Olie lekkage / turboslang gescheurd

 
 
 
 
 
WoltervanDam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 35
Berichten: 36
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Olie lekkage / turboslang gescheurd

 · 
Posted: 14.01.2018 - 13:12  ·  #1
Beste Forumleden,

Na een poos een S60 2.4 benzine te hebben gereden ben ik sinds enige tijd in het bezit van een V70 D5 uit 2002 (geartronic). Ik zag van de week olievlekken op de oprit en hoorde gisteren mijn turbo flink fluiten op de snelweg. Na enige tijd was dit weer weg, maar ben vanochtend eens op onderzoek uit geweest. Allereerst even onder de auto gekeken en ik zag de oliedruppels in het midden / links van het midden aan de bodem hangen. Mijn eerste gedachte was oliekeerring tussen de automaat en het blok. Dit verklaarde echter nog niet de fluitende turbo. Na het luchtfilterhuis en de motorafdekkap te hebben verwijderd viel het me gelijk op. Turbo slang gescheurd (zie attachment).

Nu ben ik benieuwd of een gescheurde turboslang voor een natte onderkant van de auto kan zorgen. Komt er zoveel olie uit de turbo dat de druppels onder de auto hangen of is dit een losstaand probleem? Ik denk dat deze slang best makkelijk zelf te vervangen is of heb ik dit mis. Ik hoor graag jullie ideeën.

Ik heb de slang gevonden bij Estate Services: https://www.estateservices.nl/…angen.html
Lijkt me een redelijke prijs.

Groet,

Wolter
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1520
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Olie lekkage / turboslang gescheurd

 · 
Posted: 14.01.2018 - 14:58  ·  #2
Die olie komt meestal uit de carterventilatie. Bij een benzine gaat dat om een klein slangetje, maar een diesel heeft een behoorlijke pijp die uitkomt in je turbo aanvoer slang. Daar komt gewoon wat oliedamp in mee dat condenseert in de slang. Gaat de slang lekken, dan komt het eruit.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1542
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Olie lekkage / turboslang gescheurd

 · 
Posted: 14.01.2018 - 15:54  ·  #3
Ga je het zelf vervangen? Zou je dan een kleine handleiding willen maken? Liefst met foto’s erbij?
Ik moet deze slang ook eens vervangen maar zie een beetje op tegen de ingreep.
Volgens mij is dit een euvel wat bij iedere turbo motor voorkomt met een hogere kilometerstand. De slang wordt zacht en kan imploderen bij accelereren, of scheuren zoals in jouw geval.
WoltervanDam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 35
Berichten: 36
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Olie lekkage / turboslang gescheurd

 · 
Posted: 14.01.2018 - 17:59  ·  #4
Quote door Musicus

Ga je het zelf vervangen? Zou je dan een kleine handleiding willen maken? Liefst met foto’s erbij?
Ik moet deze slang ook eens vervangen maar zie een beetje op tegen de ingreep.
Volgens mij is dit een euvel wat bij iedere turbo motor voorkomt met een hogere kilometerstand. De slang wordt zacht en kan imploderen bij accelereren, of scheuren zoals in jouw geval.


Ja, ik heb de slang zojuist besteld. Het vervangen van deze slang lijkt me goed te doen. Ik zal een update geven + foto's hoe het verlopen is. Wat betreft de olie uit de carterventilatie die via de slang naar buiten kunnen komen ben ik benieuwd om wat voor hoeveelheden het hier gaat.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Olie lekkage / turboslang gescheurd

 · 
Posted: 14.01.2018 - 23:15  ·  #5
Indien je met caravan e.d. rijdt is het raadzaam om er een op voorraad te hebben, ze scheuren wel vaker en dan meestal met belasting aan de haak. Heb er persoonlijk een in de dissel bak van de caravan liggen.
Maar zelf prima te vervangen rateltje met dopje 7 en twee oprij bokken 15 minuten werk, vooral in de zomer daar ik dan zonder bodemplaat rij.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Olie lekkage / turboslang gescheurd

 · 
Posted: 14.01.2018 - 23:18  ·  #6
@ bigw, ts heeft t over de aanzuigbuis vanaf luchtfilter...
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1520
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Olie lekkage / turboslang gescheurd

 · 
Posted: 14.01.2018 - 23:27  ·  #7
Bij de Ford moest wat je ook voor werkzaamheden je ook deed de luchtfilterbox eruit. Daar zwierf altijd wel 2cl olie in de ribbels.
WoltervanDam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 35
Berichten: 36
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Olie lekkage / turboslang gescheurd

