Olie duidelijkheid

 
 
 
 
 
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Olie duidelijkheid

 · 
Posted: 30.12.2015 - 21:55  ·  #91
Voor ons gebruik lijkt het me meer dan voldoende.
170PK op LPG, 3ton op de teller. Ietwat stevige rijstijl.

Eens per jaar een caravan, dan mag 'ie ook wat gebruiken.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Olie duidelijkheid

 · 
Posted: 30.12.2015 - 21:57  ·  #92
Ja, alleen was goedkoop vooral een aangename bijzaak :yes:
Ze hebben daar (oil center.de) ook een goede aanbieding voor motul 8100xcess 5w40 op dit moment, als je goede olie voor een prettige prijs zoekt.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Olie duidelijkheid

 · 
Posted: 30.12.2015 - 22:07  ·  #93
Wat zou dan de beste keuze zijn?
Motul of mequin?

EDIT.
Volgens de specs op het internet presteert de Motul nét iets beter.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Olie duidelijkheid

 · 
Posted: 30.12.2015 - 22:20  ·  #94
Motul heeft iets nieuwere specs maar die heb ik al geprobeerd, daarom nu voor Meguin gekozen.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Olie duidelijkheid

 · 
Posted: 30.12.2015 - 22:25  ·  #95
Quote door R-W

Motul heeft iets nieuwere specs maar die heb ik al geprobeerd, daarom nu voor Meguin gekozen.


Verschillen zijn, op papier, heel klein.
Dat zal ook wel kloppen, want overstappen op een olie welke beduidend minder presteert lijkt me niet logisch. Mooi meegenomen dat 'ie toch iets goedkoper is inderdaad! :)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Olie duidelijkheid

 · 
Posted: 30.12.2015 - 22:47  ·  #96
Misschien een idee jullie bevindingen te plaatsen ?
Gero
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 503
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Olie duidelijkheid

 · 
Posted: 31.12.2015 - 12:49  ·  #97
Quote door BlackSpider

Heren...en wellicht ook dames :yes,

Hierbij weer wat leesvoer :D
Ik ben me nog maar eens verder in de materie gaan verdiepen....en dan kom je leuke openbare publicaties tegen :o :-)

http://www.amt.nl/werkplaats-o…s-10119095

deze is echt een aanrader, gaat dieper in op specificaties. Geeft een goed beeld van welke oliën nu de juiste kunnen zijn.
http://docplayer.nl/6597663-Ww…ional.html

En met deze link kun je visueel zien wat de verschillen zijn:
https://www.lubrizol.com/apps/relperftool/pc.html


http://amorgignitamorem.nl/Fol…delen2.pdf

https://www.mijngrossier.nl/smeermiddelen-onder-de-loep.html


Interessante leesvoer, het val me op dat ze veel schrijven over de HTHS waarde, High Temperature High Sheer, populair uitgedrukt betekent een hoge HTHS waarde , een stevige smeerfilm van vodoende dikke olie op zware belaste hete onderdelen.

Dat zit ik wel goed met de Motul 300V (10W 40) olie , deze heeft een HTHS waarde van 4.2 mPa.s

voldoende reserve in ieder geval.

Op de 850 hebben we ook een eindeloze olie discussie, maar op deze forum gaat het wel erg ver , met heel wat interessante leesvoer.
BlackSpider
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 221
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Olie duidelijkheid

 · 
Posted: 31.12.2015 - 19:00  ·  #98
Goede tip over de motul 5w40 :thumb: ......ga zo ook eens even kijken, doe de komende beurt zelf.

@ Gero, ik zou zeggen....nodig een ieder uit om hier te kijken :*
bluefreefun
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grathem
Leeftijd: 56
Berichten: 182
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Olie duidelijkheid

 · 
Posted: 01.01.2016 - 09:01  ·  #99
Die x-cess had ik voor onze bolides ook willen halen, wil één olie voor zowel diesel als cabrio. Kwalitatief zeker oké, bij oil-center ook heel leuk geprijsd. Helaas is deze niet geschikt voor dpf, dus een andere keuze moeten maken.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Olie duidelijkheid

 · 
Posted: 01.01.2016 - 09:42  ·  #100
Dan kan je de xclean kiezen, volgens mij.
hsv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 55
Berichten: 660
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Olie duidelijkheid

 · 
Posted: 01.01.2016 - 10:22  ·  #101
Daar ik het instructieboekje mis voor de 98-er 2.5 10v met 380.000 km op de teller, en er ook geen stickers onder de motorkap e.d zitten, stel ik de vraag naar hier: wat is de olie die hier in moet? Ik zie vele soorten en smaken voorbij komen, maar vraag me af wat zij, die een dergelijke motor hebben in hun V, gebruiken.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Alle (!)

