Olie duidelijkheid

Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: Olie duidelijkheid

· 
Posted: 28.12.2015 - 01:38  ·  #61
Volgens de monteur was de olie recentelijk vervangen.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 28.12.2015 - 07:42  ·  #62
Quote door VolvoS60Racer

Quote door TPR Powerflush
En als er in Duitsland syntheet op staat, dan is het dat ook.

;) En als het er nu niet op staat, en de fabrikant eerlijk toegeeft dat het een synthese tech. olie is? Dan is het dus ook gelijk niet goed?

De vraag was vroeger altijd of je een syntheet in je oudere "barrel" moest flikkeren, omdat je de kans had dat er te veel vuil los zou komen, en keerringen zoude gaan lekken.

Dat is nog steeds qua stellingname het geval?

Wat ik hier alleen wil mee zeggen is dat je als dealer van "premium" producten niet mensen kunt opdringen die premium producten te gebruiken.

Ik denk dat Castrol oliën ook niet allemaal pure syntheten zijn. Evenals Total/Elf producten. Het merendeel is gewoon een HC olie. En maakt het wat uit? Antwoord is nee.

Het gaat om het feit dat men rekent voor een syntheet en een goedkope olie levert.
Net als het feit dat de Ikea Kottbular rundvlees zouden zijn, maar men er ( goedkoop ) paardenvlees in zat.

Gelukkig voor de olie fabrikanten die dat doen zijn er mensen die het kennelijk niets uit maakt.
Dus graag genoegen nemen met een hogere prijs voor een minder product...
Nou, dat is mooi, dan hoeven we daar ook niet meer over te schrijven toch?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Subject:

· 
Posted: 28.12.2015 - 07:49  ·  #63
Quote door BlackSpider

Is wel juist dat de Action ook tijdelijk die nieuwe Ultra variant heeft gehad.

@VolvoS60Racer:
Action heeft inderdaad eerst de restpartij gehad, zelf ook gekocht daar, daarna even de nieuwe Ultra, ook deze daar gekocht.
Hier heeft de action nu Valvoline, geen shell meer.

Je moet wel het business model begrijpen van Action.
Men werkt alleen met grote partijen mef lage marge, en op is op,
Bekijk het aanbod goed en je ziet het zelf ook.

Nu is Action een mooie partij om snel en gemakkelijk van dingen af te komen, veel winkels, waanzinnige omzetsnelheid.
Ook ideaal om van bepaalde partijen af te komen.

Men kan zelfs een bepaalde kwaliteit maken van een bepaald merk en dat zo wegdrukken.
Of denkt men echt dat Sunoco echt de high end kwaliteit olie levert aan Kruidvat voor die prijs onder Kruidvat label?

Goed, het is of uitlopend, of een mindere kwaliteit, anders kan het niet voor die prijs.
Zo makkelijk is het uiteindelijk wel.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Subject:

· 
Posted: 28.12.2015 - 07:53  ·  #64
Quote door VolvoS60Racer

Hoe lang zat de olie er in.....de Viscositeit bij de ene olie blijft redelijk stabiel qua waarden over langere tijd, bij de andere olie is het gewoon over na bepaalde tijd. Hetzelfde geldt overigens voor additieven.

Elke oliewissel sta ik weer versteld hoe "blij" de motor klinkt met vers "Goud". Nieuwe olie is zoals ie is, en gebruikte olie is vaak niet meer qua specs van wat de fabrikant bedacht had.

Kijk, het gaat om de kwaileit van de olie,
Welke basis en het additievenpakket.
Goedkope componenten zijn minder goed en werken minder lang.
Net zo als een band van 70 euro minder zal presteren als de zelfde band in de zelfde maat die 2 keer zo duur is.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.12.2015 - 11:17  ·  #65
Wat mij al lang verbaast is dat vaak wordt aangenomen dat de olie waar een blok het lekkerst bij klinkt ook de olie is die het betreffende blok het beste smeert. Dat kon wel eens heel anders liggen.

