Hallo,
Mijn vrij recent gekochte auto (xc70 D5 uit 2006) met 226000km heeft voor zover ik weet het normale dealeronderhoud gehad.
Daarom ben ik vanalles aan het controleren met extra aandacht voor de levenslang houdbare slijtdelen. Daaronder vallen de tandwiel/rollagercombinaties zoals het achterdifferentiƫel en de haakse overbrenging.
Ik wil de oliƫn daarin verversen om ze hopelijk zo lang mogelijk mee te doen gaan.
De olie van het achterdifferentieƫl heb ik al vervangen met Belco 75W-90 GL5 en een 600ml spuit met een darmpje aan. Dat darmpje zat bijna vast :0.....
Maar nu werd ik via-via (de tamtam van de moeder) gewaarschuwd dat het een slecht idee is om bij hoge kilometerstanden de differentiƫelolie te vervangen en dat ik beter de oude laat steken tot het geheel de geest geeft.
De boodschap zelf is mogelijk verhakseld tot mij geraakt maar de bron is al langer automechanieker dan ik leef (en een heel vriendelijke kerel).
Mijn gevoel zegt me dat ook ietwat versleten tandwielen en lagers baat hebben bij propere olie zonder metaaldeeltjes en dat dit dus een verbetering zou zijn. Ik kan me wel voorstellen dat een echt kappot tandwiel meer lawaai maakt in de waarschijnlijk dunnere nieuwe olie.
Het vervangen van de olie in mijn differentiƫel heeft tot nu toe geen verschil opgeleverd maar ik heb sindsdien nauwelijks gereden en het wordt nauwelijks belast.
Maar gezien de ervaring van de bron wil ik graag beroep doen op jullie collectieve ervaring.
-Hebben jullie de olie van het achterste differentiƫel of de haakse overbrenging vervangen, bij wat voor kilometerstand en hebben jullie daar nadien iets van gemerkt?
-Waar zit trouwens het voorste differentiƫel? In de transmissie?
groetjes,
Maarten
Mijn vrij recent gekochte auto (xc70 D5 uit 2006) met 226000km heeft voor zover ik weet het normale dealeronderhoud gehad.
Daarom ben ik vanalles aan het controleren met extra aandacht voor de levenslang houdbare slijtdelen. Daaronder vallen de tandwiel/rollagercombinaties zoals het achterdifferentiƫel en de haakse overbrenging.
Ik wil de oliƫn daarin verversen om ze hopelijk zo lang mogelijk mee te doen gaan.
De olie van het achterdifferentieƫl heb ik al vervangen met Belco 75W-90 GL5 en een 600ml spuit met een darmpje aan. Dat darmpje zat bijna vast :0.....
Maar nu werd ik via-via (de tamtam van de moeder) gewaarschuwd dat het een slecht idee is om bij hoge kilometerstanden de differentiƫelolie te vervangen en dat ik beter de oude laat steken tot het geheel de geest geeft.
De boodschap zelf is mogelijk verhakseld tot mij geraakt maar de bron is al langer automechanieker dan ik leef (en een heel vriendelijke kerel).
Mijn gevoel zegt me dat ook ietwat versleten tandwielen en lagers baat hebben bij propere olie zonder metaaldeeltjes en dat dit dus een verbetering zou zijn. Ik kan me wel voorstellen dat een echt kappot tandwiel meer lawaai maakt in de waarschijnlijk dunnere nieuwe olie.
Het vervangen van de olie in mijn differentiƫel heeft tot nu toe geen verschil opgeleverd maar ik heb sindsdien nauwelijks gereden en het wordt nauwelijks belast.
Maar gezien de ervaring van de bron wil ik graag beroep doen op jullie collectieve ervaring.
-Hebben jullie de olie van het achterste differentiƫel of de haakse overbrenging vervangen, bij wat voor kilometerstand en hebben jullie daar nadien iets van gemerkt?
-Waar zit trouwens het voorste differentiƫel? In de transmissie?
groetjes,
Maarten