Olie D5 Euro4

 
 
 
 
 
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 04.12.2016 - 18:18  ·  #1
Ik weet het, ik weet het.....er zijn al tientallen topics volgeschreven over olie. Toch heb ik na flink wat studie nog niet de antwoorden die ik zoek voor de beste keuze voor olie mijn 2006 D5 euro4

Volgens mij zijn de meesten van ons op dit forum het over het volgende wel eens;
- de verversingsinterval van 30K is een slecht plan. 20K max, 15K okay en 10K te prefereren;
- kies voor een kwaliteitsolie van een gerenomeerd merk zodat je een goed additievenpakket hebt.

Volvo schrijft een 0W30 A5/B5 olie voor voor mijn auto. Maar ik twijfel aan de reden waarom ze dit doen. Is dit ingegeven door die verversingstermijn van 30K? Of door brandstofbesparing en milieu-eisen? Is de motor nu zo aangepast dat deze B5 olie echt de beste keuze is of is het zo dat de motor om kan gaan met die B5, maar dat er betere alternatieven zijn (lees: minder slijtage)?
Er wordt vaak gesproken over een 5W30 olie, maar die zijn er in verschillende samenstellingen. De toegevoegde waarde van een 5W30 A5/B5 olie tov een 0W30 zie ik niet zo. Het enige is dat ie wat goedkoper is en bij lage temperaturen een fractie dikker. Ze hebben dezelfde viscositeit bij 150 graden.
Volvo schrijft op deze link (http://volvoab.hu/Castro_Volvo%20Olajtabla.pdf) een 5W30 A3/B3/B4 olie voor voor een 2006 D5 met een verversingsinterval van 12000 mls. Echter is Volvo niet consequent en geeft op hetzelfde a4-tje toch een 0W30 als eerste keus op. Wat is nu de beste?

Op http://www.tribolex.nl/acea.html staat het volgende beschreven:
" Bij "A3/B3" ligt de nadruk meer op slijtagebescherming: zowel de viscositeit bij 150 °C is hoger, als ook de toegestane hoeveelheid anti-slijtageadditieven zijn hoger. "A3/B4" staat nog wat meer anti-slijtageadditieven toe, noodzakelijk om het product geschikt te maken voor direct ingespoten snellopende personenautodiesels.
"A5/B5" kan gezien worden als de "brandstofbesparende variant" van "A3/B4". "A3/B3" en "A3/B4" worden het meest gevraagd. "A1/B1" wordt in beperkte mate voorgeschreven"
Is hier de conclusie te trekken dat een 5W30 A3/B4 een betere slijtagebescherming geeft dan een 0W30 of 5W30 A5/B5?

Voor het gebruik in de winter waarin ik niet hele grote afstanden rij geloof ik dat een 0W30 met verversingsintervallen van 7500km geen verkeerde keuze is.
Maar als ik zodadelijk op de Route Soleil in 35 graden en 130 km/u naar Zuid Frankrijk rij.....dan vraag ik me af of een 5W30 A3/B4 niet een veel betere keuze is.

Zijn er hier mensen die in de zomermaanden voor een B4 olie gaan en in de winter het bij de B5 houden?
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 04.12.2016 - 18:23  ·  #2
Nee, ik gooi er in wat voorgeschreven is in de manual en wat op de sticker staat onder de motorkap. En dat is de 0W30 A5/B5.
Ik houd wel een maximale verversing aan van 20.000km.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1942
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 04.12.2016 - 18:44  ·  #3
De ervaring leert me dat de dealer , waar mijn beide auto's de c30 en de v70d5 vandaan komen er 5w30 in doen , aangezien ik de olie een X extra verschoon , zelf , heb ik er voor de winter doe 0w30 ingedaan .

Ik doe verder het onderhoud zelf , maar vanwege de nog lopende garantie de auto bij dealer gebracht .

Ik ga over naar een 5w30 en een termijn van 15000km bij de diesel , dat de olie de juiste specificaties moet hebben is duidelijk , dus kan iedereen daar zijn eigen merk bij zoeken .
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 04.12.2016 - 18:47  ·  #4
@Olaf: doet de dealer er een B4 of een B5 5W30 in?
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1942
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 04.12.2016 - 19:15  ·  #5
Quote door Diehl5

@Olaf: doet de dealer er een B4 of een B5 5W30 in?

Oei dat moet ik nazien , ben niet thuis dus kan het niet zo opzoeken .

Ik zelf gebruik ardeca tegenwoordig .


Even in de auto gekeken , het is overigens een euro 5 mijn 5d en 5w30 B5
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 04.12.2016 - 19:39  ·  #6
Dus de b5 is de brandstofbesparende variant de b3 b4 de meer beschermende variant. gezien de ervaringen en reputatie van de euro4.........
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 04.12.2016 - 20:13  ·  #7
Als ik op de site van Kroonolie kijk naar een 0W30 B5 dan kom ik uit op een Helar 0W30 welke een vol-synthetische olie is. De 5W30 B4 is de Asyntho 'welke is gebaseerd op synthetische basisolien'. De B4 en de B5 oliën zijn dus echt een andere type olie.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 04.12.2016 - 20:32  ·  #8
Dat zie je ook aan het prijskaartje.
Wat we nu weten is dat je geen 30.000 km met de motorolie moet rijden.
De a5-b5 is in het leven geroepen om de 30.000 km wissel te kunnen bereiken en het is mooi om de emissie met koude motor iets te verlagen.
Dit geldt voor benzine en diesel motoren.
De laatste modeljaren euro 3 kregen ook een sticker 0w30 a5-b5 onder de kap.
Natuurlijk wil men de dealer niet 5 soorten olie in voorraad laten nemen, dus werd de 0w bijna generiek...
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 04.12.2016 - 20:43  ·  #9
Quote door TPR Powerflush

