olie geartronic

 
 
 
 
 
Hano1963
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 61
Berichten: 104
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

olie geartronic

 · 
Posted: 03.02.2013 - 12:06  ·  #1
Inmiddels zo,n 30.000 km verder na een powerflush. Is zeer goed bevallen. Is een V70 D5 summum bj. 2005 met inmiddels 470.000 km op de teller.
Probleemloze auto maar de geartronic zou iets beter kunnen. Het is niet zo erg dat ik hem nu al moet laten reviseren of wat dan ook, maar het enige is dat de auto wat licht schokt bij terugschakelen. Op zich best mee te leven. Maar ik wil hem nog beter.

Heb hem al paar keer opnieuw ingeleerd en dat geeft iedere keer weer een beter resultaat, maar ik ben er nog niet helemaal.

Nu ben ik een volkomen leek maar ik vraag me het volgende af: als de auto koud is schakelt hij als boter en ervaar ik ook geen schokken. Zodra ik een flink aantal kilometers heb gereden en de motor-en dus neem ik aan de olie van de geartronic ook- flink heet is, gaat ie dus schokken bij terugschakelen. Lijkt er dus op dat de temperatuur van de olie wel een rol speelt. Zou er een alternatieve olie zijn? (beter bestand tegen hogere temperaturen, misschien dikker?)
Daarnaast vraag ik me af of er een koeler op de geartronic zit. Want zoals ik al zei zodra de olie heter wordt, gaat hij iets minder lekker schakelen.
Koudere of andere olie zou dat wellicht kunnen verhelpen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 03.02.2013 - 12:40  ·  #2
Welke olie heb je in de bak zitten als eerste vraag?

Te dunne olie zorgt bij een oudere bak meestal wel voor problemen. Zeker met een km-stand van 470.000 km zou ik trots zijn die km-stand bereikt te hebben.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 03.02.2013 - 13:21  ·  #3
De warme olie is kennelijk te dun.
Idd (betere) dikkere olie er in doen.
Heb je wel originele Volvo olie gekregen bij de powerflush??
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 03.02.2013 - 13:27  ·  #4
@Dr. Dream

Blij dat jij de vraag stelt over originele olie. Ik "durfde" niet zo direct te zijn. Maar gezien het feit dat de bak volgens mij het laatst bij GS is gespoeld is de kans groot dat er BG olie in gegaan is.
Hano1963
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 61
Berichten: 104
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 03.02.2013 - 14:22  ·  #5
Bak is inderdaad gespoeld door GS. Nu zo,n 30.000 km geleden geloof ik.Tot volle tevredenheid want daarvoor was het veel erger. Wat is BG olie?
Volgens mij is er wel originele olie ingegaan.
Theorie zou dus kloppen met een dikkere olie. Maar welke? Zoek dus een dikkere olie en bestand tegen hogere temperaturen.

Iemand nog een idee over de koeling?

Quote door EnnoE34

@Dr. Dream

Blij dat jij de vraag stelt over originele olie. Ik "durfde" niet zo direct te zijn. Maar gezien het feit dat de bak volgens mij het laatst bij GS is gespoeld is de kans groot dat er BG olie in gegaan is.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39894
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 03.02.2013 - 14:37  ·  #6
De vraag is ligt het wel aan de olie, of heeft het een andere oorzaak.
Misschien eens laten uitlezen ?
Ik weet niet in welke regio je woont, maar je zou eens een vrijblijvende afspraak met b.v. Varioclean kunnen maken.
Zij kunnen je vrij snel vertellen wat er feitelijk aan de hand is, of juist niet.
Hano1963
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 61
Berichten: 104
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 03.02.2013 - 15:06  ·  #7
Quote door Bigdog

De vraag is ligt het wel aan de olie, of heeft het een andere oorzaak.
Misschien eens laten uitlezen ?
Ik weet niet in welke regio je woont, maar je zou eens een vrijblijvende afspraak met b.v. Varioclean kunnen maken.
Zij kunnen je vrij snel vertellen wat er feitelijk aan de hand is, of juist niet.