 · 
Posted: 15.01.2018 - 09:55  ·  #8
Klopt, het is de aanzuigbuis vanaf het luchtfilter naar de Turbo. Op het stuk slang wat kapot is komt ook de carterventilatie uit. Ik hoop dat de olie onder de auto inderdaad de gecondenseerde oliedamp is uit het carter wat vervolgens dan via de scheur naar buitenkomt.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1542
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Olie lekkage / turboslang gescheurd

 · 
Posted: 15.01.2018 - 15:54  ·  #9
Die olie kan ook komen vanuit de olie retourleiding van de turbo naar het carter. Dat is een probleem wat dacht ik vaker voorkomt. Er zitten 2 O-ringen die scheuren of uitdrogen.
Is meer over geschreven op het forum.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Olie lekkage / turboslang gescheurd

 · 
Posted: 15.01.2018 - 21:49  ·  #10
Quote door Blade

@ bigw, ts heeft t over de aanzuigbuis vanaf luchtfilter...

Ik ook de bocht welke net onder de EGR koeler uitkomt vanaf de luchtfilter box, dus de overgang van de alu-pijp, en dan dus aan de bak zijde in de turbo gaat. Met de carter ontluchting er aan de bovenzijde erin.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Olie lekkage / turboslang gescheurd

 · 
Posted: 15.01.2018 - 21:51  ·  #11
My bad dan. Ik dacht dat je het over een drukslang had.
WoltervanDam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 35
Berichten: 36
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Vervangen

 · 
Posted: 18.01.2018 - 13:54  ·  #12
Gisteren de inlaatslang vervangen. Inderdaad makkelijk zelf te doen. Twee slangklemmen losdraaien, plastic 'plug' van de carterventilatie er uit trekken en je hebt hem in je handen. Om de 'plug' van de carterventilatie vervolgens in je nieuwe slang te krijgen is even worstelen maar uiteindelijk wel gelukt. Ik heb ook eens het inlaattraject wat verder uit elkaar gehaald (EGR mixer e.d.) Wat een bagger ligt daar in zeg! afzetting is rondom +/- 5mm. In de EGR mixer zelf ligt ook wat smurrie. Een projectje voor aankomend weekend denk ik.

Onder het klussen viel het mij op dat mijn MAP sensor die de luchtdruk in de inlaat meet niet is aangesloten. (zie als voorbeeld bijlage) De stekker kan ik nergens vinden:o Het lijkt me dat dit niet hoort.... Weet iemand waar de stekker naar toe loopt en waar ik moet zoeken?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1542
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Olie lekkage / turboslang gescheurd

 · 
Posted: 18.01.2018 - 15:19  ·  #13
De omcirkelde sensor is toch de nokkenas sensor? Of bedoel je die niet?
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Olie lekkage / turboslang gescheurd

 · 
Posted: 18.01.2018 - 23:08  ·  #14
Omcirkelde sensor is de laaddruk sensor en de bedrading komt mee met de bekabeling van de verstuivers, de BDP sensor zit net naast de bovenste motorsteun en deze bedrading komt ook uit de bekabeling van de verstuivers, maar dan de andere kant.
De BDP sensor hebben de meeste wel, de druksensor hebben ze niet allemaal. Heb recent de kabelboom moeten vervangen bij de mijne D5 2002, en ik blijk ook een kabelboom zonder de druksensor te hebben.
WoltervanDam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 35
Berichten: 36
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Olie lekkage / turboslang gescheurd

 · 
Posted: 19.01.2018 - 17:16  ·  #15
Quote door BIGW

Omcirkelde sensor is de laaddruk sensor en de bedrading komt mee met de bekabeling van de verstuivers, de BDP sensor zit net naast de bovenste motorsteun en deze bedrading komt ook uit de bekabeling van de verstuivers, maar dan de andere kant.
De BDP sensor hebben de meeste wel, de druksensor hebben ze niet allemaal. Heb recent de kabelboom moeten vervangen bij de mijne D5 2002, en ik blijk ook een kabelboom zonder de druksensor te hebben.


Klopt, heb al wat YouTube filmpjes gekeken om te achterhalen van waar de stekker zou moeten komen, maar kon die bij mij niet vinden. Ik blijk er dus ook geen te hebben.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0