olie differentiƫel en haakse overbrenging vervangen bij hoge kilometerstand riskant?

 
 
 
 
 
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 228
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

olie differentiƫel en haakse overbrenging vervangen bij hoge kilometerstand riskant?

 · 
Posted: 05.06.2021 - 20:09  ·  #1
Hallo,

Mijn vrij recent gekochte auto (xc70 D5 uit 2006) met 226000km heeft voor zover ik weet het normale dealeronderhoud gehad.
Daarom ben ik vanalles aan het controleren met extra aandacht voor de levenslang houdbare slijtdelen. Daaronder vallen de tandwiel/rollagercombinaties zoals het achterdifferentiƫel en de haakse overbrenging.
Ik wil de oliƫn daarin verversen om ze hopelijk zo lang mogelijk mee te doen gaan.

De olie van het achterdifferentieƫl heb ik al vervangen met Belco 75W-90 GL5 en een 600ml spuit met een darmpje aan. Dat darmpje zat bijna vast :0.....

Maar nu werd ik via-via (de tamtam van de moeder) gewaarschuwd dat het een slecht idee is om bij hoge kilometerstanden de differentiƫelolie te vervangen en dat ik beter de oude laat steken tot het geheel de geest geeft.
De boodschap zelf is mogelijk verhakseld tot mij geraakt maar de bron is al langer automechanieker dan ik leef (en een heel vriendelijke kerel).
Mijn gevoel zegt me dat ook ietwat versleten tandwielen en lagers baat hebben bij propere olie zonder metaaldeeltjes en dat dit dus een verbetering zou zijn. Ik kan me wel voorstellen dat een echt kappot tandwiel meer lawaai maakt in de waarschijnlijk dunnere nieuwe olie.
Het vervangen van de olie in mijn differentiƫel heeft tot nu toe geen verschil opgeleverd maar ik heb sindsdien nauwelijks gereden en het wordt nauwelijks belast.
Maar gezien de ervaring van de bron wil ik graag beroep doen op jullie collectieve ervaring.

-Hebben jullie de olie van het achterste differentiƫel of de haakse overbrenging vervangen, bij wat voor kilometerstand en hebben jullie daar nadien iets van gemerkt?

-Waar zit trouwens het voorste differentiƫel? In de transmissie?


groetjes,
Maarten
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2081
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: olie differentiƫel en haakse overbrenging vervangen bij hoge kilometerstand riskant?

 · 
Posted: 05.06.2021 - 20:13  ·  #2
Wat een onzin, direct allemaal doen. Ik doe het ook altijd direct allemaal zodra ik een AWD heb gekocht.

Voorste diff zit inderdaad in de bak, daar aan de HO. Beide even voorzien van verse olie.

Haldex heeft een filter en olie, die moet ook geregeld gebeuren.

Volvo zegt voor alles "long life" maar dat is klinkklare onzin. De producenten van de onderdelen hanteren een 45.000 tot 75.000km interval voor die olieen..
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: olie differentiƫel en haakse overbrenging vervangen bij hoge kilometerstand riskant?

 · 
Posted: 05.06.2021 - 20:44  ·  #3
Ik zou het absoluut wel vervangen.

Mocht het door vuil en smeer in de olie aan elkaar hangen, dan is het toch al echt defect. En zit het er nog voor de sier op.

Overigens voor veel dingen staat in vida geen onderhoud nodig. Maar wanneer je het vakje omzet naar taxi, of overheid voertuig, dan kent volvo in vida wel ineens een onderhoud interval.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: olie differentiƫel en haakse overbrenging vervangen bij hoge kilometerstand riskant?

 · 
Posted: 06.06.2021 - 18:44  ·  #4
Quote door V70R^2

Wat een onzin, direct allemaal doen. Ik doe het ook altijd direct allemaal zodra ik een AWD heb gekocht.

Voorste diff zit inderdaad in de bak, daar aan de HO. Beide even voorzien van verse olie.

Haldex heeft een filter en olie, die moet ook geregeld gebeuren.

Volvo zegt voor alles "long life" maar dat is klinkklare onzin. De producenten van de onderdelen hanteren een 45.000 tot 75.000km interval voor die olieen..

+ 1 !!!!!!!
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 228
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: olie differentiƫel en haakse overbrenging vervangen bij hoge kilometerstand riskant?

 · 
Posted: 11.06.2021 - 22:17  ·  #5
Bedankt voor het advies, ik heb de olie van de haakse overbrenging ook vervangen (en wat foto's gemaakt voor de geĆÆnteresseerden). Ik heb er Belco 75W90 GL5 in gedaan.

Door de vervelende locatie van de plug voor de HO en de blijkbaar smalle doorgang binnenin moest ik een soepel buitendiameter 4mm persluchtbuisje gebruiken. Dat paste gelukkig wel heel mooi strak in de teut van een 600ml spuitje.
Maar de stroming werd zodanig gehinderd door de dunne buis dat het een minuutje duurde om de spuit te vullen of te legen.
Voor het achterste differentiƫel heb ik juist een dikkere buis (8mm) gebruikt, de dunne kwam daar bijna vast te zitten (vermoedelijk tussen een tandwiel).





