Quote
De CFE ontwikkelaar heeft me verteld dat de waarde niet direct uit de sensor komt, maar dat er een berekening tussen zit.
En dat dat klopt kan ik beamen.
Vorig jaar rijdend met de caravan in Nederland exact dezelfde afstand afgelegd op de eerst tank benzine maar daarbij een toch wel veel hogere olie temperatuur als het jaar ervoor.
In 2018 gezien dat wanneer de waarde van de olie temperatuur boven de 128 kwam er “OT low” in m’n DIM verscheen. Omdat me duidelijk werd dat 128+ boven het bereik was van de CFE+ heb ik dit destijds doorgegeven aan Volvotech.
In 2019 vlak voor de vakantie nog een firmware upgrade gedaan van de CFE+ dus dat was het enige verschil met 2018.
Toen ik zag dat de olie temperatuur in NL al 14 graden hoger was dan in 2018 maakte ik me natuurlijk zorgen voor de rest van de rit. Heuvels en een hogere buiten temperatuur zaten er nog aan te komen.
Omdat een hogere temperatuur duidt op meer energie wat erin gestoken wordt ben ik m’n verbruik in de gaten gaan houden. Daarnaast was de koelvloeistof temperatuur ook niet hoger dan in 2018.
Met dit in mijn achterhoofd kon ik niets anders beredeneren dan dat de gegeven waarde in het DIM eigenlijk met een korrel zout genomen moet worden.
De sensoren registreren niet alleen de olie temperaturen maar ook de temperaturen van bv de behuizing van de versnellingsbak.
Dat heb ik bij een Powerflush bij MMTS geconstateerd. De machine van Martin gaf een beduidend lagere waarde aan t.o.v. wat de CFE+ toonde......