Tom
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 28.12.2015 - 12:24  ·  #66
Volgens mij staan er in dit topic opmerkingen met twijfels t.a.v. het geluid van de motor.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Subject:

· 
Posted: 28.12.2015 - 16:15  ·  #67
Quote door VolvoS60Racer

Business model van Action = business model Lidl.

Beide zijn met beperkte assortiment en hoge omloopsnelheid in staat op top kwaliteit producten te leveren naast hun budget assortiment. Als het goed is heeft de Lidl ook dit jaar weer de race om de kerstmaaltijd ingrediënten gewonnen. Laagste prijs en beste kwaliteit.

Dat betekent dat die band die twee maal zo duur is als een goedkope band opeens net zo duur is als die gewone band in de reguliere handel. En als je kijkt naar de huidige crisis in de retail wereld, dan begint de reguliere retailhandel last te krijgen van de andere kanalen via welke kwalitatief hoogwaardige producten worden verkocht.

Als je met een 5 cilinder benzine dagelijks 3-4 ritjes met koude start maakt, dan is het logisch dat na 10000 km & 3 maand de olie is aangelengd met condenswater & onverbrande benzine. Er is geen enkele olie die daar tegen resistent is. Additieven of niet. En mij maak je niet wijs dat een Shell Ultra olie een goedkoop additieven pakket heeft. Het aantal leveranciers voor additieven is op twee handen te tellen (zo niet een hand). En dan kom je toch weer terecht bij de vraag hoe groot de discrepanties zijn tussen de verschillende Premium types olie olie van gerenommeerde fabrikanten.

Noack, een onafhankelijke test voor volatiliteit van olie, laat zien dat de Shell Helix Ultra een onwaarschijnlijk lage NOACK score laat zien. Die ligt op 6,8%. Er zijn maar weinig oliën die zo'n lage waarde halen. Sommige olietypes van Pennzoil, AMSOIL en Redline olieen liggen rond diezelfde waarde. De rest scoort allemaal hoger. De grens voor API SN olie ligt bij een 15% score.

Neen, Action heeft een ander business model.

En een ieder weet dat Shell de formulering van de olie per land samenstelt, en dat Shell het op heel veel locaties produceert.
R-W
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 28.12.2015 - 17:17  ·  #68
Quote door TPR Powerflush

Quote door VolvoS60Racer

Business model van Action = business model Lidl.

Als je met een 5 cilinder benzine dagelijks 3-4 ritjes met koude start maakt, dan is het logisch dat na 10000 km & 3 maand de olie is aangelengd met condenswater & onverbrande benzine. Er is geen enkele olie die daar tegen resistent is. Additieven of niet. En mij maak je niet wijs dat een Shell Ultra olie een goedkoop additieven pakket heeft. Het aantal leveranciers voor additieven is op twee handen te tellen (zo niet een hand). En dan kom je toch weer terecht bij de vraag hoe groot de discrepanties zijn tussen de verschillende Premium types olie olie van gerenommeerde fabrikanten.

Noack, een onafhankelijke test voor volatiliteit van olie, laat zien dat de Shell Helix Ultra een onwaarschijnlijk lage NOACK score laat zien. Die ligt op 6,8%. Er zijn maar weinig oliën die zo'n lage waarde halen. Sommige olietypes van Pennzoil, AMSOIL en Redline olieen liggen rond diezelfde waarde. De rest scoort allemaal hoger. De grens voor API SN olie ligt bij een 15% score.

Neen, Action heeft een ander business model.

En een ieder weet dat Shell de formulering van de olie per land samenstelt, en dat Shell het op heel veel locaties produceert.

iedereen -1 dan, wist ik niet en lijkt sterk ook, anders dan dat het aangepast wordt aan de daar geldende situatie.