 · 
Posted: 01.01.2016 - 10:46  ·  #102
850's en x70 classics (ook de turbo's) tot 2000 zijn standaard voorzien van een goede 10W40 halfsyntheet. Blijf deze aub gebruiken anders is de kans erg groot op onzinnig olieverbruik. Het merk an sich maakt niet zo gek veel uit, als de specs en viscociteit maar kloppen (dus die 10W40)
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olie duidelijkheid

 · 
Posted: 04.01.2016 - 16:00  ·  #103
Inderdaad, een goede 10W40 aub, niet van de supermarkt maar eentje van een merk, en dan met goede specs.( A3-B4 )
Al zou je een 300pk uit een Classic peuteren, 10W40 is prima voor hem.
Misschien wat minder lang er in laten zitten dan 20000.
Confus
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 336
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Olie duidelijkheid

 · 
Posted: 05.01.2016 - 21:41  ·  #104
Quote door Martijn

Quote door R-W

Motul heeft iets nieuwere specs maar die heb ik al geprobeerd, daarom nu voor Meguin gekozen.


Verschillen zijn, op papier, heel klein.
Dat zal ook wel kloppen, want overstappen op een olie welke beduidend minder presteert lijkt me niet logisch. Mooi meegenomen dat 'ie toch iets goedkoper is inderdaad! :)


Omdat Grrroovedude goede ervaring heeft met de Meguin 20 liter grootverpakking heb ik die ook aangeschaft. Bevalt mij prima. Deze zit er bij mij voor de 2e keer in. Lijkt overigens nu wel een iets hoger olieverbruik te hebben dan de eerste keer...
Bij de N van mijn schoonpa zit het er ook in. Hij beweert overigens geen olieverbruik te hebben... En dat met hoofdzakelijk korte ritjes (tot 15km) en zo nu en dan een langere rit...

Binnenkort maar het tweede vat bestellen. Weer maar gelijk 20 liter... Bevalt me wel...
BlackSpider
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 221
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Olie duidelijkheid

 · 
Posted: 31.01.2016 - 19:39  ·  #105
Dit kwam ik zojuist op het form van de Honda community NL tegen. :D

Bijzonder om te lezen en de bron wordt vermeld. Op het subaru forum gaat de discussie inhoudelijk nog een stukje verder :police:
--------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------

Olievragen
Berichtdoor Brian » 20 aug 2008, 18:02

Aangezien we op het Type-R forum al een aardige discussie achter de rug hebben wil ik onze bevindingen hier ook kwijt.

Dit is een antwoord mailtje over de olie in een ITR van een olie technicus die een boekje open doet over de typen olieen die er zijn en in welke situaties je het beste welke olie kan gebruiken:


-------------------------------------------------------------

Goedemorgen,

Het voorschrift van de Integra Type R is behoorlijk ruim, dat wil zeggen dat je een 15w/40, een 10w/40, en 5w/40 en een 5w/50 mag gebruiken.

Hoge toeren zijn makkelijker te smeren dan lage toeren, een Turbo diesel motor is moeilijker van de juiste smeerfilm te voorzien bij lage toeren dan de Honda motor bij 9000 toeren. Ook de olietemperatuur is geen probleem. Alle oliën worden tegenwoordig bij 150˚C getest op de afschuifdrukken die deze olie bij deze temperatuur en hoge toerentallen nog op kan nemen. Een olie functioneert dus prima bij 135˚C. Wel is het zo dat de veroudering van de olie wat sneller gaat als er regelmatig hoge temperaturen worden bereikt. Wisselen om de 5000 km is wellicht wat snel, maar 10.000 zou weer te lang kunnen zijn, dus blijf maar rond de 5000 km zitten.

