Ik weet het, ik weet het.....er zijn al tientallen topics volgeschreven over olie. Toch heb ik na flink wat studie nog niet de antwoorden die ik zoek voor de beste keuze voor olie mijn 2006 D5 euro4
Volgens mij zijn de meesten van ons op dit forum het over het volgende wel eens;
- de verversingsinterval van 30K is een slecht plan. 20K max, 15K okay en 10K te prefereren;
- kies voor een kwaliteitsolie van een gerenomeerd merk zodat je een goed additievenpakket hebt.
Volvo schrijft een 0W30 A5/B5 olie voor voor mijn auto. Maar ik twijfel aan de reden waarom ze dit doen. Is dit ingegeven door die verversingstermijn van 30K? Of door brandstofbesparing en milieu-eisen? Is de motor nu zo aangepast dat deze B5 olie echt de beste keuze is of is het zo dat de motor om kan gaan met die B5, maar dat er betere alternatieven zijn (lees: minder slijtage)?
Er wordt vaak gesproken over een 5W30 olie, maar die zijn er in verschillende samenstellingen. De toegevoegde waarde van een 5W30 A5/B5 olie tov een 0W30 zie ik niet zo. Het enige is dat ie wat goedkoper is en bij lage temperaturen een fractie dikker. Ze hebben dezelfde viscositeit bij 150 graden.
Volvo schrijft op deze link (http://volvoab.hu/Castro_Volvo%20Olajtabla.pdf) een 5W30 A3/B3/B4 olie voor voor een 2006 D5 met een verversingsinterval van 12000 mls. Echter is Volvo niet consequent en geeft op hetzelfde a4-tje toch een 0W30 als eerste keus op. Wat is nu de beste?
Op http://www.tribolex.nl/acea.html staat het volgende beschreven:
" Bij "A3/B3" ligt de nadruk meer op slijtagebescherming: zowel de viscositeit bij 150 °C is hoger, als ook de toegestane hoeveelheid anti-slijtageadditieven zijn hoger. "A3/B4" staat nog wat meer anti-slijtageadditieven toe, noodzakelijk om het product geschikt te maken voor direct ingespoten snellopende personenautodiesels.
"A5/B5" kan gezien worden als de "brandstofbesparende variant" van "A3/B4". "A3/B3" en "A3/B4" worden het meest gevraagd. "A1/B1" wordt in beperkte mate voorgeschreven"
Is hier de conclusie te trekken dat een 5W30 A3/B4 een betere slijtagebescherming geeft dan een 0W30 of 5W30 A5/B5?
Voor het gebruik in de winter waarin ik niet hele grote afstanden rij geloof ik dat een 0W30 met verversingsintervallen van 7500km geen verkeerde keuze is.
Maar als ik zodadelijk op de Route Soleil in 35 graden en 130 km/u naar Zuid Frankrijk rij.....dan vraag ik me af of een 5W30 A3/B4 niet een veel betere keuze is.
Zijn er hier mensen die in de zomermaanden voor een B4 olie gaan en in de winter het bij de B5 houden?
Volgens mij zijn de meesten van ons op dit forum het over het volgende wel eens;
- de verversingsinterval van 30K is een slecht plan. 20K max, 15K okay en 10K te prefereren;
- kies voor een kwaliteitsolie van een gerenomeerd merk zodat je een goed additievenpakket hebt.
Volvo schrijft een 0W30 A5/B5 olie voor voor mijn auto. Maar ik twijfel aan de reden waarom ze dit doen. Is dit ingegeven door die verversingstermijn van 30K? Of door brandstofbesparing en milieu-eisen? Is de motor nu zo aangepast dat deze B5 olie echt de beste keuze is of is het zo dat de motor om kan gaan met die B5, maar dat er betere alternatieven zijn (lees: minder slijtage)?
Er wordt vaak gesproken over een 5W30 olie, maar die zijn er in verschillende samenstellingen. De toegevoegde waarde van een 5W30 A5/B5 olie tov een 0W30 zie ik niet zo. Het enige is dat ie wat goedkoper is en bij lage temperaturen een fractie dikker. Ze hebben dezelfde viscositeit bij 150 graden.
Volvo schrijft op deze link (http://volvoab.hu/Castro_Volvo%20Olajtabla.pdf) een 5W30 A3/B3/B4 olie voor voor een 2006 D5 met een verversingsinterval van 12000 mls. Echter is Volvo niet consequent en geeft op hetzelfde a4-tje toch een 0W30 als eerste keus op. Wat is nu de beste?
Op http://www.tribolex.nl/acea.html staat het volgende beschreven:
" Bij "A3/B3" ligt de nadruk meer op slijtagebescherming: zowel de viscositeit bij 150 °C is hoger, als ook de toegestane hoeveelheid anti-slijtageadditieven zijn hoger. "A3/B4" staat nog wat meer anti-slijtageadditieven toe, noodzakelijk om het product geschikt te maken voor direct ingespoten snellopende personenautodiesels.
"A5/B5" kan gezien worden als de "brandstofbesparende variant" van "A3/B4". "A3/B3" en "A3/B4" worden het meest gevraagd. "A1/B1" wordt in beperkte mate voorgeschreven"
Is hier de conclusie te trekken dat een 5W30 A3/B4 een betere slijtagebescherming geeft dan een 0W30 of 5W30 A5/B5?
Voor het gebruik in de winter waarin ik niet hele grote afstanden rij geloof ik dat een 0W30 met verversingsintervallen van 7500km geen verkeerde keuze is.
Maar als ik zodadelijk op de Route Soleil in 35 graden en 130 km/u naar Zuid Frankrijk rij.....dan vraag ik me af of een 5W30 A3/B4 niet een veel betere keuze is.
Zijn er hier mensen die in de zomermaanden voor een B4 olie gaan en in de winter het bij de B5 houden?