Met 470.000 km op de teller weet ik ongeveer wel welke diagnose ik kan verwachten. De Volvo dealer krijgt geen rare meldingen in VIDA. Het begon met lampjes op het dashboard met transmissieproblemen. Na de flush kwam dat niet meer terug. Nogmaals er is niet echt een probleem maar ik wil het verfijnen en nog beter krijgen, zodat hij ook in de files en in de bebouwde kom lekker schakelt. Met koude motor dus geen problemen, alleen met hete motor. Ik heb wat zitten lezen over caravantrekkers die een extra oliekoeler laten plaatsen. En in combi met een andere olie dus een fractie dikker, zou het maar zo kunnen dat hij lekkerder schakelt.
Die oliekoelers zijn niet eens echt duur. Inclusief plaatsen iets van 300 euro of zo.
Maar geen idee of het soelaas biedt, vandaar dat ik het even in de groep gooi.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39894
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 03.02.2013 - 15:13  ·  #8
Misschien zou je eens het webdagboek van Enno kunnen lezen.
Hij is ook een flinke tijd bezig geweest de bak weer optimaal te krijgen.
Ik denk zeker dat je hier iets bruikbaar uit kunt halen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 03.02.2013 - 16:37  ·  #9
Quote door Hano1963

Bak is inderdaad gespoeld door GS. Nu zo,n 30.000 km geleden geloof ik.Tot volle tevredenheid want daarvoor was het veel erger. Wat is BG olie?
Volgens mij is er wel originele olie ingegaan.
Theorie zou dus kloppen met een dikkere olie. Maar welke? Zoek dus een dikkere olie en bestand tegen hogere temperaturen.

Iemand nog een idee over de koeling?



Wat is BG olie ? De vraag die eigenlijk bij het topic Powerflushen is besproken.

Een olie van de Amerikaanse Firma BG Products inc. (www.bgprod.com). Waar het op neer komt is dat grote groepen roepen dat de olie niet voldoet (niet gehomologeerd door Aisin Warner (AW) om gebruikt te worden als vervanger voor de originele JWS3309 olie), ook al beweert BG dat de olie wel geschikt is voor de AW55 bakken. Andere groepen roepen dat je BG olie prima kunt gebruiken, waaronder bij mijn weten ook nog steeds GSPowerflush. Tot het moment dat AW een synthetische olie echt vrij geeft is de meest verstandige keus het gebruik van een echte (minerale) JWS3309 olie.

Tegenstanders van en of mensen met negatieve ervaringen met BG olie zullen roepen dat de olie te glad is. Het veroorzaakt o.a. slip en of "shudder". Waarschijnlijk ontbreken bepaalde friction modifiers welke een echte JWS3309 wel heeft. Dit verklaard voor zover ik weet het "shudder" effect.

Als je niet weet welke olie er in is gedaan zou ik eerst navraag doen wat er destijds ingegaan is. De problemen welke je beschrijft klinken mij in ieder geval niet vreemd. Hoewel ik nooit BG heb gebruikt heb ik wel ervaring met een andere synthetisch ATF die ook JWS3309 applicable zou zijn. Ik vermoed dat deze olie (mogelijk in mindere mate) soortgelijke problemen veroorzaakt als de BG olie.

Mocht er idd BG olie in gegaan zijn, dan is het het overwegen waard om bijvoorbeeld bij Varioclean eens te rade te gaan (zoals Bigdog ook al aangeeft). Ik zou het leuk vinden als je nog minimaal tot 600.000 km met deze bak kunt doorrijden.

Koeling :

Hoe beter je koeling van motor en bak op orde is, hoe beter het voor je bak is. Met een respectabele km-stand van 470.000 km zou ik eens proberen te achterhalen of je nog je eerste radiator hebt. De oliekoeler voor je automaat zit in je radiator ingebouwd. Een nieuwe 40mm radiator voor automaten van Hella / Behr kost max. 200 EUR. Een goed werkend koelsysteem voor de motor zorgt ook voor minder opwarming van het ATF systeem.

