op gelet ja. Mijn advies was idd voor een V70N/S60/S80, iig Volvo's met het P2 chassis ;) Voor een NN zal het wel anders zijn, dat is een halve Ford Mondeo :P
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1941
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Oerend hard

 · 
Posted: 15.04.2015 - 10:09  ·  #11
Quote door [-Tom-]

Quote door Gerald de Groot

Volgens mij heeft TS een V70NN en worden enkele adviezen gegeven voor een V70N.

Niet op gelet ja. Mijn advies was idd voor een V70N/S60/S80, iig Volvo's met het P2 chassis ;) Voor een NN zal het wel anders zijn, dat is een halve Ford Mondeo :P

Blij dan met een halve Ford , dat is als het lang mee gaat .
want het meest opvallende aan de NN vind ik de wegligging , de auto stuurt een stuk strakker dan mijn vorige de n .
nu is het niet helemaal eerlijk want de nieuwe heeft een sport onderstel en 18inch banden .
Heb echter ook in een paar met standaard onderstel gereden en toen viel het me ook al op .
Als reactie op de mondeo :police:
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Oerend hard

 · 
Posted: 15.04.2015 - 11:25  ·  #12
Klopt ja, bedoel er ook niks negatiefs mee! Ford staat bekend om zijn goede onderstellen :happy:
VOLFOROEM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 't Brabantse land
Leeftijd: 54
Berichten: 7
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Oerend hard

 · 
Posted: 15.04.2015 - 23:38  ·  #13
Dank voor alle reacties.

@folke3: De remmen, veering, demping en het sturen lijken mij in orde maar dat is natuurlijk subjectief.
Ten opzichte van mijn vorige V70 uit 2005 remt deze gelijkwaardig.
Toch heb ik de indruk dat in vergelijking met de V70 van mijn vader (D5 uit 2003) de mijne slechter remt (en zeker niet 'bijterig' zoals Volvo_V70 beschrijft)... of verbeeld ik me dat... hoe stel je vast dat een auto remt zoals het hoort?

@-Tom-: Ik lees op diverse forums dat je inderdaad de XC90 schijven kan toepassen en dat je daar geen andere klauwen voor nodig hebt, wel andere brackets.
Is dit ook van toepassing op een V70NN?

Ik zal morgen eens kijken wat de diameter van mijn schijven en velgen is.
Volgens een uidraai op mijn VIN nummer (welke ik toevallig heb liggen) heb ik: "RE03 WHEEL BRAKES TYPE FRONT Brake discs 16,5 FNR", wat betekent dit?


Mooie conversie: http://www.volvotuning.net/top…o-s60-v70/
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Oerend hard

 · 
Posted: 16.04.2015 - 12:06  ·  #14
Quote door VOLFOROEM

Ten opzichte van mijn vorige V70 uit 2005 remt deze gelijkwaardig.
Toch heb ik de indruk dat in vergelijking met de V70 van mijn vader (D5 uit 2003) de mijne slechter remt (en zeker niet 'bijterig' zoals Volvo_V70 beschrijft)... of verbeeld ik me dat... hoe stel je vast dat een auto remt zoals het hoort?

Mooie conversie: http://www.volvotuning.net/top…o-s60-v70/

De onze remt zeker beter dan de vorige, een 2.4 140 pk uit 2003. Grijpt beter aan en remt stukken krachtiger als het er op aan komt!
Alleen de reactie op het rempedaal is al een stuk alerter.

Overigens zeker een mooie conversie in die link! :thumb:
Heel wat anders dan de schijfjes van de DAF... :whistle:

Ik waag trouwens te betwijfelen of de schijven van een XC90 wel onder een NN passen, maar dat is gevoelsmatig. Ander platform...
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0