Dat zie je ook aan het prijskaartje.
Wat we nu weten is dat je geen 30.000 km met de motorolie moet rijden.
De a5-b5 is in het leven geroepen om de 30.000 km wissel te kunnen bereiken en het is mooi om de emissie met koude motor iets te verlagen.
Dit geldt voor benzine en diesel motoren.
De laatste modeljaren euro 3 kregen ook een sticker 0w30 a5-b5 onder de kap.
Natuurlijk wil men de dealer niet 5 soorten olie in voorraad laten nemen, dus werd de 0w bijna generiek...


Zijn er geen lijsten dan met de voor de D5 gewenste viscositeit op basis van type d3 d4 d5??
En natuurlijk is een kortere interval beter voor de smering van de motor en het eerder verwijderen van vuil uit het smeersysteem!
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 04.12.2016 - 21:01  ·  #10
Kijk, de grote afnemers van nieuwe wagens zijn de fleetowners... ( lease etc )
Die hebben het long life verhaal afgedwongen..
Wat er de eerste 140-150k afspeelt met de verversingen is bepalend voor de levensduur van de motor.
Voor de fabrikant is het van belang dat de motor niet aan puin loopt binnen de garantietermijn.
De leasemaatschappijen willen niet langer dan 150.000 ( gemiddeld ) een wagen in bezit hebben, dan moet er een nieuwe worden genomen....
Je snapt natuurlijk wel waarom bovenstaand is. .
Dus.. als je motor ( en je bak ) lang mee moet gaan , en dat willen we, rijd dan niet te lang Door met de olie...
Bij mijn wagens gaat de motorolie er elke 10000 uit,. Ja is wel erg kort. 15000 kan ook. Maar ik vind elke 10000 km makkelijker te zien en te beheersen.
De laatste bouwjaren euro 3 tot nu zijn eigenlijk altijd ( Door volvo aanbevolen 0w30 )
Maar dat 0w zie je bij heel veel motoren ( milieu/emissie weet je nog? ) ook 0w20 en zo is al veel voorkomend nu...bij andere merken dan.
En bij de laatste Volvo modellen zowel diesel als benzine 2015 zie je ook een specifieke 0w20 als eis komen. Dit zijn trouwens die nieuwe motoren in de xc90 etc.
Alles voor de emissie homologatie dus.
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 05.12.2016 - 08:03  ·  #11
Volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat die 30000km geen goed plan is en dat 10-15K een goede verversingstermijn is.
Blijft nog steeds de vraag actueel: wat is de beste olie voor een D5 euro4 wanneer je om de 10K wisselt? En dan zowel in de winter als in de zomer.
Is de 0W30 B5 een top olie die alleen wat duurder is, of biedt een 5W30 B4 olie een betere bescherming bij hogere temperaturen?
Brandstofbesparing of kosten is voor mij erg ondergeschikt aan de beste zorg voor het blok.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 59
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 05.12.2016 - 10:17  ·  #12
ik denk dat als je bijv. 2 keer per jaar olie ververst, je voor de winter een 0W30 B5 erin gooit en ergens in het voorjaar een 5W30 B4. Zit je altijd goed
BraboFrits
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 68
Berichten: 368
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 05.12.2016 - 11:18  ·  #13
Quote door Diehl5

Volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat die 30000km geen goed plan is en dat 10-15K een goede verversingstermijn is.

Dat was mijn idee ook, echter door 2 deskundigen (mijn dealer en een Volvo specialist) is me verteld dat ik rustig die 30.000 kan aanhouden. Tja, ik heb er niet echt verstand van.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1942
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 05.12.2016 - 11:46  ·  #14
Quote door ohz274

ik denk dat als je bijv. 2 keer per jaar olie ververst, je voor de winter een 0W30 B5 erin gooit en ergens in het voorjaar een 5W30 B4. Zit je altijd goed


Dat is wat ik nu doe , zodra de 0w30 echter op is ga ik over naar een 5w30 , dat gaat ook inde c30 dan koop ik een 60ltr vat , dan valt de prijs ook nog is wat mee .
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Olie D5 Euro4

 · 
Posted: 05.12.2016 - 14:22  ·  #15
Quote door FritsieV70

Quote door Diehl5

Volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat die 30000km geen goed plan is en dat 10-15K een goede verversingstermijn is.

Dat was mijn idee ook, echter door 2 deskundigen (mijn dealer en een Volvo specialist) is me verteld dat ik rustig die 30.000 kan aanhouden. Tja, ik heb er niet echt verstand van.


Die kun je - vanuit dealerperspectief - ook gerust aanhouden. Dan komt er vanzelf een keer een kleprevisie aan. 30.000km met de olie doen, is - blijkt hier veelvuldig - vragen om problemen. Als je toch de 30k bij de garage wilt aanhouden, zou ik tussendoor zelf een keer verversen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0