Olie bestand tegen hogere temperature is volgens mij voor twee-erlei uitleg vatbaar. Synthetische olie zal beter bestand zijn tegen de invloeden van oververhitting. De kwaliteit blijft langer bewaard i.v.m. verse olie. Originele Volvo JWS3309 olie voldoet wel aan de specs van Aisin warner, en dat heeft betrekking op de viscositeit van de olie & additieven in de olie. Als regel geldt, alle synthetische olieen voldoen niet aan de JWS3309 norm. Als stelregel geldt ook dat een minerale JWS3309 olie (Toyota T4, Mobil JWS3309 of Volvo JWS3309 olie) op termijn eerder aangetast worden door de invloed van hoge temperaturen. Na +/- 60000 km zal het beste wel verdwenen zijn qua eigenschappen.

Als optie kun je idd gaan overwegen een extra ATF oliekoeler in te bouwen in je wagen. De XC90 set in compleet met slangen, kost een beetje maar is volgens mij plug & play. Het zorgt er in ieder geval dat je ATF olie minder snel verbrandt, en dat de olie langer z'n oorspronkelijke eigenschappen blijft behouden.

Helaas is de realiteit nog complexer dan de theorie. Dus volgens mij als je alles doet zoals het zou moeten kun je telkens toch weer voor verrassingen komen te staan. En zeker bij een bak die 470.000 km oud is denk ik dat slijtage op diverse punten voor andere gedragingen kan zorgen waarbij mogelijkerwijze het monteren van een extra oliekoeler niet veel gaat toevoegen.
Hano1963
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 61
Berichten: 104
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 03.02.2013 - 17:42  ·  #10
Kijk, dat is nog eens info die van pas komt. Dank je wel.
Ik heb er inderdaad plezier in als ik de 600.000 kan halen met de originele motor en de originele bak.
En als ik dan wat tips zo links en rechts oppik, gaat het wel lukken denk ik.
Zo heb ik ook nog een BMW Z4 waar een schijnbaar onoplosbaar probleem was met de stuurkolom.
Probleem staat wereldwijd bekend als Stickey Steering. Die van mij kreeg het ook. Bloedirritant.
Nieuwe stuurkolom kost 2200 euro. Op een vrije dag het hele boeltje opengemaakt en ontdekte dat het vet in de kogellagers cake-achtig was geworden. En daardoor bleven de lagers als magneetjes aan elkaar kleven. Bij Kroon Oil een advies gevraagd en ook hier had het met temperatuur van het vet te maken. Nieuw vet besteld en probleem is nu weg.
Veel berijders zoeken het tegenwoordig in de electronica en dat is vaak ook een belangrijke maatgever, maar smering, olie en vet wordt nogal eens vergeten.

Het is best wel eens raar. Ik heb nu een prachtige V70 summum full options met de heerlijke D5 motor. Het is een fantastische auto om in te rijden en vooralsnog naast het normale onderhoud geen rare dingen mee gehad. Elke keer als ik hem zie of ik rij erin dan geniet ik van deze auto.
Vorige week weer naar de dealer gebracht voor grote beurt, distributieriem, nieuwe remschijven en blokken, nieuwe stuurkogel en wat andere kleine dingetjes.
En dan krijg je een rekening van 2000 euro. Op dat soort momenten begin je dan even te twijfelen om in te ruilen. Ik heb wel eens overwogen om een D5 van een jaar of 2 oud uit Duitsland te halen, maar heel eerlijk gezegd vind ik de huidige nog steeds het mooiste qua model.
De auto is ondanks dat hij uit 2005 komt nog steeds representatief in tegenstelling tor andere merken. Dus elke keer weer de vraag: is hij het waard om zoveel geld aan uit te geven? Met deze km-stand krijg ik er bij inruil geen jota voor terug.
Ik schrijf nu praktisch niks meer af op de waarde. Hou het onderhoud netjes bij de Volvo dealer.
Zou ik een veel nieuwere kopen kan ik niet uitsluiten dat ik daar ook dezelfde kosten aan krijg.
Dus zit ik regelmatig te dubben wat nou wijsheid is. Wegdoen en dan eentje van 2 jaar kopen met 120.000 km op de teller of toch maar nog doordieselen. Vooralsnog ga ik proberen zoveel mogelijk km's nog te draaien.
Herkent iemand dit soort overwegingen?



