Ik heb me als nieuw lid zojuist ook even voorgesteld in het voorstel-topic.
Bij deze wil ik graag de gelegenheid gebruiken om jullie input te horen over een probleem wat ik heb. Het is al met al een heel verhaal, maar als ik wat weglaat is het niet meer compleet.
Drie weken geleden beurt+APK gehad bij de dealer. Geen bijzonderheden. Olie+filter gewisseld. Daarna lang stilgestaan vanwege de corona-crisis. Ik rijd nu veel minder kilometers dan voorheen, vanwege veel werken van huis uit.
Vorige week vrijdag een behoorlijke rit gemaakt naar Limburg. Net voorbij Eindhoven (40-50km van huis) begint de boordcomputer me te manen dat er 0,5l olie bij moet. Dat is vreemd, gezien de olie toch wel op peil zou hebben moeten staan zo kort na een beurt. Ik in overleg met de dealer 0,5l bijgevuld. Elektronisch gepeild en alles ok. Geen melding meer gehad. De dealer laten en op lekkages etc., maar dat leverde niets op. Geen lekkages, olie was keurig op peil.
Een paar dagen later heb ik last van een airco die niet meer goed koelt en herrie maakt. Ik ben bevreesd voor de pomp, maar eerst maar eens iemand laten kijken. Ik heb goede ervaringen met een universele garage in de buurt dus ik daar even langs gereden. De koppeling van de aircopomp slipte en moest bijgesteld worden. Daarvoor een afspraak gemaakt.
Koppeling is gesteld, airco koelt weer. De eigenaar maakt nog even een proefrit om te en en de auto buiten te zetten voor me. Hij komt terug en de olie zeikt letterlijk uit het motorruim. Snel op de brug en wat blijkt: uit het luchtfilter komt de olie met gang. Natuurlijk een enorme bende. De olie is afgetapt en er zat nog zo’n 3 liter in het blok. Dus 2,5l door het filter eruit. Ik denk dan meteen aan die 0,5l die ik eerder heb bijgevuld en dat die ook daar verdwenen zou kunnen zijn.
Maar wat is nu de oorzaak?? Er is maar 1 verbinding tussen de luchtinlaat/luchtfilter en de motorolie: dat is de carterontluchting. Die mag wel wat zweten, maar 2,5l doorlaten in een proefrit is wel heel bizar. En als het al langer een probleem was: sinds de oliebeurt heb ik slechts 300-400 km gereden. Dan is 2,5l nog steeds enorm. Garagist heeft inmiddels gekeken naar de carterdruk, daar is niets mis mee. Beetje een raadsel. Aangezien de carterontluchting de verdachte is, is nu het idee om die te vervangen. Die zit samen met het olifilterhuis voor op het blok. Daar zitten ook nog wat membranen en dergelijke op. Is dat een goede eerste stap? Weet er iemand hoe die carterontluchting in elkaar steekt? Is het plausibel dat door een defect aan die unit er zoveel olie in de inlaat komt?
Ik hoor graag jullie meningen. Alvast bedankt!
Bij deze wil ik graag de gelegenheid gebruiken om jullie input te horen over een probleem wat ik heb. Het is al met al een heel verhaal, maar als ik wat weglaat is het niet meer compleet.
Drie weken geleden beurt+APK gehad bij de dealer. Geen bijzonderheden. Olie+filter gewisseld. Daarna lang stilgestaan vanwege de corona-crisis. Ik rijd nu veel minder kilometers dan voorheen, vanwege veel werken van huis uit.
Vorige week vrijdag een behoorlijke rit gemaakt naar Limburg. Net voorbij Eindhoven (40-50km van huis) begint de boordcomputer me te manen dat er 0,5l olie bij moet. Dat is vreemd, gezien de olie toch wel op peil zou hebben moeten staan zo kort na een beurt. Ik in overleg met de dealer 0,5l bijgevuld. Elektronisch gepeild en alles ok. Geen melding meer gehad. De dealer laten en op lekkages etc., maar dat leverde niets op. Geen lekkages, olie was keurig op peil.
Een paar dagen later heb ik last van een airco die niet meer goed koelt en herrie maakt. Ik ben bevreesd voor de pomp, maar eerst maar eens iemand laten kijken. Ik heb goede ervaringen met een universele garage in de buurt dus ik daar even langs gereden. De koppeling van de aircopomp slipte en moest bijgesteld worden. Daarvoor een afspraak gemaakt.
Koppeling is gesteld, airco koelt weer. De eigenaar maakt nog even een proefrit om te en en de auto buiten te zetten voor me. Hij komt terug en de olie zeikt letterlijk uit het motorruim. Snel op de brug en wat blijkt: uit het luchtfilter komt de olie met gang. Natuurlijk een enorme bende. De olie is afgetapt en er zat nog zo’n 3 liter in het blok. Dus 2,5l door het filter eruit. Ik denk dan meteen aan die 0,5l die ik eerder heb bijgevuld en dat die ook daar verdwenen zou kunnen zijn.
Maar wat is nu de oorzaak?? Er is maar 1 verbinding tussen de luchtinlaat/luchtfilter en de motorolie: dat is de carterontluchting. Die mag wel wat zweten, maar 2,5l doorlaten in een proefrit is wel heel bizar. En als het al langer een probleem was: sinds de oliebeurt heb ik slechts 300-400 km gereden. Dan is 2,5l nog steeds enorm. Garagist heeft inmiddels gekeken naar de carterdruk, daar is niets mis mee. Beetje een raadsel. Aangezien de carterontluchting de verdachte is, is nu het idee om die te vervangen. Die zit samen met het olifilterhuis voor op het blok. Daar zitten ook nog wat membranen en dergelijke op. Is dat een goede eerste stap? Weet er iemand hoe die carterontluchting in elkaar steekt? Is het plausibel dat door een defect aan die unit er zoveel olie in de inlaat komt?
Ik hoor graag jullie meningen. Alvast bedankt!