Dan het verhaal van de di-esters. Nagenoeg alle 5w/40 oliën maken gebruik van di-ester technologie. De 5w/50 oliën hebben zelfs nog iets meer di-esters. Dit is een goede maar algemeen gebruikte technologie. Motul benadrukt dus gewoon iets dat alle maatschappijen al een paar jaar gebruiken en dus eigenlijk niets bijzonders is. Marketing-technisch natuurlijk een prima zet, maar product technisch is het helemaal niet zo speciaal als Motul wil doen geloven. Zeker onze oliën evolueren ook, alleen wordt daar minder ruchtbaarheid aan gegeven, zo zal de 5w/50 van vorig jaar zeker op een paar punten afwijken van de 5w/50 van dit jaar, alle producten zijn continu onderhevig aan verbeteringen, omdat ook autofabrikanten steeds hogere eisen aan de producten gaan stellen. De naam blijft wel hetzelfde, maar de formulatie wijzigt continu om de beste resultaten te kunnen waarborgen.

De Kendall Elite 5w/50 is een PAO syntheet, dus een ECHTE syntheet. Ook in dit product wordt gebruik gemaakt van de di-ester technologie. Het is dus een Groep 4 en groep 5 olie.

Groep 1 = minerale olie, redelijke kwaliteit, relatief veel vervuiling, Viscositeits index <100

Groep 2 = minerale olie, goede kwaliteit, veel minder vervuiling, viscositeitsindex 100-120

Groep 3 = Hydrocracked, zeer goede kwaliteit, geen vervuiling, viscositeitsindex 140+

Groep 4 = Poly Alpha Olefinen, zeer goede kwaliteit, geen vervuiling, geen zijtakken op de molecuulketens, Viscositeitsindex 160+

Groep 5 = esters en di-ester

Dat de PAO producten (groep IV) officieel door een aantal niet als synthetisch worden gekenmerkt, is nieuw voor mij, het verbaast mij echter niet. Ook voor de PAO heb je koolwaterstoffen als basis nodig. Als dat het criterium is voor de definitie synthetisch, dan heb ik daar geen problemen mee.

Zelf ben ik van mening dat deze discussie eigenlijk niet zo interessant is, er is ooit een idioot geweest die heeft geroepen dat synthetisch beter is en daar hebben wij nu nog allemaal last van. Wat echter precies een syntheet is, daar heeft niemand enig idee van. Een syntheet (lees PAO) heeft zo zijn voordelen, maar dat geldt zeker ook voor de minerale en hydrockracked producten (resp groep II en III)

Wat natuurlijk wel belangrijk is, is dat je weet wat de basis van het product is dat je gebruikt. In de loop der jaren zijn er tal van olie-merken geweest die misbruik hebben gemaakt van deze abstracte materie, zodat groep III producten als volsynthetisch zijn verkocht, met bijbehorende prijs. Of nu een PAO (groep IV) wel of niet volledig synthetisch is, lijkt mij daarom niet zo interessant. Wat van belang is dat je over dezelfde basisproducten praat als je verschillende merken met elkaar gaat vergelijken.
Er zijn merken die een groep III als volsyntheet verkopen en daar een hoge prijs voor vragen, zij maken geen gebruik meer van PAO's alleen maar Groep III. Toch hebben zij volsynthetische producten volgens de etiketten. Dit zijn echt wel goede producten, maar idd geen volsyntheten volgens het eerder genoemde criterium. Op deze manier creer je dan een ondoorzichtigheid voor de consument, doordat een syntheet van het ene merk 8 euro kost, terwijl de syntheet van het andere merk 20 euro kost.

In 2001 heb ik een zeer uitgebreid olie-onderzoek gedaan bij de subaruclub nederland. Daar wil ik wel even een paar resultaten van toelichten. Ik heb toen de stelling genomen dat een minerale 10w40 betere prestaties en bescherming zou leveren dan de volsynthetische 0w40 producten (ongeacht merk!!) Uit onderzoek bij circa 60 impreza 555's is toen naar voren gekomen dat de minerale 10w40 gemiddeld 5x minder slijtage vertoonden in vergelijking met de volsynthetische 0w40. De 5w50 scoorden weer beter dan de 10w40 producten, de 5w50 waren dan ook het beste product voor de 555's, gevolgd door de 10w40.
Ook zaten er een aantal 10w40 producten van Motul bij op ester-basis, met nagenoeg dezelfde prestaties als de normale 10w40 producten. Niets bijzonders dus. Evenals Canonball toevoegingen die werden gevonden, geen betere prestaties tov de gewone 10w40.