Maar wat is volgens jou nou de omschrijving van een goede olie voor een doorsnee auto en is dat advies anders bij bijv een gechipte auto of een kmvreter op gas? De S.. spec, het al dan niet synthetisch zijn, het goed in de racerij doen, geschikt zijn voor lange onderhoudsintervallen,....? Volvo zelf komt in mijn boekje niet verder dan A3/B3, 0/5W30/40, liefst synthetisch.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Subject:

· 
Posted: 28.12.2015 - 17:22  ·  #69
Daar doe ik geen uitspraken meer over zolang mensen advies zien als opdringen...
Per PB wel advies maar niet meer in een topic.
Spijtig genoeg zijn we al op dat punt beland..
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 28.12.2015 - 18:00  ·  #70
Kom op heren. we doen het voor de lol. op alle fora(of is het forums) en dus ook hier, zijn verhitte discussies over olien te vinden. Er lijkt me maar één conclusie mogelijk: de meningen verschillen! ^_^ en ja dan is het niet makkelijk voor de volvo amateur die gewoon om een advies vraagt. Gewoon bij een inhoudelijke discussie houden en elkaars meningen respecteren. Dat we dan af en toe uitschieten naar het verkoop model van oa de action(Ik kan het niet laten daar, zakken vol voor weinig) vind ik wel leuk, maar hou het leuk. :thumb:
R-W
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.12.2015 - 18:36  ·  #71
@TPR, jammer want ik ben oprecht geïnteresseerd.
BlackSpider
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 28.12.2015 - 19:14  ·  #72
@VolvoS60Racer: 0w staat hoeft niet altijd voor CO2 reductie te staan.

CO2 reductie door olie wordt behaald doordat een bepaalde olie minder wrijving geeft, waardoor het blok minder zwaar loopt, dit zorgt weer voor minder verbruik, dus in dit voorbeeld ook voor minder CO2 uitstoot. De oliën die dit realiseren zijn onder andere (er zijn er meer) de ACEA A5/B5 - A1/B1 oliën. Bijvoorbeeld castrol heeft deze in een 0w30 en 5w30, de viscositeit is ook hier niet leidend, zie technische documenten van deze oliën, www.castrol.com. Bijvoorbeeld Ford adviseert deze oliën in bepaalde auto's en ook Volvo in sommige modellen.

Wellicht zijn dit leuke links, vanuit de branche.....:D :thumb: :shame:
Leuk leesvoer, ontkracht ook sommige stellingen in deze discussie :police: :thumb:

http://www.amt.nl/techniek/nie…e-10147801
http://www.amt.nl/techniek/art…06-1011925
http://www.amt.nl/techniek/art…08-1012387
http://www.amt.nl/techniek/art…-9-1018928
http://www.amt.nl/werkplaats-o…s-10119065
http://amt.nl.s3-eu-central-1….ddelen.pdf
http://docplayer.nl/7163323-Ww…ional.html
http://www.amt.nl/techniek/art…12-1011710
WiebeH
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 52
Subject:

· 
Posted: 28.12.2015 - 20:11  ·  #73
Even OT, ik vind dit soort 'discussies' wel interessant om te lezen, want er komt wel een hele hoop informatie voorbij. Oke, de toon kan soms zeker wel wat vriendelijker, maar ik als leek weet soms echt niet meer wat voor olie te gebruiken en in dit soort topics komt in het heetst van de strijd, toch veel extra info voorbij. Wie weet snap ik het op een dag ook allemaal :D
R-W
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.12.2015 - 20:39  ·  #74
@blackspider, dat was even lezen :thumb:

Toch blijft mijn vraag in het geval van volvo: advies is 0/5w30/40 a3-b3 bij voorkeur synthetisch. Dat was het advies voor een nieuwe v70 2.4t met 200pk in 2002. Nu is het 2016, heeft het ding ondertussen bijna 200kkm afgelegd en heeft hij mbv obbepower zo'n 260pk. Volgens de linkjes is het eigenlijk zo dat je het beste de geadviseerde viscositeit en specs kan kiezen maar ook daar gaat men uit van origineel en relatief nieuw.
Reinder
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 28.12.2015 - 21:00  ·  #75
Als olie-ondeskundige is het genieten geblazen om deze discussies te blijven volgen. Leerzaam. Vooral je meningen, kennis en ervaringen blijven delen, dan kan er in mijn ogen geen sprake zijn van de kwalificatie 'opdringen'. Ik heb er veel aan. Blijf vooral doorgaan.

Selected quotes for multi-quoting:   0