Ja, dat maakt verschil. De viscositeit van de betere merken is aanzienlijk beter voor de motor. Minder slijtage door betere smering.
Ik had een 190e van 1984, die zoop olie. 1 lite rop 1000 km. Daar gooide ik wel goedkopere in, want ik kon dat gewoon niet meer betalen. met dure olie. Maar in je volvo moet je svp goede olie gebruiken als ie je lief is.
als ik kijk naar de waardes van de olie van de action... de volsynthetische 5w40 heeft gewoon een a.p.i. sm/cf waardering, dus de hoogste standaard voor personenauto's, en dat voor 3,79.... aangezien de moderne motoren toch olie verbruiken, lijkt het mij geen probleem deze olie te gebruiken, wél regelmatig je filter verversen... er zit natuurlijk ook een flink stuk branding/marketing achter de duurdere merken... er zijn maar een paar raffinaderijen in europa dus zou er écht zoveel verschil in zitten? een verschil van ruim 15 euro in een liter olie van een topmerk en action vind ik nogal belachelijk namelijk...
Al helemaal als mensen bij allerlei groothandelelaren dikke korting krijgen op 20 liter vaatjes(waarbij nog steeds geld verdiend word hoor), gaat bij mij toch wel een piepklein lampje branden...zou de verpakking dan eigenlijk niet meer waard zijn dan de olie zelf?...action kiest voor een hoge omzetsnelheid met lage marges (de schappen met motorolie zijn ook chronisch bijna leeg), en dat zou een hoop verklaren...
Een aantal mensen zijn het vast niet met me eens, zo merkte ik laatst al, maar ik zweer bij Marly motorolie. Mijn huidige 3.0 V6 loopt er stukken beter op dan het spul van Kroon. Ik heb altijd de Black Gold Carat S.
Wat wordt er via Volvo geadviseerd? Ik zie dat ze zowel 5W-30 als 0W-40 en 5W-40 voorschrijven. (www.mijngrossier.nl) Ik krijg een V70 T5... '97