De oude olie zag er goed gebruikt uit maar nog wel ok van viscositeit en zonder metaalschilfers of zo. Deze is waarschijnlijk 226.000km oud.
Er kwam 500ml uit de HO en er zit nu ongeveer 50ml meer in (na het vullen en 100ml weghalen).
Het achterste differentiƫel was half leeg (of nog half vol?).



De 100ml die uit de haakse overbrenging is getrokken na het compleet vullen zag er duidelijk al vervuild uit. Er zal dus een hoop smurrie op de bodem van het bakje liggen. De 'brokjes' in het emmertje zijn gelukkig gewoon vlokjes oude olie.
Waarschijnlijk ververs ik de olie nog eens over 50.000km om wat meer vuil af te voeren.



Aangezien de pluggen er toch af waren heb ik er een magneetje in gestoken om staalkorrels op te vangen en op te merken. Ik wilde niet moeten vertrouwen op enkel lijm dus heb voor mijn gemoed de randen van het gat voor de magneet naar binnen geklopt met een puntslag. Zo kan de magneet niet in de tandwielen komen als op de een of andere manier de epoxy faalt en de aantrekkingskracht naar de tandwielen de magneet uit de plug zou trekken. Waarschijnlijk is dit puntjes kloppen overbodig maar ik ben nu gerust.



Die levenslang houdbare oliƫn vind ik ook wel raar. Het lijkt me dat je daarmee juist de levensduur van het het geheel verkort. Maar Volvo zal er de verwachte onderhoudskost (voor de eerste jaren) wel goed mee hebben kunnen verlagen.

V70R^2, de haldex en transmissie staan ook op mijn werklijst voor de auto, merci.
Voor de transmissie denk ik wel naar een specialist te gaan voor advies en vermoedelijk een flush. Daar wil ik niets aan verkeerd doen.


groetjes Maarten
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 228
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: olie differentiƫel en haakse overbrenging vervangen bij hoge kilometerstand riskant?

 · 
Posted: 25.06.2021 - 08:48  ·  #6
beste mensen,

er komt mogelijk een vervolg aan dit verhaal. Nadat ik drie keren was gaan rijden keek ik onder de auto en zag een druppel olie hangen aan het linkerachter ophangrubber van de uitlaat.
Onder het achterste differentiƫel dus... . Mijn eerste gedachte was: G0dv3rd0WW3, een lekke dichtingsring of zo!.
Ik ben rap ook gaan kijken naar de haakse overbrenging maar die was gelukkig droog vanbuiten.

nog wat belangrijke info:
-Het reservoir van de haakse overbrenging was oorspronkelijk vol en dat van het achterste differentiƫel was half leeg.
-Tijdens het vullen van het achterste differentiƫel heb ik het slangetje met olie elke 60ml in en uit de tanwielkast gehaald en elke keer wat gesmost.
Bij de haakse overbrenging heb ik het slangetje in de tandwielkast laten steken en dus niet gesmost.
-Ik heb foto's getrokken van waar de wielassen. uit het differentiƫel komen.

rechter: droog


links: een natte plek rechts en onderaan (t.o.v. de foto). Of die olie echt uit de keerring komt durf ik niet te zeggen.


-De vuldop van het differentiƫel is droog.

-Het vocht hangt duidelijk linksachter op het differentiƫel en dat is niet de kant van de naad in de behuizing maar wel de kant van de linkerkeerring en van de vulplug.

Ik twijfel tussen de volgende interpretaties:
-De linker keerring is lek waardoor het reservois half leeg was en nu terug op weg is naar half leeg.
-Ik heb tijdens het vullen olie gesmost op de plaat onder het differentiƫel en die werkt zich nu naar beneden.

Aangezien ik twijfel en het vervangen van de keerring me een vrij grote klus lijkt wil ik eerst het volgende proberen:
Het olieniveau in het differentiƫel controleren. ( -)en als dat in orde is-) )
Het differentiƫel kuisen en kijken of de olie terugkomt.


Wat denken jullie hiervan?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4370
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: olie differentiƫel en haakse overbrenging vervangen bij hoge kilometerstand riskant?

 · 
Posted: 25.06.2021 - 10:09  ·  #7
Het olieniveau in het differentieel heb je toch net goed gezet? Als de druppels er niet afvallen zal dat peil niet zo snel gedaald zijn. Ik zou gewoon even de boel afspuiten met remmenreiniger (ook die plaat waar je evt op gemorst zou hebben), laten drogen, en dan de komende dagen/weken in de gaten houden of het weer vochtig wordt. Als dit al lekkage is, is het wel vrij minimaal, daar zou ik me niet direct zorgen over maken dat dat de boel in de soep laat draaien.
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 228
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: olie differentiƫel en haakse overbrenging vervangen bij hoge kilometerstand riskant?

 · 
Posted: 26.06.2021 - 19:13  ·  #8
Merci Bolbo,

Voor het niveau heb ik gevuld tot de plug en dan 100ml afgetapt dus dat is volgens mij in orde.
Krijg je sowieso lekkage als je dit aftappen vergeet?

Ik heb net een ijzerdraadje in het differentiƫel gestoken om te zien hoe vol het met olie is. Het niveau leek me normaal dus als het lekt doet het dat inderdaad traag. Maar ik wilde zeker zijn dat ik niet op de snelweg al 500ml olie verloren heb.

Ik zal uitkijken voor druppels en af en toe het olieniveau controleren. Hopelijk blijft het droog en vol!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0