Olie D5 Euro4

 
 
 
 
 
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 05.12.2016 - 16:45  ·  #16
Wat denk ik ook redelijk bepalend is voor de verversingstermijn, is het gebruik van de auto. Mijn collega rijdt die 30K in 4 maanden weg. Elke dag 350km snelweg. Dan zou ik die 30K nog wel aandurven. Misschien is bij kleine korte stukjes waarbij de auto nooit op temperatuur komt een verversingstermijn van 5000km wel de max.
Het onderhoudsboekje van Volvo geeft ook aan dat onderhoud afhankelijk is van het gebruik van de auto. Voor mij geldt dat als de olie zwart wordt en/of naar diesel gaat ruiken, de olie eraf gaat.
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 07.12.2016 - 08:10  ·  #17
Ik heb mijn oog laten vallen op de Motul x-lite 8100 0w30. Een 100% synthetische 0w30, maar wel met de B4 classificatie met een hogere HTHS van 3,6. In mijn optiek verenigt deze olie de vereiste 0 voor een dunne olie bij de koude start, maar is bij hoge temperaturen net iets dikker voor een betere bescherming.
volvov 70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: de krim
Leeftijd: 55
Berichten: 39
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

welke olie

 · 
Posted: 07.12.2016 - 09:00  ·  #18
goede morgen luitjes
ik heb vanochtend ook alle filters vervangen en geef mijn xc 60 dus gewoon kendall 0w30 is een amerikaanse olie zit ook vaak in de racerij en truck tractorpulling en de prijs valt reuze me
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1942
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 07.12.2016 - 12:13  ·  #19
Quote door volvov 70

goede morgen luitjes
ik heb vanochtend ook alle filters vervangen en geef mijn xc 60 dus gewoon kendall 0w30 is een amerikaanse olie zit ook vaak in de racerij en truck tractorpulling en de prijs valt reuze me


De olie in de truck traktorpulling , wordt na een paar pulls al verwisseld .
Dus dat is niet echt iets voor de dagelijkse auto , maar de reclame werkt .
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 10.12.2016 - 13:29  ·  #20
Motul heeft ook de 8100 Eco-nergy 0W30. Dit is een A5/B5 olie, speciaal voor Volvo: VOLVO VCC 95200377
Heeft een viscositeitsindex van 186 (Kroon Helar 0w30: 168) en is ook net een fractie dikker dan de Helar.
Dit lijkt me een mooie kandidaat voor de winter en dan wellicht de 8100 X-lite voor de echte zomerdagen in het buitenland.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 11.12.2016 - 13:37  ·  #21
Olie is interessant en eindeloos...

Maar even voor mijn begrip: is de B5-eis er alleen voor emissie en verbruik? En voor de lange interval? En is B5 ook de reden dat de olie een OW- viscositeit heeft?

In dat geval kun je dus (als je daar zelf voor kiest zonder dit aan anderen op te leggen [ja ik pas op mijn tellen]) 5w30 b4 (of B5) nemen, als je maar voor de 15k vervangt?

Persoonlijk vind ik slijtagebescherming belangrijker dat emissie...
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 11.12.2016 - 14:51  ·  #22
Quote door JJM

Olie is interessant en eindeloos...

Maar even voor mijn begrip: is de B5-eis er alleen voor emissie en verbruik? En voor de lange interval? En is B5 ook de reden dat de olie een OW- viscositeit heeft?

In dat geval kun je dus (als je daar zelf voor kiest zonder dit aan anderen op te leggen [ja ik pas op mijn tellen]) 5w30 b4 (of B5) nemen, als je maar voor de 15k vervangt?

Persoonlijk vind ik slijtagebescherming belangrijker dat emissie...


A5-B5 is voor emissie ( 0w geeft max 2% lagere emissie ) en tevens is het ook een aanduiding voor extended drain, voor die personen die er 30.000 mee durven te rijden. ( lease wagens)

Loopt een wagen waar die 0w in elkaar als er een goede 5w30 of 5w40 in gaat? ( b.v. Ardeca 5w30 Ultra welke geschikt is voor DPF), het antwoord is neen. Dat gaat goed zolang de specs snapt en volgt.
Als je die olie er max 15.000 in houdt, of zelfs 30.000 ( hij is immers ook Long life ) is er niets aan de hand.
Echter, we weten nu allemaal dat je bij een diesel graag de olie er uit wilt hebben na 15.000.
Bij een benzine kan je een en ander nog wel oprekken tot 20.000 omdat de vervuiling anders is.
Je kunt er dus niet elke bouwmarkt of elke andere 5w30 in mikken, het gaat dus wel om de specs, niet in de eerste plaats om de viscositeit.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 11.12.2016 - 14:59  ·  #23
Als het om anti slijtage draait, dan moet je er een ester olie in doen.... met de juiste specs.
Dat kan een 5w30 of 5w40 zijn in dit geval.
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 17.12.2016 - 13:42  ·  #24
0W30 en 5W30 zijn beiden in A5/B5 en A3/B4 versie te verkrijgen. In heel veel verschillende uitvoeringen, van heel veel verschillende merken.
Ik geloof nu niet dat motoren direct kapot zullen lopen op al die soorten oliƫn wanneer je voor de 15K ververst. Maar voor mij blijft nog steeds de vraag onbeantwoord: is een hele goede kwaliteit B4 olie BETER dan een B5 olie voor de D5 euro4 als het gaat om slijtage bescherming. Bijvoorbeeld: de Motul Eco-nergy 0W30 (B5) of de Motul X-lite 0W30 (B4). Het verschil zit hem voornamelijk in de HTHS-waarde: 3.0 vs 3.6. Beide topkwaliteit olie, beide 0W30. Alleen bij wat hogere temperaturen in de X-lite (B4) iets dikker.
Kan een motorblok dat ontworpen is om met een lage HTHS-waarde om te gaan, goed overweg met een iets hogere HTHS-waarde?
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 44
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 16.10.2017 - 16:48  ·  #25
Even reageren op een al wat ouder, maar wel interessant, topic.