Quote door EnnoE34

Quote door Hano1963

Bak is inderdaad gespoeld door GS. Nu zo,n 30.000 km geleden geloof ik.Tot volle tevredenheid want daarvoor was het veel erger. Wat is BG olie?
Volgens mij is er wel originele olie ingegaan.
Theorie zou dus kloppen met een dikkere olie. Maar welke? Zoek dus een dikkere olie en bestand tegen hogere temperaturen.

Iemand nog een idee over de koeling?



Wat is BG olie ? De vraag die eigenlijk bij het topic Powerflushen is besproken.

Een olie van de Amerikaanse Firma BG Products inc. (www.bgprod.com). Waar het op neer komt is dat grote groepen roepen dat de olie niet voldoet (niet gehomologeerd door Aisin Warner (AW) om gebruikt te worden als vervanger voor de originele JWS3309 olie), ook al beweert BG dat de olie wel geschikt is voor de AW55 bakken. Andere groepen roepen dat je BG olie prima kunt gebruiken, waaronder bij mijn weten ook nog steeds GSPowerflush. Tot het moment dat AW een synthetische olie echt vrij geeft is de meest verstandige keus het gebruik van een echte (minerale) JWS3309 olie.

Tegenstanders van en of mensen met negatieve ervaringen met BG olie zullen roepen dat de olie te glad is. Het veroorzaakt o.a. slip en of "shudder". Waarschijnlijk ontbreken bepaalde friction modifiers welke een echte JWS3309 wel heeft. Dit verklaard voor zover ik weet het "shudder" effect.

Als je niet weet welke olie er in is gedaan zou ik eerst navraag doen wat er destijds ingegaan is. De problemen welke je beschrijft klinken mij in ieder geval niet vreemd. Hoewel ik nooit BG heb gebruikt heb ik wel ervaring met een andere synthetisch ATF die ook JWS3309 applicable zou zijn. Ik vermoed dat deze olie (mogelijk in mindere mate) soortgelijke problemen veroorzaakt als de BG olie.

Mocht er idd BG olie in gegaan zijn, dan is het het overwegen waard om bijvoorbeeld bij Varioclean eens te rade te gaan (zoals Bigdog ook al aangeeft). Ik zou het leuk vinden als je nog minimaal tot 600.000 km met deze bak kunt doorrijden.

Koeling :

Hoe beter je koeling van motor en bak op orde is, hoe beter het voor je bak is. Met een respectabele km-stand van 470.000 km zou ik eens proberen te achterhalen of je nog je eerste radiator hebt. De oliekoeler voor je automaat zit in je radiator ingebouwd. Een nieuwe 40mm radiator voor automaten van Hella / Behr kost max. 200 EUR. Een goed werkend koelsysteem voor de motor zorgt ook voor minder opwarming van het ATF systeem.

Olie bestand tegen hogere temperature is volgens mij voor twee-erlei uitleg vatbaar. Synthetische olie zal beter bestand zijn tegen de invloeden van oververhitting. De kwaliteit blijft langer bewaard i.v.m. verse olie. Originele Volvo JWS3309 olie voldoet wel aan de specs van Aisin warner, en dat heeft betrekking op de viscositeit van de olie & additieven in de olie. Als regel geldt, alle synthetische olieen voldoen niet aan de JWS3309 norm. Als stelregel geldt ook dat een minerale JWS3309 olie (Toyota T4, Mobil JWS3309 of Volvo JWS3309 olie) op termijn eerder aangetast worden door de invloed van hoge temperaturen. Na +/- 60000 km zal het beste wel verdwenen zijn qua eigenschappen.

