Nou Frans, gefeliciteerd, dat klinkt in ieder geval al goed.
Iemand schreef het hier ooit al:
Een volvo gaat niet stuk, hij wordt soms alleen een beetje ziek...
Of iets van gelijke strekking
Als je de bak niet mooi vindt schakelen, kun je een software update doen bij de dealer. Gaat ook gelijk de neutral-control* eruit, als die er bij jou nog in zit. Het is een zelflerende bak, dus past zich aan aan je rijgedrag. Na de update duurt het dus even voor hij zich weer aangepast heeft.
Mocht dit alles niet helpen, ook even de bak laten flushen**, zijn ze nogal gevoelig voor. Het MOET wel met originele Volvo olie, andere merken geven, ondanks zelfde specificaties veel problemen, waarom? Heeft niemand een antwoord op, maar het blijft een feit. Volvo specialisten hebben overal universele smeermiddelen voor, maar voor de Volvo bakken hebben ook zij de originele Olie. Het kost wel wat per liter, en er gaat best veel in in zo'n bak, het kost dus wel wat.
Daarom eerst even een software update doen en kijken wat het opleverd.
*Bij de vroegere types een systeem dat de auto bij stilstand, ondanks dat hij in 'D' blijft staan na enkele seconden toch naar Neutraal schakeld. Dit merk je doordat de auto, als je de rem loslaat, hij even niet vooruit loopt, maar dit even duurt en je bij optrekken, helemaal bij snel gasgeven, even een schok voelt, of zelfs een 'klonk' hoort. Dit was bedoeld om een emissie besparing op te leveren maar bleek onvoldoende effectief en het in zekere mate oncomfortabele gevoel leverde commentaar op van klanten. De software is bij latere versies dan ook herzien en is dit eruit gehaald. Deze nieuwe software kan bij de dealer worden geladen. Hierbij geldt wel: Eenmaal eruit is nooit meer terug.
**(Bakolie verversen en dan na +/- een week nogmaals. Dit omdat bij het aflaten van de olie de koppelomvormer vol blijft zitten. Dit kan dus een week vermengen met nieuwe olie, en dan er opnieuw uit en verversen. Dan is het meeste er wel uit).