Stel dat ik milieu en verbruik en dat soort dingen even volledig links laat liggen en enkel kijk naar welke olie de allerbeste bescherming biedt voor mijn motor, wat zou dan de keuze worden voor mijn D5?
Volgens mij wordt namelijk bij het adviseren van olie niet alleen gekeken naar wat nou het beste is voor de motor, maar speelt tegenwoordig verbruik en milieu een veel grotere rol, althans, dat is mijn gevoel.
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 30
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 16.10.2017 - 17:49  ·  #26
Quote door Janvis

Even reageren op een al wat ouder, maar wel interessant, topic.

Stel dat ik milieu en verbruik en dat soort dingen even volledig links laat liggen en enkel kijk naar welke olie de allerbeste bescherming biedt voor mijn motor, wat zou dan de keuze worden voor mijn D5?
Volgens mij wordt namelijk bij het adviseren van olie niet alleen gekeken naar wat nou het beste is voor de motor, maar speelt tegenwoordig verbruik en milieu een veel grotere rol, althans, dat is mijn gevoel.


5W-40 C3 of B4.
Low saps is het beste voor je roetfilter.
Maar er zijn veel meningen over en ieder doet het anders.
De mijne heeft er nu 0W-30 inzitten en dat komt er nooit meer in. Hij heeft altijd gelopen op 5W-40 en daar loopt hij een stuk minder tikkerig op en je hoort een soepeler motor verloop.

Groetjes Martijn
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 44
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 16.10.2017 - 18:07  ·  #27
Ik heb momenteel ook 0W30 in zitten van Kroon omdat de Brezan me dat aanraadde, maar zoals gezegd is dat gewoon de olie die volvo aanraad omdat er aan allerlei eisen voldaan moet worden t.a.v. emissie en dat soort zaken. Maar ik weet nu dus niet of ik dat er de volgende keer weer in ga gooien omdat ik 0w30 wel heel erg dun vind, zeker voor een auto die eerdaags over de 3 Ton gaat en de kwaliteit van mijn motor vind ik belangrijker dan alle andere zaken...
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 30
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 16.10.2017 - 21:03  ·  #28
Quote door Janvis

Ik heb momenteel ook 0W30 in zitten van Kroon omdat de Brezan me dat aanraadde, maar zoals gezegd is dat gewoon de olie die volvo aanraad omdat er aan allerlei eisen voldaan moet worden t.a.v. emissie en dat soort zaken. Maar ik weet nu dus niet of ik dat er de volgende keer weer in ga gooien omdat ik 0w30 wel heel erg dun vind, zeker voor een auto die eerdaags over de 3 Ton gaat en de kwaliteit van mijn motor vind ik belangrijker dan alle andere zaken...


Ik raad al bij deze al aan om geen olie bij een Brezan te kopen of dat soort zaken. Je betaalt veelte veel en de mensen die achter de toonbank staan volgen alleen maar het gene op van de fabrikant (wat ook wel logisch is).

Groetjes Martijn
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 44
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 16.10.2017 - 22:06  ·  #29
Ik zit driftig verder te struinen over het grote WWW en merk dat een A3/B4 olie eigenlijk qua smering en een C3 zelfs nog beter voor het roetfilter, beter dan de voorgestelde A5/B5, de laatste wordt enkel voor geschreven als gevolg van de steeds verder doordravende milieu voorschriften.

Ik zit er sterk aan de te denken om de volgende keer voor een 5w30 c3 te gaan, volgens de gegevens iets minder goed voor het brandstof verbruik maar beter voor de motor en de C3 zou juist extra goed zijn voor het roetfilter... Of draaf ik nu een beetje door in mijn blijdschap voor de Volvo?? ;-)
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 16.10.2017 - 22:50  ·  #30
Mee eens. Mijn 2.4D met DPF draait al zo'n 7 jaar en iets van 150.000 km prima op 5W30 C3, met minimaal olieverbruik. Nu 255.000 op de teller. Wat de garage hier gebruikt is van het merk ENI geloof ik.
Ik heb ook eens tijdelijk 0w30 A5/B5 gehad maar dat heb ik er omwille van het DPF toch maar weer uit laten gooien, ondanks dat het voorgeschreven is.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0