olie retour turbo los gekomen (d5)

iemand mee bekend?

Joostrwd
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

olie retour turbo los gekomen (d5)

· 
Posted: 19.09.2016 - 20:47  ·  #1
Heeft iemand al eens mee gemaakt dat de olie retour onderaan de turbo los is gekomen?

Het resultaat was een flink wolk cq mist achter de auto op de snelweg.
Ik had de turbo eerder wel los gehad omdat ik wat werkzaamheden had aan de kop, maar heb sindsdien paar duizend km gereden zonder enige lekkage.
Tot ik een "pedal to the metal" momentje had op de autosnelweg. Ging prima, tot ik in de spiegel keek: toen zag ik de mist/wolk achter me. Oehhh, ben ik dat?
Motor liep nog goed en geen lampjes of meldingen. Dus ben ik maar heel rustig door gereden naar huis, stilstaan op de vluchtstrook trek me niet zo. En de wolk achter me nam ook af.

Het bleek dus om een olie lek te gaan, en wel de olie retourleiding onderop de turbo.
Die zat een paar mm los, en de beide schroeven kon ik met hand verder los of vast draaien.
Erg vreemd moet ik zeggen. Kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat ik ze niet goed heb vast gedraaid. En dan ook paar duizend km rijden nog zonder lek.
Het gaat dus om de onderste leiding in onderstaand plaatje.

Enfin, kon ze zonder problemen weer goed vastzetten.

Wel moest ik 5 L olie bijvullen voordat ik weer wat op de peilstok zag zitten........
En geen oliedruk lampje of melding gezien..........
Nu blijkt dat de euro4, tenminste die van mij, geen oliedruk schakelaar heeft. Alleen een olie niveau sensor in het carter.
En het lijkt erop dat die alleen kijkt naar een langdurige gemiddelde.
Was wel wat verbaasd toen ik daar achter kwam. Snap niet waarom ze die weg gelaten hebben.
Zo kun je dus een tijd rond rijden zonder oliedruk.

Gelukkig lijkt de directe schade mee te vallen, motor loopt nog netjes en heeft nog steeds hetzelfde vermogen en geen blauwe rook.
De tijd zal leren of het olieverbruik is toegenomen.

Ben benieuwd om iemand dit bekend voor komt.

Groetjes Joost
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

Re: olie retour turbo los gekomen (d5)

· 
Posted: 19.09.2016 - 21:26  ·  #2
5 liter?! Dan heb je zo ongeveer een milieudelict gepleegd :sleep: >_< En hopelijk inderdaad geen schade, lijkt me ff schrikken.
BIGW
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 19.09.2016 - 23:13  ·  #3
Aan de bovenzijde zit een papieren pakking en een rechthoekige O-ring welke in het carter aan de onderzijde. Beide laten zich eigenlijk niet zonder problemen loshalen en weer vast zetten, mede door het feit dat er in de carter aansluiting een weerstand zit welke er voor zorgt dat de turbo na stoppen van de motor nog olie houdt, om te smeren tijdens het na draaien.
Daar zit nu ook jou probleem waarschijnlijk, jou turbo heeft mogelijk zonder smering gelopen.
Een setje pakkingen voor boven en onder samen ca. €10 bij de dealer zouden je niet moeten weerhouden deze te vervangen, en het werk is het ook niet, olie hoeft er ook niet voor af.
Ik dacht dat de schroeven aan de onderzijde van de turbo torx waren uitgevoerd, en deze hebben geen antie losloop plaatjes of loctide, ik zou in jou geval een van beide wel gebruiken bij het vervangen van de pakkingen, om spontaan loslopen te voorkomen.
yes996
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 20.09.2016 - 09:31  ·  #4
Je hebt veel geluk gehad. Het geen zin hebben om te stoppen had je je motor kunnen kosten.
Ik zou de volgende keer toch maar zo snel mogelijk stoppen op te kijken wat er aan de hand is.....Het kan je veel geld besparen.
PepijnZ
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.09.2016 - 19:33  ·  #5
Nu nog hopen dat de oliefilm die op de weg ligt/achter gebleven is, geen verdere slachtoffers maakt. Ik zou er met de motor niet aan moeten denken een dergelijke plek tegen te komen in een bocht bijvoorbeeld.
Joostrwd
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 21.09.2016 - 11:14  ·  #6
Quote door BIGW

Aan de bovenzijde zit een papieren pakking en een rechthoekige O-ring welke in het carter aan de onderzijde. Beide laten zich eigenlijk niet zonder problemen loshalen en weer vast zetten, mede door het feit dat er in de carter aansluiting een weerstand zit welke er voor zorgt dat de turbo na stoppen van de motor nog olie houdt, om te smeren tijdens het na draaien.
Daar zit nu ook jou probleem waarschijnlijk, jou turbo heeft mogelijk zonder smering gelopen.
Een setje pakkingen voor boven en onder samen ca. €10 bij de dealer zouden je niet moeten weerhouden deze te vervangen, en het werk is het ook niet, olie hoeft er ook niet voor af.
Ik dacht dat de schroeven aan de onderzijde van de turbo torx waren uitgevoerd, en deze hebben geen antie losloop plaatjes of loctide, ik zou in jou geval een van beide wel gebruiken bij het vervangen van de pakkingen, om spontaan loslopen te voorkomen.

pakking is natuurlijk vernieuwd.
En heb nu idd loctite gebruikt.
Maar begrijpen doe ik het niet helemaal.
Ook weet ik nu dat er geen oliedruksensor op zit.

Selected quotes for multi-quoting:   0