Olie en de weetjes....

 
 
 
 
 
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2071
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 08.11.2018 - 02:23  ·  #16
Ik ben helemaal voor!!!

Maar waar vinden we 5-6 casus testpersonen/wagens? Ik heb er best wat voor over om deze test te doen, mits er van meerdere kanten budget vrij komt dit te doen. Dat betekend ook aanschaf van de wagens en het in dezelfde staat brengen.
Dergelijk 100% onafhankelijk onderzoek is heden ten dage vrij uniek te noemen, dat zou echt wat bijdragen.

Ik vind de suggestie ardeca een goede, als we een interessant lijstje zouden maken dan kom ik op minimaal de volgende oliën:


Allen in gelijke viscositeit, en met dezelfde toepassing:
Motul 300V,
Ardeca ester technology
een premium olie, Castrol edge o.i.d.
een goedkope action olie, gelijke viscositeit.

Hier moeten minimaal nog 2 oliën tussen komen, semi-syntheet/ andere merken welke de wereld beloven.

En hoe gaan we dit alles strak regelen/funden?

Ik wil best een deel hiervan op mij nemen, daar ik al lange tijd dit overweeg te doen.

Ik kan prima de testwagens allen stallen, 6 stuks van een volvo 850 10V o.i.d. en deze identiek gebruiken, dus om de zoveel tijd een identieke rit laten maken met identieke omstandigheden.

Dat zal ook circuit gebruik kunnen zijn op gegeven moment, na bijv. 5.000km een rondje of 10 op de ring en daarna direct samples nemen en vergelijken.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 08.11.2018 - 10:31  ·  #17
Mogen diesels ook meedoen? Ik ben bijna aan m'n oliewissel toe.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 08.11.2018 - 10:33  ·  #18
Heb je die test met olie 8 jaar geleden ook zo gedaan?😱
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2071
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 08.11.2018 - 12:36  ·  #19
Destijds met mijn eigen wagens, redelijk identiek gebruik en identieke motoren, maar dan wel de beurten na elkaar.

Ik heb het altijd al een keer echt goed willen doen, maar dan zou je zelfs 5 splinternieuwe wagens moeten nemen met 0km op de teller als startpunt :D


Voor nu zou het ook echt lastig zijn, stel we gaan voor de V70 2.4 non turbo, daar zijn er genoeg van te vinden op dit forum.

Dan zouden ze allemaal al in dezelfde staat moeten zijn/komen. Alle sensoren nieuw, ongeveer dezelfde slijtage/km-stand etcetc.

En dan moeten ze nog identiek gebruik worden, rijd iedereen rustig warm, wel of geen korte ritjes, zware rechter voet of niet..

Het beste zou nog zijn gewoon 5-6 goedkope volvo 850's aan te schaffen, nieuwe sensoren etcetc en in een treintje een rondje Europa rijden ermee, en aan het eind een dagje zandvoort of nurburgring :D :D :D
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 08.11.2018 - 12:54  ·  #20
Geen gek idee. Buiten olie gedoe om erg leuk!
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 08.11.2018 - 12:56  ·  #21
Ik meld me aan voor de ring rondjes :)
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 686
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 08.11.2018 - 13:22  ·  #22
En als je daarnaast nu aan het forum vraagt om een sample op te sturen met de specs van hun auto?

Ik wil best wel een sample opsturen van de olie als ik deze heb gewisseld.
Gero
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 502
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 08.11.2018 - 14:16  ·  #23
Via Adriaan( V70R^2) ben ik esters base olie gaan gebruiken, eerst de Motul 3000 V uiteindelijk toch overgestapt naar Arceda 5W/40 doubble esters












Rij zelf motor (Honda Fire Blade 954) trek regelmatig in zijn 2e versnelling (bij het invoegen op de snelweg ) naar de 9000/10000 toeren, de kick die je dan krijg en de snelheden die je dan bereikt, ongelooflijk, die gebruik wel MOTUL 300V. 10W40

interessante topic, hou het in de gaten.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3871
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 08.11.2018 - 14:27  ·  #24
Die Motul ging er bij mij ook in, gsxr600 k4. En doe ging regelmatig richting de toerenbegrenzer (17.000 rpm, ik heb ook betaald voor de rode lampjes :)).
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 30
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 08.11.2018 - 14:43  ·  #25
Quote door [-Tom-]

Die Motul ging er bij mij ook in, gsxr600 k4. En doe ging regelmatig richting de toerenbegrenzer (17.000 rpm, ik heb ook betaald voor de rode lampjes :)).


Haha +1 :)

Heel interessant topic.
Ik hou het ook in de gaten en me zelf aanbevolen.

Ik heb bij me S60 toen ook 3 soorten olie gebruikt en opgestuurd naar het lab.
1x Shell
1x ardeca
1x Kendall

Maar bij mij kwam Kendall het beste uit de test met slijtage en dergelijke.

En inderdaad met 8000km was theoretisch gezien iedere olie al bijna op het einde en ik rij lange afstanden, rijd hem netjes warm maar wanneer hij warm is (@Tom) heb ik ook betaald voor 3500 toeren zo af en toe :)

Groetjes Martijn
Gero
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 502
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 08.11.2018 - 14:49  ·  #26
Quote door [-Tom-]

Die Motul ging er bij mij ook in, gsxr600 k4. En doe ging regelmatig richting de toerenbegrenzer (17.000 rpm, ik heb ook betaald voor de rode lampjes :)).

