Heeft iemand al eens mee gemaakt dat de olie retour onderaan de turbo los is gekomen?
Het resultaat was een flink wolk cq mist achter de auto op de snelweg.
Ik had de turbo eerder wel los gehad omdat ik wat werkzaamheden had aan de kop, maar heb sindsdien paar duizend km gereden zonder enige lekkage.
Tot ik een "pedal to the metal" momentje had op de autosnelweg. Ging prima, tot ik in de spiegel keek: toen zag ik de mist/wolk achter me. Oehhh, ben ik dat?
Motor liep nog goed en geen lampjes of meldingen. Dus ben ik maar heel rustig door gereden naar huis, stilstaan op de vluchtstrook trek me niet zo. En de wolk achter me nam ook af.
Het bleek dus om een olie lek te gaan, en wel de olie retourleiding onderop de turbo.
Die zat een paar mm los, en de beide schroeven kon ik met hand verder los of vast draaien.
Erg vreemd moet ik zeggen. Kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat ik ze niet goed heb vast gedraaid. En dan ook paar duizend km rijden nog zonder lek.
Het gaat dus om de onderste leiding in onderstaand plaatje.
Enfin, kon ze zonder problemen weer goed vastzetten.
Wel moest ik 5 L olie bijvullen voordat ik weer wat op de peilstok zag zitten........
En geen oliedruk lampje of melding gezien..........
Nu blijkt dat de euro4, tenminste die van mij, geen oliedruk schakelaar heeft. Alleen een olie niveau sensor in het carter.
En het lijkt erop dat die alleen kijkt naar een langdurige gemiddelde.
Was wel wat verbaasd toen ik daar achter kwam. Snap niet waarom ze die weg gelaten hebben.
Zo kun je dus een tijd rond rijden zonder oliedruk.
Gelukkig lijkt de directe schade mee te vallen, motor loopt nog netjes en heeft nog steeds hetzelfde vermogen en geen blauwe rook.
De tijd zal leren of het olieverbruik is toegenomen.
Ben benieuwd om iemand dit bekend voor komt.
Groetjes Joost
Het resultaat was een flink wolk cq mist achter de auto op de snelweg.
Ik had de turbo eerder wel los gehad omdat ik wat werkzaamheden had aan de kop, maar heb sindsdien paar duizend km gereden zonder enige lekkage.
Tot ik een "pedal to the metal" momentje had op de autosnelweg. Ging prima, tot ik in de spiegel keek: toen zag ik de mist/wolk achter me. Oehhh, ben ik dat?
Motor liep nog goed en geen lampjes of meldingen. Dus ben ik maar heel rustig door gereden naar huis, stilstaan op de vluchtstrook trek me niet zo. En de wolk achter me nam ook af.
Het bleek dus om een olie lek te gaan, en wel de olie retourleiding onderop de turbo.
Die zat een paar mm los, en de beide schroeven kon ik met hand verder los of vast draaien.
Erg vreemd moet ik zeggen. Kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat ik ze niet goed heb vast gedraaid. En dan ook paar duizend km rijden nog zonder lek.
Het gaat dus om de onderste leiding in onderstaand plaatje.
Enfin, kon ze zonder problemen weer goed vastzetten.
Wel moest ik 5 L olie bijvullen voordat ik weer wat op de peilstok zag zitten........
En geen oliedruk lampje of melding gezien..........
Nu blijkt dat de euro4, tenminste die van mij, geen oliedruk schakelaar heeft. Alleen een olie niveau sensor in het carter.
En het lijkt erop dat die alleen kijkt naar een langdurige gemiddelde.
Was wel wat verbaasd toen ik daar achter kwam. Snap niet waarom ze die weg gelaten hebben.
Zo kun je dus een tijd rond rijden zonder oliedruk.
Gelukkig lijkt de directe schade mee te vallen, motor loopt nog netjes en heeft nog steeds hetzelfde vermogen en geen blauwe rook.
De tijd zal leren of het olieverbruik is toegenomen.
Ben benieuwd om iemand dit bekend voor komt.
Groetjes Joost