Wat je nu steeds meer ziet is dat het voor en nadelen van de verschillende basisolien steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Waar je voorheen nog PAO's voor moest bijmengen op een product temperatuur-stabiel te maken, redt je dit nu eenvoudig met groep III basisolien. Geen dure PAO's meer, minder verschillende basisolien op voorraad en het resultaat is zeker niet slechter, dat wijzen de resultaten nu wel uit.

Korte zijsprong naar luchtfilters, met name de open air-filters en 57i-kits hadden schrikbarend veel silica vervuiling, uit gesprekken maakte ik op dat de beloofde vermogenswinst bovendien ook niet was waargenomen.

Samengevat: Wat is nu precies een syntheet? Groep IV of pas vanaf groep V, lijkt mij niet interessant, je zoekt een bepaalde performance. Het is veel belangrijker dat je weet wat basisolie van het product is. Als op het flesje staat groep III, of hydrocracked, maar ook volsynthetisch, dan is dat allemaal wel leuk, maar dan weet je dat je dit product niet moet verglijken met een PAO product, waar ook volsynthetisch op staat. Pak dan een ander groep III product. Het prijsverschil zegt al een hoop over de gebruikte basisolie.
Ook groepV producten, volgens sommige de enige echte syntheten, onderscheiden zich niet qua performance van de PAO's (en als zij zich wel onderscheiden, dan eerder in negatieve zin dan in positieve zin.)

Voordeel Groep V: erg plakkerig en zeer sterke hydrodynamische smeerfilm. nadeel bij te lage toerentallen kan de smeerfilm snel uiteenvallen, zodat je dan versnelde slijtage krijgt. Niet bestand tegen al te hoge temperaturen, er ontstaat dan koolvorming.
Voordeel groep IV: zeer goed bestand tegen zeer hoge temperaturen en toerentallen. Nadeel: geen affiniteit met metaal, de olie plakt veel minder aan het metaal, zodat de motor bv droger is bij iedere koude start.
Voordeel groep III: zeer goede smering, redelijk goede Viscositeitsindex. Nadeel minder goed bestand tegen zeer hoge temperaturen en toerentallen in vergelijking met de groep IV producten. Iets meer verdampingsverlies (lees olieverbruik) ivm de groep IV producten.
Voordeel Groep II, zeer goede smering, redelijke Viscositeitsindex en prijsvriendelijk. Nadeel nog meer verdampingsverlies en maximaal haalbare temperaturen liggen behoorlijk lager ivm groep III producten.
Groep 1 is gewoon niets bijzonders.

Als je een goed advies wil hebben, dan ben ik bang dat je toch een wat persoonlijkere benadering zoekt, omdat alle flesjes zeggen dat het synthetisch is en dat het bovendien het beste is voor jouw auto........snappen jullie het nog????

Motul heeft een goede naam, maar tijdens een aantal olie-onderzoeken, vergelijkingen en het onderzoek bij de Subaruclub, waren de Motul producten niets beter of slechter dan het gemiddelde.

Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact op.

Met vriendelijke groet,

J.W.A. Engel

Aanvulling;

*Mobil1 0W40 = PAO

*5W50 Mobil porsche spec = PAO

*Castrol RS 10W60 = Hydrocracked

*Castrol Magnatec 5W40 = Hydrocracked

*Silkolene 5W40 = Waarschijnlijk Hydrocracked

*Motul 300V Competition 15W50 = waarschijnlijk hydrocracked

*Motul 300V Power 5W40 = waarschijnlijk hydrocracked/Pao



Een dikkere olie gebruiken omdat je in de winter de auto minder gebruikt is niet nodig, zelfs een beetje onzinnig. Een 15w/50 is nl dikker bij 100 graden dan een 5w/50, ondanks dat de getallen iets anders doen vermoeden. Dat betekend dat je over de gehele temperatuur-gebruikscurve met een dikkere olie aan het rijden bent, hierdoor kan je overdruk ventiel open gaan staan en een deel van de druk proberen af te vlakken. Het volume dat dan nog door de motor gepompt wordt neemt af en deze kleinere hoeveelheid olie moet evenveel warmte opnemen, dus zal de olietemperatuur alleen maar stijgen.

