Ik heb altijd reserve-motorolie in de auto voor het geval dat. Ik heb een litertje (officiële Volvo olie) gehaald bij de Volvo dealer voor mijn S60 T3 uit 2013. Kan ik deze motorolie ook gebruiken bij de Volvo S60 T5 uit 2016?
Persoonlijk vind ik 0w20 wel bizar dun... Dat kan toch nooit goed zijn? Naar mijn idee is dat alleen maar om 'makkelijker' aan de milieudoelstellingen te kunnen voldoen...
Nee, verschillende viscositeiten mengen is niet goed.
Van oorsprong geldt bij olie: hoe lager het getal, hoe dunner de olie. Het getal vóór de W is behoort bij de viscositeit bij koude olie en na de W bij warme olie.
En er wordt hier ook bevestigd dat er twee soorten olie zijn, eentje die het beste is voor het milieu/uitstoot, en eentje die het beste is om met de motor een hoge kilometerstand te kunnen behalen. (Wat in mijn beleving ook weer goed is voor het milieu)
Vind ik ook. Als je de motor eerder kapot draait door die 'milieu' olie, moet er een nieuw blok gebouwd worden (die is er waarschijnlijk al wel maar dat is nu niet het punt).
De co2 die vrijkomt bij de productie daarvan kost je heel wat schone extra kilometers in vergelijking met de motor die het langer vol houd door de 'milieuonvriendelijke' olie.
Leuk al die maatregelen maar ik zou ook kiezen voor de olie die de motor het lekkerste vind.
Te dun voor de motor
Kortom, net als allerlei andere componenten in de auto, moet ook de olie zijn bijdrage leveren aan de CO2-doelen van de fabrikant. Maar: “De techniek vraagt niet om 0W-20, 0W-16 of zelfs een 0W-8.†Miedema geeft een voorbeeld: “Tot 2005 schreef Volvo een 5W-40 voor, voor de D5-motor in de V70. Voor modeljaar 2006 werd dat 0W-30. Ondertussen was er niets veranderd aan de motoren. Misschien werden ze iets zuiniger van die dunnere olie, maar dat had zijn prijs. Bij de auto’s van modeljaar 2006 zag je veel defecten aan nokkenassen, tuimelaars en klepstoters. In latere bouwjaren niet meer. Toen hebben ze waarschijnlijk de hardheid van die onderdelen aangepast.â€