Quote door -JKL-
Vervolgens de klim in de bergen en dat ging gepaard met een slijpend en schurend geluid en bij aankomst een loeiende koeling. Dagen nadien geen problemen. Wat ik me dus afvraag is of dit fenomeen het slippen of "shudder" is door mogelijk te dunne olie BG wat Enno eerder beschreef is of is dit in dit soort extreme omstandigheden "normaal". Moet ik toch overwegen de originele olie opnieuw te (laten) plaatsen?
Alvast dank voor de reakties,
Gr. Joffrey
Klinkt niet goed. Bij mijn wagen stond de fan ook de draaien na een lange steile 30-km weg waar je continue met lage toeren hooguit in de 2e versnelling omhoog reed. Dat was met Mobil olie. Van slippen of angstige geluiden was toen geen sprake. Van slip was wel sprake afgelopen september in Oostenrijk berg op bij snelheden > 80 km /uur. Dat was met EUROL olie.
Ik blijf echter wel zeggen, dat juiste olie (Volvo, Mobil of toyota) waarschijnlijk minder gauw problemen gaat opleveren als de synthetische olieen welke beschikbaar zijn. Maar een auto met een kwart miljoen km's is helaas niet nieuw meer. En dat geldt in het bijzonder voor de versnellingsbak.
Gezien de km-stand de symptomen zou ik zelf toch nader onderzoek laten doen voor het te laat is. Ik weet van mijn auto dat het kleppenblok niet al te best meer is. Ja het werkt nog wel, en ja met Mobil JWS3309 olie werkt de bak veel beter dan op de EUROL 1100 ATF (synthetisch volgens EUROL JWS3309 compliant, maar ik heb er mijn twijfels over).Maar helemaal perfect is het niet.
@kth
Het gaat volgens mij niet alleen om de grootte van de radiator. Het gaat er om hoe goed de koelende werking van je koelsysteem nog is. Die koelende werking neemt af naarmate de radiator ouder is. Een verse radiator. Verse koelvloeistof en een goedwerkende thermostaat zouden een bijdrage kunnen leveren aan het beter functioneren van het totale koelsysteem.