17.000 rpm dan breekt de hel los, de mijne gaat maar tot aan de 11500 rpm(net even gekeken)
Ik heb net even gekeken op de Yamaha fs1 site,waar blijf de tijd !!!
Stropdas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 107
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 12.01.2019 - 18:03  ·  #27
Quote door martijnvankalkeren

Quote door [-Tom-]

Die Motul ging er bij mij ook in, gsxr600 k4. En doe ging regelmatig richting de toerenbegrenzer (17.000 rpm, ik heb ook betaald voor de rode lampjes :)).


Haha +1 :)

Heel interessant topic.
Ik hou het ook in de gaten en me zelf aanbevolen.

Ik heb bij me S60 toen ook 3 soorten olie gebruikt en opgestuurd naar het lab.
1x Shell
1x ardeca
1x Kendall

Maar bij mij kwam Kendall het beste uit de test met slijtage en dergelijke.

En inderdaad met 8000km was theoretisch gezien iedere olie al bijna op het einde en ik rij lange afstanden, rijd hem netjes warm maar wanneer hij warm is (@Tom) heb ik ook betaald voor 3500 toeren zo af en toe :)

Groetjes Martijn

Waar heb je dat laten doen en wat koste dat per keer? Kan met zoeken weinig concreets vinden gericht op particulieren. Zie alleen dingen met bedragen ver boven de 100 euro en dat lijkt me wel erg veel.

Als iedere olie na 8K al bijna op is dan vraag ik me af wat de extra schade is van de slijtage zijn tussen de 10-20K waarin de bescherming van de dopes in de olie weg is. Hoe erg is het bij motoren die om de 30K een oliewissel mogen hebben volgens Volvo. Dat is dan zelfs 20K zonder die bescherming. Naar mijn weten is het 2.4 benzineblok bij de S60 van 2001-2004 hetzelfde als 2005-2009 en toch moet die eerste iedere 20K en die tweede iedere 30K.
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 30
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 13.01.2019 - 02:27  ·  #28
Quote door Stropdas

Quote door martijnvankalkeren

Quote door [-Tom-]

Die Motul ging er bij mij ook in, gsxr600 k4. En doe ging regelmatig richting de toerenbegrenzer (17.000 rpm, ik heb ook betaald voor de rode lampjes :)).


Haha +1 :)

Heel interessant topic.
Ik hou het ook in de gaten en me zelf aanbevolen.

Ik heb bij me S60 toen ook 3 soorten olie gebruikt en opgestuurd naar het lab.
1x Shell
1x ardeca
1x Kendall

Maar bij mij kwam Kendall het beste uit de test met slijtage en dergelijke.

En inderdaad met 8000km was theoretisch gezien iedere olie al bijna op het einde en ik rij lange afstanden, rijd hem netjes warm maar wanneer hij warm is (@Tom) heb ik ook betaald voor 3500 toeren zo af en toe :)

Groetjes Martijn

Waar heb je dat laten doen en wat koste dat per keer? Kan met zoeken weinig concreets vinden gericht op particulieren. Zie alleen dingen met bedragen ver boven de 100 euro en dat lijkt me wel erg veel.

Als iedere olie na 8K al bijna op is dan vraag ik me af wat de extra schade is van de slijtage zijn tussen de 10-20K waarin de bescherming van de dopes in de olie weg is. Hoe erg is het bij motoren die om de 30K een oliewissel mogen hebben volgens Volvo. Dat is dan zelfs 20K zonder die bescherming. Naar mijn weten is het 2.4 benzineblok bij de S60 van 2001-2004 hetzelfde als 2005-2009 en toch moet die eerste iedere 20K en die tweede iedere 30K.


Kendall in Nijmegen die sturen het op naar een lab en daar ontvang je een resultaat van.

30.000km zou in theorie moeten kunnen met de A5/B5 variant alleen in praktijk klopt dat niet.

Gewoon makkelijk houden voor je eigen en met 15.000km eruit!
En het scheelt ook enorm of je een dpf en egr werkend hebt en of benzine of diesel hebt.

Groetjes Martijn
Stropdas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 107
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 14.01.2019 - 18:06  ·  #29
Quote door martijnvankalkeren

Kendall in Nijmegen die sturen het op naar een lab en daar ontvang je een resultaat van.

30.000km zou in theorie moeten kunnen met de A5/B5 variant alleen in praktijk klopt dat niet.

Gewoon makkelijk houden voor je eigen en met 15.000km eruit!
En het scheelt ook enorm of je een dpf en egr werkend hebt en of benzine of diesel hebt.

Groetjes Martijn

Was niet van plan voorlopig daar Olie te bestellen dus kan niet zomaar van hun diensten gebruik maken. Heb net 4x5 liter Mannol 5W30 C3 binnen https://www.motor-oel-guenstig…gy-premium :P Bijna 3 jaar geleden ben ik begonnen met A5/B5 5W30 wat er een paar keer in heeft gezeten. Vanwege het olieverbruik van 1op4 a 5 duizend heb ik nu een 5W40 A3/B4 erin zitten die ik nog had staan maar zit al weer op de 16K. Olieverbruik lijkt daar een stukje minder mee. Aangezien Ardeca Pure Sports ook C3 is durf ik het wel aan om dat ook in de auto te gooien. Wat ik de laatste tijd heb begrepen zou A5/B5 schadelijk kunnen zijn voor sommige motoren die daar niet voor gemaakt zijn zoals die van mij. Ik wil voortaan de olie toch wel sneller dan 20K gaan verversen. 15K is een al mooi begin, al is 10K misschien nog beter als de olie dan effectief al uitgewerkt is.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 14.01.2019 - 20:02  ·  #30
Klopt, de A5/B5 is een lichtloop olie (dus brandstof besparend), die de motor minder bescherming geeft als hij daar niet voor ontworpen is.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0