Blijf gewoon bij een 5w/40 of 5w/50.



Groep 4 plakt wat minder, vooral nadelig als het een seizoensgevoelig voertuig betreft. De eerste koude start na bv 2 maande stilstand, of 4 maanden stilstand is dan een start waarbij de motor echt droog is, terwijl een Hydrocrack, of een gewone mineraal nog een behoorlijke smeerfilm achterlaat. Juist de Groep 4 heeft de beste resultaten bij hoge temperaturen, hoge toerentallen en hoge afschuifdrukken, voor extra “vettigheid” wordt er wel wat esters in verwerkt, maar ook weer niet te veel. Daarom is het gewoon moeilijk te zeggen dat deze olie bestaat uit die bestanddelen en die olie heeft weer die en die bestanddelen.

130 of 135 graden is echt niet zo hoog, de koolvorming zal pas optreden boven de 180/190 graden en dan nog alleen onder de ideale omstandigheden daarvoor. In de praktijk weten de oliefabrikanten dit proces goed in toom te houden. Met name 2-takt Olien hebben hier iets meer last van, maar daar staan de Olien dan ook direct in contact met de verbranding van 1000 graden.

---------------------------------------------------------------------


Als ik dit bovenstaande verhaal even vertaal naar mijn omstandigheden en olie waar ik nu mee rijd om ik tot het volgende:


Ik rij met Mobil 1 5W50
Ik heb dus een PAO olie, oftewel groep 4
en die eigenschappen zijn:
Quote:

Voordeel groep IV: zeer goed bestand tegen zeer hoge temperaturen en toerentallen. Nadeel: geen affiniteit met metaal, de olie plakt veel minder aan het metaal, zodat de motor bv droger is bij iedere koude start.


Voor mij perfect! Ik rij er toch geen korte stukken mee, en de rest is perfect voor mijn rijstijl!


Met de bovenstaande wetenschap kunnen we ook aardig bepalen wanneer men een extra oliekoeler nodig heeft.
De hedendaagse olieen kakken pas in elkaar bij extreme temperaturen en mag hij dus heter worden dan wat men in het verleden als grens aan nam.
140 graden is pinuts voor een moderne olie wat gelijk aangeeft dat bijna niemand hier op het forum een koeler nodig heeft!!

Uit het bovenstaande kan men dus ook leren dat je beter niet met een race olie kan gaan rijden als je elke dag de auto gebruikt om met een trutte tempo naar je werk te rijden!



Mijn conclusie:

1) Bij de gene met een standaard motor die alleen maar een beetje op de snelweg trapt is het beste af met een standaard olie (10W40) van een A merk en heeft echt niks anders nodig!

2) De gene die aan sprinten/circuit rijden mee doen, hogere toeren draaien en/of een turbo hebben kunnen het beste de 5W50 van Mobil 1 nemen ZONDER OLIEKOELER.

3) Alleen de circuit knallers die eigenlijk niks anders doen met hun auto dan circuit rijden hebben iets aan de echte race olieen als de Redline, Motul 300V, Castrol 10W60 MET eventueel een extra koeler.



Voor de gene die de eigenschappen van de door mij aangerade Mobil 1 5W50 willen nalezen: http://www.ibg.ge/lubricant.asp?lubID=5

Zoals je kan zien is de maximale temperatuur waarbij de olie uiteen valt zelfs 236graden! Maar laat je niet verleiden dat dit de temperatuur is die in het carter gemeten mag worden. In de lagerschalen kan door de druk krachten de temperatuur erg oplopen. En omdat er altijd een deel olie redelijk koud terug in je carter loopt, en een deel extreem heet meet je altijd de gemiddelde temperatuur.
In de praktijk mag de olie van hoogwaardige qualiteit ala de Mobil 5W50 140graden worden (284Fahrenheid) at dus aangeeft dat je idd bijna nooit een extra koeler nodig hebt.

Bron: hondaperformance, post van Gaskleppie
 
Selected quotes for multi-quoting:   0