Als optie kun je idd gaan overwegen een extra ATF oliekoeler in te bouwen in je wagen. De XC90 set in compleet met slangen, kost een beetje maar is volgens mij plug & play. Het zorgt er in ieder geval dat je ATF olie minder snel verbrandt, en dat de olie langer z'n oorspronkelijke eigenschappen blijft behouden.

Helaas is de realiteit nog complexer dan de theorie. Dus volgens mij als je alles doet zoals het zou moeten kun je telkens toch weer voor verrassingen komen te staan. En zeker bij een bak die 470.000 km oud is denk ik dat slijtage op diverse punten voor andere gedragingen kan zorgen waarbij mogelijkerwijze het monteren van een extra oliekoeler niet veel gaat toevoegen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 03.02.2013 - 18:03  ·  #11
Ik herken helemaal wat je schrijft.

Een nieuwere wagen levert hogere afschrijving op dan nihil. Dus dan verlies nummer 1.

Een nieuwere wagen wordt (zeker als je veel rijdt) vanzelf ook weer snel ouder, lees hogere km-standen. En met het toenemen van de km-stand kom je toch weer in een situatie terecht dat je hogere uitgaven voor onderhoud gaat krijgen. Verlies nummer 2.

15000 EUR wegens het niet aanschaffen van een nieuwere wagen is snel bespaard. En tegen de tijd dat je 100.000 km verder bent ben je zowel 15000 EUR armer en begint eigenlijk hetzelfde verhaaltje weer van hogere onkosten.

Op een gegeven moment weet je dat je auto eigenlijk gewoon goed is, als ie goed is onderhouden.En al is de km-stand hoog. Dan is het puur een emotionele overweging ga ik door of schaf ik een nieuwere auto aan. Financieel in de meeste gevallen niet aantrekkelijk, maar het rijden van een wat jongere wagen heeft ook zo z'n voordelen.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 03.02.2013 - 19:26  ·  #12
@Hano1963,

behalve een extra atf koeler is het ook belangrijk om de koeling van de motor in perfekte staat te hebben, de atf wordt gekoeld door de koelvloeistof van de motor.

draait de motor op 90 graden, zal de atf in de stad oplopen tot rond te honderd graden,
hoe warmer de atf hoe minder marge er nog over is tot hij oxideert.

een lagere thermostaat op 87 graden helpt ook, en de radiator van de motor moet goed schoon zijn, en het koeloppervlak niet aangetast, koelvloeistof type speelt ook een rol.

de motor produceert te veel warmte met een vuile egr klep en inlaatspruitstuk, en indien aanwezig, een dichtgeslipt roetfilter.

de luchtmassa meter is dubbel belangrijk, want die zorgt ervoor dat de motor draait met optimaal rendement, maar bepaald ook mede de bakdruk.

de automaat doorspoelen met atf helpt ook, zodat de stroming door de bak, en dus de koeling, verbetert, dit heb je al een keer gedaan geloof ik,

je kan ook de bedrijstemperatuur van de atf voor de zekerheid laten opmeten tijdens het rijden, en ook de koelvloeistof temp,

belangrijk is de juiste jws3309 spec atf, met oudere bakken wordt dit ook wel met succes bijgemengd met high temp synthetische atf, dit is niet door de volvo fabriek goedgekeurd,
maar met een volvo met 500.000km gelden de fabrieksnormen voor een auto tussen de 0-250.000km sowieseo niet, en een beetje afwijken van de normen is dan soms wel nuttig.

groet,

www.varioclean.nl

groet,

www.varioclean.nl
KtH
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 03.02.2013 - 19:57  ·  #13
Inruilen of niet. Die vraagstelling ken ik ook.
En ja bij inruilen weet je zeker, dat je de eerste jaren flink meer afschrijving hebt. Maar of je op de jaarkosten bespaard, blijft vooraf een vraag. Bij een nieuwe zul je voorlopig inderdaad wel minder onderhouds/reparatiekosten hebben. Maar bij een 2e hands met 150000km of meer, zullen toch ook de bekende kosten weer terug komen. Banden, remmen, accu, ophangrubbers, lagers, noem maar op. Je weet de geschiedenis van de 2e hands auto niet. Is er voorzichtig netjes mee gereden op lange afstanden [warme motor enz.]. Of is er ruw mee omgegaan op korte afstanden [nooit echt warm worden]. Dan kun je zeker onkosten verwachten.
Dus voorlopig rijd ik nog maar mooi door in mijn XC70 D5 Geartronic met alle opties en comfort van 2004.
En ja nu heb ik ieder jaar ook wel weer wat, maar voor de rest weet ik inmiddels dat de auto verder goed is.
Behalve het nog steeds niet opgeloste koelprobleem met de caravan in de bergen [als de motor echt vermogen moet leveren ( wat geen probleem is) maar de daarbij geproduceerde warmte niet goed kwijt kan].

Inmiddels 2x een powerflush [bij 236000 en bij 250000km]. Heeft echt geholpen. Geen schokjes meer met ingetrapte rem voor het stoplicht. Nu wil de software nog laten aanpassen, zodat ik meer met lock-up rij. Geeft weer minder warmte ontwikkeling en rijdt zuiniger.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39894
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 03.02.2013 - 21:09  ·  #14
Quote door KtH

Behalve het nog steeds niet opgeloste koelprobleem met de caravan in de bergen [als de motor echt vermogen moet leveren ( wat geen probleem is) maar de daarbij geproduceerde warmte niet goed kwijt kan].


Heb je ook de posting van Enno gelezen m.b.t. een nieuwe radiator ?
Dit schijnt ook behoorlijk bij te dragen om het probleem te minderen.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 10.02.2013 - 18:50  ·  #15
@KtH,

Pas wel op met de automaat software aan te passen dat hij eerder in de lock-up gaat.

In de lock-up wordt er weliswaar minder warmte geproduceerd in de bak,
maar de atf circulatie, en dus ook koeling, is dan ook veel minder,

caravan trekkers blijven juist daarom vaak expres in lagere versnelling.

verder is bij het lagere toerental van de motor in lock-up de smering en koeling van de motor ook minder, en daardoor ook de koeling van de bak minder,

de automaatbak atf wordt immers via de motorkoeling gekoeld.

Zonder zware last op een vlakke weg, zoals meestal het geval in NL, rijdt de auto natuurlijk wel rustiger en zuiniger in lock-up, dus wat je wilt is wel wat voor te zeggen, het hangt dus van de gebruiker af wat de beste ideale lock-up strategie is van de automaat.

Je vermeldt ook dat je auto weer goed schakelt na 2 powerflushen,

waarschijnlijk hebben de vele liters frisse atf die hierbij te pas komen het meeste goede werk gedaan, onze ervaring is dat zonder cleaner en additive, met het gewoon doorspoelen, en inleren van de automaat, de meeste resultaten al worden bereikt, voorzover ze te bereiken vallen bij een oudere bak, dat je het 2x hebt gedaan geeft de nieuwe atf de kans om veel vuil op te nemen, en door die dan weer te vervangen, rijdt je nu waarschijnlijk met echt frisse atf.

ik neem aan dat je de bak 2x hebt geflushed hebt en niet gepowerflushed.

Flushen is het engels woord voor het doorspoelen van hydraulische systemen zoals automaatbakken ,
waarbij de druk niet hoger is tijdens het flushen als bij normale gebruiksbelasting van het systeem.

Aangezien de meeste flush methodes bij stilstaande auto worden gedaan, waarbij hoogstens het motortoerental wordt verhoogd, in onbelaste toestand, zal je hem wel geflushed hebben en niet gepowerflushed.

Wij flushen (spoelen) zelf meestal met rijdende auto, wat de druk wel een stuk verhoogd, maar nog steeds binnen de grenzen van normaal gebruik van het systeem blijft.

Een echte powerflush zal de keerringen en pakkingen waarschijnlijk uit de automaatbak blazen.

groet,

www.varioclean.nl
 
Selected quotes for multi-quoting:   0